آیا یورو توانایی جایگزینی دلار را دارد؟

آیا یورو توانایی جایگزینی دلار را دارد؟ سنج نیوز: ایسنا نوشت: جنگ تجاری بین چین و آمریكا فرصتی طلایی برای اروپایی ها است تا جایگاه یورو در جهان را تقویت نمایند.


به گزارش رویترز، وخامت روابط بین دو كشوری كه بیشترین حجم مبادلات تجاری دوجانبه جهان با یكدیگر را دارند، می تواند بر بساری از حوزه ها اثر بگذارد. حالا بعضی از شركت های چینی چه بعنوان اهرم فشار و چه برای كاهش وابستگی خود به نظام مالی آمریكا در حال تبدیل قسمتی از دارایی دلاری خود به ارزهای دیگر هستند. در میان ارزهای مختلف، یورو بهترین جایگزین دلار برای شركت های چینی است چونكه از نظر مقبولیت در میان كشورهای جهان و قدرت اقتصادی تقریباً برابر، یورو تنها رقیب جدی دلار هم اكنون شمرده می شود. اخیراً وزارت خزانه داری آمریكا در گزارشی بر اخبار كوچ چینی ها از دارایی های دلاری صحه گذاشت و تأیید كرد كه میزان اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریكا كه در اختیار چینی ها است به پایین ترین سطح دو سال و نیم اخیر رسیده است. در صورتیكه روند فعلی تداوم یابد و چیزی بیشتر از یك واكنش صرف از جانب چینی باشد، بنظر می رسد وزنه یورو در مقابل دلار افزایش خواهد یافت خصوصاً آن كه چین بزرگ ترین دارنده اوراق قرضه آمریكا در جهان است و عرضه سنگین این اوراق از جانب چین به شدت بر ارزش اوراق دلاری و سپس دلار تأثیر خواهد گذاشت.
نشانه های دیگری نیز از افزایش تمایل چین برای همكاری با اروپا به چشم می خورد: تقاضا برای اوراق قرضه اسپانیا، بلژیك و فرانسه از جانب خریداران چینی به سطوح بی سابقه ای رسیده است و خرید شركت ها توسط اتباع چینی كماكان ادامه دارد. راچ هوچسون، مدیر صندوق در مؤسسه "ابردین استاندارد اینوستمنت" اظهار داشت: نظام مالی آمریكا ماهیتی دارد كه منطقه یورو هنوز فاقد آن است و هنوز برای گرفتن جای دلار راه زیادی دارد. مقامات اروپایی تمایل خود برای مقابله با هژمونی دلار را پنهان نكرده اند. اولی رن، رئیس بانك مركزی فنلاند و از اعضای هیأت مدیره بانك مركزی اروپا گفته است كه دارایی های امن می توانند ابزاری برای تقویت نقش یورو در نظام جهانی باشند. ۲۲۳۲۲۵


منبع:

1398/03/20
11:48:38
5.0 / 5
4743
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , روابط , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز