روایتی از ساخت ناوشكن جماران توسط ارتش

روایتی از ساخت ناوشكن جماران توسط ارتش به گزارش سنج نیوز باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع اظهار داشت: ناوشکن جماران کاملا ایرانی است و از هیچ عنصر خارجی هم کمک نگرفته ایم و تمامی مراحل طراحی و تولید آن توسط متخصصین داخلی انجام شد.



امیر دریادار امیر رستگاری رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: در سال ۱۳۷۶ در کارخانه های نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران نمایشگاهی بر پا شد که فرمانده معظم کل قوا از آن نمایشگاه بازدید داشتند. ایشان در انتها بازدید فرمودند: بروید یک ناوشکن بسازید. نیروی دریایی ما در آن زمان در حد سامانه و سیستم بود و ساخت این ناوچه کار آسانی نبود و این بیان نشان داد که مقام معظم رهبری به دنبال چشم انداز دوردست برای نیروی دریایی هستند. خطاب فرمانده به سرباز نشانگر انتظار فرمانده است پس با همه سختی ها فرمان را آغاز کردیم. در آن زمان تجهیزات ما همه غربی بود و آن زمان راهبری و تعمیرات را انجام می دادیم، اما همه تجهیزات وارداتی بود.
رستگاری اظهار نمود: مقام معظم رهبری خصوصیت های ناوشکن پیشنهادی را هم تعیین کردند و از ما خواستند ناوشکنی با قابلیت حمل بالگرد و پرتاب موشک بسازیم و نبود سامانه پرتاب موشک در ناوشکن های آن زمان برای ما نقطه ضعف بود. ناوشکن هایی که در آب های آزاد حضور دارند، نیازمند جایگاه بالگرد و پرتاب موشک هستند و ساخت ناوشکن به تنهایی برای ما افقی دوردست بود، اما ایشان خواهان ناوشکنی با قابلیت حمل بالگرد و پرتاب موشک بودند.
وی اضافه کرد: در ۳۰ بهمن سال ۱۳۸۸ ناوشکن ساخته شد و برای مراسم الحاق مقام معظم رهبری هم حاضر شدند. همه آن سال برای ما خاطره هست. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود گفتند خیلی ها معتقد بودند که ساخت ناوشکن شدنی نیست، اما این کار انجام شد و نسبت به همت شما این ناوشکن کار بزرگی نیست و از نظر ایشان اساس کار قدردانی نیروی انسانی از توانایی هایش و شناخت استعدادهایش است.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع اشاره کرد: باید استعداد و نیرویی که خداوند به ما داده است را به عرصه عمل باید بیاوریم و نباید از بزرگی و عظمت کارها بترسیم. روحیه خودباوری و اراده؛ توان کشور را به جایی رسانده است که توانایی ساخت ناوشکن را داریم. ناوشکن جمهوری اسلامی ایران نقطه عطفی برای تاریخ شناورسازی نظامی ایران بود و این ناوشکن تنها برای نیروی دریایی اهمیت ندارد بلکه دستاوردهای بزرگی را برای کشور داشت.

رستگاری اشاره کرد: کشورها در ساخت ناوشکن پلت فرم ها را تغییر نمی دهند و نیازی هم به تغییر پلت فرم ها نیست و سامانه ها و سیستم ها تغییر می کنند. رادارها را قدرتمندتر و با برد بالاتر عرضه می دهیم و دقت ناوچه ها در هدف یابی بیشتر می شود و سیستم های هدایت آتش، جست وجو، سامانه اپتیکی، سوناری و جنگال را ارتقا می دهیم و پس از ناوشکن جماران، موفق به ساخت ناوشکن دماوند شدیم. سهند هم در کارخانه ها نیروی دریایی ساخته شد و در آینده نزدیک هم ناوشکن دنا را خواهیم داشت.
وی اضافه کرد: ناوشکن جماران کاملاً ایرانی است و از هیچ عنصر خارجی کمک نگرفته ایم. تمامی مراحل طراحی و تولید توسط متخصصین داخلی انجام شد و این ناوشکن نیروی دریایی را به توانایی و ساخت ناوشکن رساند. برای ساخت این ابرسامانه باید ده ها دفتر طراحی را به کار بگیریم و نیازمند دفتر طراحی ساخت سازه، رانش و قوای محرکه، رادار، سونار، آپتیک، موشک، توپخانه و… هستیم. همینطور دستاوردی برای سازمان های وزارت دفاع بود که ساخت همه تجهیزات مثل رادارها و سامانه هایی مثل جنگ الکترونیکی و سونار توسط سازمان های صنعتی وزارت دفاع انجام شد و همینطور صنایع غیرنظامی کشور به کار گرفته شدند.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع گفت: در همه جای دنیا ناوشکن سازی به صورت کنسرسیوم جهانی کار می کند و هر قطعه را کشوری می سازد. ایران همه قطعات را با پتانسیل های داخلی می سازد و سیستم رانش را در ابتدا از خارج کشور خریدیم که با شیطنت شرکت سازنده مواجه شدیم و آنها موتور را برای ما فرستادند، اما قطعات کامل نبود. قطعاتی مثل گیربکس، سیستم خنک کننده و کنترل را برای ما نفرستادند و موتور قابل استفاده نبود و به دنبال کارشکنی بودند. یک شرکت دانش بنیان گیربکس ۱۰ هزار اسب قدرت را برای نخستین بار طراحی و تولید کرد. حدود ۶۰ شرکت صنعتی و دانش بنیان در ساخت ناوشکن به ما کمک کردند و پمپ های آب شور دریا، تابلوها، سوئیچ بردها و سامانه های داخلی را توسط این شرکت ها ساخته شد. باید از سرلشکر صالحی و امیر سیاری هم یاد کنم که حمایت و پیگیری های خوبی را داشتند و همه این روزها لذت بخش و غرورآفرین بود.
رستگاری اشاره کرد: یکی از مأموریت های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حفظ خطوط مواصلاتی ناوگان تجاری و نفتی کشور است و ایران با ۵ اقیانوس جهان ارتباط دریایی دارد و صادرات و واردات کالا را از این طریق انجام می دهیم. در سال ۱۳۸۶ با پدیده شوم دزدی دریایی در خلیج باب المندب مواجه شدیم که در ورودی دریای سرخ مورد حمله قرار گرفتیم و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی مأمور اسکورت شناورها شد و بیشتر از ۶۰ ناوگروه امنیت خطوط مواصلاتی را برقرار کرده اند و دیگر شاهد حمله نبودیم.
رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع در انتها اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به ناوگان سایر کشورها هم خدمت رسانی کرده است. نجات شناور تجاری کشور چین در سال ۱۳۹۴ نمونه این خدمات است که دزدان دریایی این شناور را ربوده و کارکنان کشتی را گروگان گرفته بودند. از راه سفارت چین درخواستی به وزارت خارجه ایران ارسال شد و در نهایت هم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران موظف به نجات شناور شد که در عملیات منحصر به فردی تکاوران ما شناور را در ۲ ساعت آزاد کردند و هیچ یک از خدمه صدمه ندیدند و بدنه این شناور از سطح دریا ۲۰ متر ارتفاع داشت و با سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت در حال فرار بود.
216219


منبع:

1399/12/08
12:14:31
0.0 / 5
299
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز