یادداشت،

نقش وزارت امور خارجه در دفاع ملی بیولوژیك

نقش وزارت امور خارجه در دفاع ملی بیولوژیك سنج نیوز نقش وزارت امور خارجه در دفاع ملی بیولوژیك


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، رضا رسالت، كارشناس روابط بین الملل در یادداشتی با این مقدمه می نویسد: در وهله اول وزارت خارجه با انعكاس چهره ای توانمند و پویا از وضعیت درمانی كشور، توانست جامعه بین المللی را نسبت به مدیریت و كنترل این ویروس در ایران آگاه سازد و توجه جهانی را نسبت به قدرت مدیریتی كشور معطوف گرداند و در كنار آن طی تعامل تنگاتنگ با سازمان بهداشت جهانی و سایر كشورهای درگیر توانست از تجارب مشترك سایر نهادهای بین المللی بهره جوید.
رسانه های خارجی با دامن زدن به بعضی از نارضایتی ها، در تلاش بودند تا وضعیت در ایران را بسیار بحرانی جلوه دهند. تلاش همیشگی رسانه های غربی و به خصوص شبكه های فارسی زبان وابسته به دولت های غربی و عربی منطقه، بحرانی جلوه دادن وضعیت در ایران است و با شیوع كرونا این تلاش دوچندان شد.

از سوی دیگر مقامات آمریكایی با دروغ پراكنی گسترده بدنبال تحریف واقعیت های مربوط به مدیریت این بیماری در ایران بودند كه با تلاشهای كارگزارن سیاست خارجی كشورمان همگی نقش بر آب شد. بیشتر از ۳۰ تماس تلفنی وزیر امور خارجه كشورمان با همتایان خارجی خود و مقامات بین المللی، در كنار توییت ها و نامه های وی تنها بخشی از مأموریت دستگاه دیپلماسی برای تبیین رنج مضاعف ایران در بحران كرونا بوده است. تماس هایی كه «محمدجواد ظریف» كوشش كرد از راه آن بخشی از واقعیت تلخ تحریم های آمریكا ضد ایران را روشن ساخته و توضیح دهد.

ادعاهای بشردوستانه و كمك رسانی ایالات متحده آمریكا كه با بوق و كرنای رسانه ای در اوایل شیوع بیماری كرونا در ایران به گوش می رسید، این روزها با تشدید تحریم ها، پوشالی بودن خویش را اثبات می كند. بعد از این ادعاها «مایك پمپئو» وزیر امورخارجه آمریكا تصریح كرد كه رفتار كشورش در بحران كرونا با ایران تغییری نخواهد كرد. در ایام پایانی سال سخت 98، وزارت خزانه داری آمریكا نام برخی افراد، محققان و شركت های ایرانی را به لیست تحریم های خود اضافه كرد.

با این توصیفات، در توضیح و شفاف سازی تبعات این تحریم ها بخصوص در مورد بیماری كرونا، نقش وزارت خارجه قابل توجه است. محمدجواد ظریف در نامه ای به آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل نوشت: «در حالی كه كووید-۱۹ در حال تحمیل خسارات گسترده و سنگین به ایران است، باید در نظر داشته باشیم كه ویروس ها بین ما تمایزی قائل نمی شوند. ما انسان ها هم نباید در مبارزه با ویروس ها تبعیض آمیز رفتار نماییم.»
وی همینطور در توییتی خطاب به سازمان های جهانی، فوری ترین نیازهای كادر درمانی كشور در مبارزه با كرونا را فهرست كرد و نوشت: «ویروس ها قائل به تبعیض نیستند؛ بشریت هم (در كمك كردن) نباید تبعیض قائل شود.»

علاوه براین، به منظور بررسی مشكلات تبادلات تجاری با كشورهای همسایه به دنبال شیوع كرونا در كشور، جلسه فوق العاده ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی در وزارت امور خارجه برگزار می گردد كه طی آن نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی كشور و بخش خصوصی ضمن قدردانی از تلاش ها و اقدامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای مقابله با كرونا، آخرین اقدامات بعمل آمده در جهت رفع نگرانی طرف های تجارت خارجی كشورمان را مورد بررسی قرار داده و پیرامون تسهیل در ترددهای مرزی و مراودات تجاری با كشورهای همسایه تصمیماتی را اتخاذ می كنند.
نمایندگی های خارجی كشورمان به نیابت از وزارت امور خارجه هم در تبیین موانع موجود بر سر راه مبارزه با كرونا در ایران با وجود تحریم های ظالمانه آمریكا و جلب توجه افكار عمومی به این موضوع، نقش خوبی ایفا كرده اند. انتقال گردشگران ایرانی و دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در كشورهای دیگر، به كشورمان طی هماهنگی های موثر با دوایر دولتی ذیربط خارجی با وجود تعطیلی خیلی از پروازهای خارجی و جلب كمك های بشردوستانه و انتقال آنها به كشورمان با تلاشهای نمایندگی های خارجی كشورمان از اقدامات موثر دیگر بوده است.
با پیگیری های صورت گرفته وزارت امور خارجه و نمایندگی های خارجی كشورمان در آنكارا، صوفیا و بخارست، آتن و... مشكل عبور كامیون های ایرانی از مرزها و حركت به سمت كشورهای مورد نظر و بالعكس حل و فصل شده است.




منبع:

1399/01/17
16:00:03
5.0 / 5
2949
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , اقتصاد , ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز