رنج بیشتری برای نفت در راه است؟

رنج بیشتری برای نفت در راه است؟ سنج نیوز: ایسنا نوشت: رئیس جمهور آمریكا به دنبال فشار شدید گروه های تجاری و حتی حزب خود مجبور شد از پیشنهاد جنگ تجاری با مكزیك عقب بكشد اما باورش به تعرفه ها همچنان تغییر نكرده كه به منزله ریسك های بیشتر برای اقتصاد جهانی و بازار نفت می باشد.


دونالد ترامپ هفته جاری اعلام نمود اگر تعرفه ها نبودند، ما با مكزیك توافق نداشتیم و ما هر چیزی كه خواستیم به دست آوردیم. ترامپ اعلام نمود تعرفه ۵ درصدی پیشنهادی روی واردات مكزیك معلق شد چونكه دولت مكزیك با درخواست های واشنگتن برای تشدید روند مهاجرت از راه این كشور موافقت نمود. با این وجود گزارش های رسانه ای نشان داده است بعضی از تمهیدات در توافق مانند موافقت مكزیك برای خرید كالاهای كشاورزی آمریكایی توهم است در حالیكه سایر تمهیدات مانند تشدید امنیت مرزها ماه ها پیش توافق شده بود. بر طبق این تحلیل اگر این جزئیات را كنار بگذاریم، می بینیم كه ترامپ برنده بوده است و با وجود عقب نشینی كاخ سفید از تهدید وضع تعرفه ها، كل این ماجرا موفقیت استراتژی ترامپ را تأیید می كند. و از آنجائیكه جنگ تجاری آمریكا و چین تمام نشده است، رئیس جمهور آمریكا جسارت بیش تری پیدا می كند تا موضع سرسختانه تری در قبال پكن اتخاذ كند. ترامپ در مصاحبه با شبكه سی ان ان اظهار كرده است توافق چین به نتیجه خواهید رسید. می دانید چرا؟ به علت تعرفه ها. چونكه هم اكنون چین از خروج شركت ها از این كشور و مهاجرت آنها به كشورهای دیگر ضرر می كند چونكه دیگر مجبور نخواهند شد تعرفه بالاتری پرداخت كنند. به علاوه وی اظهار داشت: تعرفه ها تا كنون موفقیت آمیز بوده اند. ما هیچگاه ۱۰ سنت از چین نگرفته بودیم اما حالا پول زیادی از چین می گیریم و تصور می كنم این یكی از علل بالا بودن رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول بوده است.
تمامی شواهد خلاف این ادعا هستند. نگرانی ها نسبت به روند رشد اقتصاد جهانی از ماه گذشته كه تعرفه های آمریكا روی واردات كالاهای چینی افزایش پیدا كرد، تشدید شد و اخیرا وزیران دارایی گروه جی ۲۰ دیدار و اعلام كردند ریسك های ناشی از تنش های تجاری و ژئوپلیتیكی ازدیاد پیدا كرده است. كریستین لاگارد، مدیر صندوق بین المللی پول اظهار كرده است تهدید اصلی ناشی از تداوم تنش های تجاری است. برای خنثی كردن این ریسك ها، تاكید می كنم كه اولویت نخست باید حل تنش های تجاری جاری شامل حذف تعرفه های فعلی و اجتناب از تعرفه های جدید باشد. صندوق بین المللی پول اعلام نموده كه جنگ تجاری آمریكا و چین امكان دارد ۰.۵ درصد یا معادل ۴۵۵ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۰ بكاهد. در این بین ترامپ، بانك مركزی آمریكا را برای كاهش نرخ های بهره تحت فشار قرار داده است و باآنكه شواهدی از تأثیرگذاری وی دیده نمی گردد اما در واقع بانك مركزی آمریكا از مواضع خود برای افزایش بیشتر نرخ های بهره عقب نشینی كرده است. با ادامه جنگ تجاری با چین كه اقتصاددان های مختلف گفته اند رشد اقتصاد جهانی را آهسته خواهد كرد، ترامپ شرایط را برای كاهش نرخ های بهره مهیا خواهد نمود. گزارش هفته گذشته وزارت كار آمریكا نشان داد اقتصاد این كشور در ماه مه تنها ۷۵ هزار شغل جدید بوجود آورده است كه در مقایسه با برآورد تحلیلگران، به شدت اندك بود. گزارش اشتغال نامطلوب آمریكا معمولاً سبب ریزش بازارهای مالی می شود اما بازارهای سهام با انتشار این خبر صعود كردند چونكه به نظر سرمایه گذاران احتمال كاهش نرخ های بهره قوت گرفت. در این بین، مقرر است نماینده تجاری آمریكا جلسه ای برای رسیدگی به اظهارات شركت ها درباره دور بعدی تعرفه های ۲۵ درصدی روی ۳۰۰ میلیارد دلار واردات چین برگزار كند. ترامپ تهدید كرده است اگر رئیس جمهور چین حاضر نشود با وی دیدار كند، این تعرفه ها را به اجرا خواهد گذاشت. چنین اقدامی به تقاضا برای نفت كه هم اكنون هم ملایم شده است، ضربه می زند. قیمت نفت در ماه مه بزرگترین افت قیمت از زمان بحران مالی را رقم زد كه تا حدود زیادی به علت افزایش تعرفه های آمریكا روی واردات چین بود. طبق گزارش اویل پرایس، اداره اطلاعات انرژی آمریكا در گزارش ماهانه خود به علت ضعیف شدن تقاضا، پیشبینی خود از میزان تولید نفت آمریكا در سال میلادی جاری را ۱۴۰ هزار بشكه در روز كم كرد و ۱.۳۶ میلیون بشكه در روز اعلام نمود. این آژانس انتظار دارد تقاضا برای نفت امسال ۱.۲ میلیون بشكه در روز رشد كند كه ۲۰۰ هزار بشكه در روز كمتر از پیشبینی قبلی است. ۲۲۳۲۲۵

1398/03/24
13:21:04
5.0 / 5
4701
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ترامپ , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز