دادستان كل كشور مطرح كرد

كشف 84 اسلحه شكاری در قم با گلوله هایی خاص

كشف 84 اسلحه شكاری در قم با گلوله هایی خاص به گزارش سنج نیوز ایسنا/خراسان رضوی دادستان كل كشور اظهار داشت: ما در میدان ۷۲ تن قم، از یك ماشین پژو ۸۴ اسلحه شكاری با گلوله های خاص آن در بحبوحه همین حوادث كشف كردیم، برخی از كشته شده هایی كه ما در سراسر كشور داریم با همین اسلحه های شكاری است.


حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر منتظری امروز 21 آذرماه در نشست «حدود آزادی در كرسی های آزاد اندیشی » كه در آمفی تئاتر كانون های فرهنگی دانشگاه فردوسی برگزار شد، در مورد عدم ایجاد فضای امنیتی در دانشگاه اظهار نمود: اعتقاد ما بر این است كه به هیچ وجه نباید فضای دانشگاه امنیتی شود. شان دانشگاه بالاتر از این است كه امنیتی شود. حضور مراجع، مقامات و مسؤلان امنیتی و انتظامی هم در محیط علمی هیچ وجهی ندارد.
وی افزود: آن چه كه در حوزه دانشگاه و دانشجو است باید كاملا خالی از مسائل امنیتی باشد و هیچ كس حق حاكم كردن فضای امنیتی بر چنین محیط های علمی را ندارد، من بعنوان مدعی العموم با هر كس كه این فضا را ایجاد كند برخورد می كنم.
دادستان كل كشور با اشاره به سو استفاده از فضای دانشگاه خاطرنشان كرد: بعضی از افراد، جناح ها و جریاناتی می خواهند از محیط دانشگاه و فضای دانشجویی سوء استفاده كنند این مسئله متفاوتی است، برخی امكان دارد در دانشگاه خطوط قرمز اسلام و نظام را مورد هجمه قرار دهند گرچه ما در این جا هم اعتقاد به امنیتی كردن نداریم، خود مدیریت و رئیس دانشگاه باید به آن رسیدگی كنند.
منتظری در مورد بحث در مسائلی مانند حجاب افزود: بحث علمی و مباحثه هیچ اشكالی ندارد بر فرض در ذهن دختر خانمی در مورد حجاب ابهامی وجود دارد این مسئله باید با استدلال به بحث گذاشته شود در مسائل دیگری شامل اجتماعی و سیاسی هم باید به همین صورت باشد.
وی اضافه كرد: گاهی اوقات چون مسائل در هم مخلوط می شود صدمه ها و اشكالاتی را به وجود می آورد، فردی امكان دارد در ضمن اینكه می خواهد بحث حجاب را مطرح كند به ارزش های دینی اهانت می كند.
دادستان كل كشور بیان كرد: خطوط قرمز باید مشخص شود. عبارات اهانت آمیز و مفاهیمی كه به حریم مقدسات شامل اهانت به ذات احدیت و ائمه معصومین ورود پیدا می كند باید جدا شود. ما نباید بگذاریم محیط دانشگاه ما مركزی برای اهانت به خدا، قرآن و پیغمبر شود بنابراین با اهانت كننده باید برخورد كرد.
منتظری افزود: اگر كسی در دانشگاه می خواهد در مورد مبانی ولایت فقیه كنكاش كند این ایراد ندارد می توان این مسئله را از نظر علمی كنكاش كرد و مبانی، فواید، آثار و مضرات آنرا بیان كنند این ایرادی ندارد اما ولایت ائمه اطهار برای ما خط قرمز است.
ممكن است در میدان اغتشاشات افرادی بی گناه بازداشت شوند
وی در مورد اعتراضات اخیر تصریح كرد: در اغتشاشات، حوادث و وقایع این چنینی مسؤلان انتظامی و امنیتی وظیفه دارند امنیت را به جامعه برگردانند. امكان دارد در میدان اغتشاشات افرادی بی گناه بازداشت شوند. ما به دنبال این بودیم كه افراد بی گناه از گناهكاران به سرعت تفكیك شوند.

دادستان كل كشور تصریح كرد: بحث اعتراض از اغتشاش جدا است. مردم حق دارند كه اعتراض كنند. مردم می توانند به تصمیمی كه به نظر ما هم می توانست بهتر از این اجرایی شود، اعتراض كنند.
منتظری در مورد این مسئله كه گفته می شود افزایش قیمت بنزین در شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تصمیم گیری شده است، خاطرنشان كرد: اینكه در شورایعالی اقتصاد مبحث بنزین و افزایش قیمت بنزین عنوان شد به این صورت نبود كه در حوزه صلاحیت و اختیارات این شورا باشد. قانون چهار سال قبل از آن تصویب شده بود و مسئول اجرای آن هم دولت می باشد.
وی افزود: آن روزی كه دولت در جلسه بیان كرد گفته شد كه این از اختیارات دولت می باشد و خودش تصمیم بگیرد اما گفته شد كه دولت می خواهد كه این افزایش درآمد را به مردم بدهیم و چون قانون به ما اجازه نمی دهد، می خواهیم این جا این مصوبه را بگیریم و مورد تایید مقام معظم رهبری هم قرار بگیرد و سپس آنرا اجرا نماییم.
اجرای قانون افزایش قیمت بنزین ناقص بود

دادستان كل كشور اضافه كرد: نباید این طور القا شود كه سران سه قوه این تصمیم را در مورد بنزین گرفتند، این مسئله اصلا ربطی به قوه قضائیه ندارد. این مسئله سه بار عنوان شد و یكی، دو بار هم آقای رئیسی گفتند كه این مسئله در حوزه اختیارات دولت می باشد.
منتظری بیان كرد: اجرای قانون در رابطه با افزایش قیمت بنزین ناقص بود. یك مشكلی كه وجود داشت این بود كه این قانون از چهارسال پیش اجرایی نشد در صورتیكه اگر این قانون از همان چهارسال پیش با یك شیب ملایمی اجرا می شد مردم خودشان را وفق می دادند و یك دفعه با این قیمت ها مواجه نمی شدند.
وی با اشاره به یكی دیگر از مشكلات اجرای طرح افزایش قیمت بنزین، اضافه كرد: یك مشكل دیگری كه در این مسئله وجود داشت این بود كه آقای رئیس جمهور و مقامات عالی اجرایی كشور باید از یكی، دوماه قبل این مورد را برای مردم توجیه می كردند و آنها را قانع می كردند.
اعتراضات می تواند به صورت كتبی مطرح شود
دادستان كل كشور در مورد روش های اعتراض تصریح كرد: یكی از روش های اعتراض نوشتن نامه كتبی به صورت فردی یا گروهی است. روش دیگر استفاده از رسانه های زیادی است كه ما داریم همچون صداوسیما و فضای مجازی كه می توان از راه آن اعتراض كرد.
منتظری تصریح كرد: ما اطلاعاتی در حوزه تلاشهای دشمن، آمریكا، اسرائیل و آل سعود برای به آشوب كشیدن كشور و هزینه هایی كه در این حوزه می كنند، داریم. ما می دانیم پشت صحنه چه كسانی هستند. هیچ كس نمی تواند نسبت به این مسائل بی تفاوت باشد.

كشف 84 اسلحه شكاری در قم
وی خاطرنشان كرد: ما در میدان ۷۲ تن قم، از یك ماشین پژو ۸۴ اسلحه شكاری با گلوله های خاص آن در بحبوحه همین حوادث كشف كردیم، برخی از كشته شده هایی كه ما در سراسر كشور داریم با همین اسلحه های شكاری است، گلوله هایی به تازگی اختراع شده كه خصوصیت خاصی در این گلوله های اسلحه های شكاری است.
دادستان كل كشور در بخش دیگری از سخنانش در مورد حكومت از دیدگاه اسلام، تصریح كرد: حكومت در دیدگاه اسلام از موضع طبقاتی و سلطه گری فردی یا گروهی منشا نمی گیرد بلكه خاستگاه حكومت در اسلام تبلور آرمان های سیاسی و اجتماعی یك ملتی هم فكر، هم مسیر و هم كیش است كه خویش را برای نیل به اهداف و مقاصدی یعنی نقطه نهایی حركت در یك جامعه اسلامی، سازماندهی می كند.
منتظری افزود: ما مسلمان هستیم و اسلام با همه ابعاد و زوایای زندگی انسان سر و كار دارد و تنها برای گوشه مساجد و محراب عبادت زائری نیست.

وی اظهار داشت: طبق تعالیم اسلام بالاترین ارزشی كه یك فرد و جامعه می تواند داشته باشد علم آن است. اسلام ارزش والایی برای علم قائل شده است كه از مكاتب دیگر بسیار بیشتر است.

دادستان كل كشور در مورد زمینه موجود در حوزه و دانشگاه برای برگرای كرسی های آزاداندیشی، بیان كرد: حوزه و دانشگاه بهترین جا برای برگزاری كرسی های آزاداندیشی هستند. باید در نظر داشت كه اختلاف نظر در مسائل نه تنها اشكالی ندارد بلكه سبب رشد می شود. قرار نیست كه همه به یك شكل فكر كنند انسان ها همانگونه كه در صورت با هم متفاوت هستند در سیرت و اندیشه هم باهم متفاوت هستند و همین تفاوت در اندیشه است كه باعث رشد و كمال می شود.

منتظری بیان كرد: در محل تضارب آرا و كرسی های آزاداندیشی باید از یك چیز پرهیز كرد كه در تعالیم قرآن هم وجود دارد و آن تعصب است، یعنی انسان بر اندیشه ای كه درست نیست پافشاری كند. خداوند به انسان عقل داده تا تجزیه و تحلیل كند و حق را بپذیرد.

وی اضافه كرد: در كرسی آزاداندیشی باید منطق را به كار برد. باید دو نفر عاقل كه قوه تشخیص خوب و بد دارند باید با یكدیگر صحبت كنند و حرف و استدلال یكدیگر را بشنوند و در صورتیكه منطبق با عقل است، بپذیرند.

دادستان كل كشور اظهار داشت: رسالت مسؤلان و كارشناسان دانشگاهی این است كه فرهنگ چگونگی كرسی آزاداندیشی را در جامعه فرهنگی و دانشگاهی جا بیاندازند.

منتظری خاطرنشان كرد: در كرسی آزاد اندیشی باید استدلال نماییم و از اهانت به اعتقاد فرد مقابل بپرهیزیم و صدا بلند نكنیم و همینطور نباید حركتی انجام دهیم كه در روحیه و روان آن فرد خدشه وارد شود و منطقی استدلال نماییم.

وی افزود: گاهی نحوه ورود به مطالب و القا آنها بگونه ای است كه فرد مقابل تصور می كند كه به او توهین می شود. به خصوص در مباحثات سیاسی و این درست نیست.

دادستان كل كشور با اشاره به ضرورت توسعه كرسی های آزاد اندیشی اظهار داشت: مسؤلان دانشگاهی باید تلاش كنند كرسی های آزاداندیشی را در دانشگاه ها توسعه دهند. خیلی از مطالب نهفته درون جوان ها باید در كرسی های آزاداندیشی آزاد شود. نیروی متراكم در سینه دانشجو در حوزه های مختلف اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی باید در این فصا آزاد شود و بحث صورت بگیرد. در جامعه امروز به این مسئله نیاز زیادی وجود دارد.

منتظری بیان كرد: مسئولین امر شامل قضایی و اجرایی باید سوالاتی را كه در اذهان جوانان است، پاسخ دهند این سوالات در ذهن آنها متراكم می شود و در جایی منفجر می شود. نباید گذاشت كه این تراكم به وجود بیاید.

وی اضافه كرد: مسؤلان دانشگاهی زمینه را فراهم نمایند و از مسؤلان كشوری دعوت كنند تا در یك محیط سالم نه اهانت آمیز، به سوالات پاسخ بدهند.

دادستان كل كشور تصریح كرد: به نظر من كسی كه مسئولیتی را می پذیرد باید با تمام شرایط آنرا بپذیرد. یك مدتی امكان دارد فحش هم بخورد و این ایراد ندارد همه كه قرار نیست از او تعریف و تمجید كنند. چهار نفر امكان دارد به او اعتقاد داشته باشند. گاهی امكان دارد در محیط مودبانه باشد در یك زمان هم امكان دارد فرد منتقد نتواند به علت جوانی و احساساتی بودن خویش را كنترل كند و این اشكالی ندارد. باید به روش و منش برخورد پیامبر و امامان با جامعه نگاه نماییم كه به چه صورت بوده است.

منتظری در مورد ظرفیت كرسی های ازاد اندیشی برای كمك به دستگاه قضا اظهار داشت: بعضی از كرسی های آزاداندیشی مسائل علمی و مهم را در دستور كار قرار می دهند و یك مبحث را از ابعاد مختلف بررسی می كنند، ما در دستگاه قضایی به این كرسی های آزاداندیشی نگاه می نماییم.

وی خاطرنشان كرد: سه، چهار سال است كه ما بحث حقوق عامه را در دستور كار قرار دادیم و واقعا روی آن كار و تلاش می نماییم. ما در ۴۰ سال بعد از انقلاب حدود ۳۵، ۳۶ سال نسبت به حقوق عامه حدودا بی تفاوت بودیم یعنی اهتمام لازم در آن دیده نمی شد. دلیل این مطلب این بوده كه قانون و آئین نامه اجرایی برای آن وجود ندارد و در دستگاه قضا تعریف نشده است.

دادستان كل كشور اضافه كرد: مسئله حقوق عامه از وظایف احصا شده در قانون اساسی است. ما به این مسئله ورود پیدا كردیم و آن وقت دیدیم كه دامنه آن بسیار گسترده است و خیلی موارد از مصادیق حقوق عامه هستند.

منتظری افزود: نحوه برخورد با حقوق عامه مختلف متفاوت می باشد. ما یك تعریف كامل و جامعی برای حقوق عامه نداریم. در دانشگاه ها باید بر روی این مسئله كار شود. فقط نباید در دانشگاه روی مسائل صنعتی و بازار، كار شود در علوم انسانی كرسی های آزاداندیشی ظرفیت كار زیادی دارد.





منبع:

1398/09/22
14:06:06
5.0 / 5
4199
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , دادستان , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز