قهرمان پور: لغو یا كاهش معافیت های هسته ای فرصت خوبی برای اقدام متقابل از طرف ایران است

قهرمان پور: لغو یا كاهش معافیت های هسته ای فرصت خوبی برای اقدام متقابل از طرف ایران است سنج نیوز: یك كارشناس مسایل بین الملل اظهار داشت: لغو و كاهش برخی معافیت های هسته ای از طرف آمریكا فرصت خوبی است تا ایران باز اقداماتی را ذیل برجام در حوزه هسته ای و برمبنای اصل اقدام متقابل انجام دهد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، برمبنای بیانیه وزارت خارجه آمریكا، از روز چهارم ماه مه (شنبه / ‏۱۴‬ اردیبهشت) كمك به گسترش تأسیسات هسته ای بوشهر ایران به بیشتر از راكتورهای موجود مورد تحریم قرار می گیرد. علاوه بر این، فعالیت برای انتقال اورانیوم غنی شده به بیرون از ایران برای تبادل آن با اورانیوم طبیعی مورد تحریم قرار می گیرد. ایران باید تمام فعالیت های دارای حساسیت اشاعه تسلیحات هسته ای همچون غنی سازی اورانیوم را متوقف نماید و ما اقداماتی را كه ادامه یافتن این نوع غنی سازی را پشتیبانی كنند نخواهیم پذیرفت. ما همین طور دیگر اجازه نخواهیم داد تا ایران آب سنگین مازادی را كه تولید كرده است، انبار كند؛ آب سنگین از این نوع نباید به هیچ طریق در ایران وجود داشته باشد.
هم چنین دوره های معافیت های فعلی نسبت به بازه های مندرج در برجام كوتاه تر شده و از ۱۸۰ روز به دوره های ۴۵ و ۹۰ روزه كاهش یافته است.
رحمان قهرمان پور، كارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با ایسنا درباره نقص برخی تعهدات برجامی تحت تحریم های یك جانبه آمریكا كه بعضی از معافیت های هسته ای را كاهش داده است اظهار نمود: به نظرم الان فرصت خوبی است كه ایران همانطور كه آقای ظریف بر "اصل عمل متقابل" تاكید می كند در قالب برجام به اقدامات آمریكا از یك سو و سكوت و بی تفاوتی سه كشور اروپایی، روسیه و چین واكنش نشان داده و اقداماتی را ذیل برجام انجام دهد تا پیام جدی را به طرف های مقابل بدهد. ما می توانیم از این فرصت استفاده نمائیم و بدون نقض صریح و كامل برجام اقداماتی را انجام دهیم، مثل همان دستوری كه آقای روحانی درباره شروع تحقیقات بر روی پیشران های هسته ای مطرح نمودند.
وی افزود: ایران در بحث ذخیره مازاد آب سنگینش در عمان تعهدی در قالب برجام ندارد و باز منعی برای تولید آب سنگین ندارد. این مساله آنهاست كه اگر می خواهند بیایند و مازاد آب سنگین ایران را خریداری كنند یا برای ذخیره و سپس خرید آن فكری كنند. ما تعهدی به این مساله كه آب سنگین مان را در خارج از ایران انبار نماییم، نداریم.
قهرمان پور درباب ممنوعیت انبار مازاد آب سنگین در عمان اظهار داشت: وقتی ترامپ سر كار آمد، دیوید آلبرایت مقاله ای نوشت كه در آن گفته بود باراك اوباما برای امضای برجام تعهد داده است كه آب سنگین اراك را بخرد كه برمبنای توافق ایران با ۱+۵ و باز عمان، در این كشور ذخیره می شود و برای این كار در قراردادی كه با كانادایی ها برای خرید آب سنگین داشتند تغییراتی داد و از این كه اوباما در قرارداد با شریك قدیمی اش به خاطر ایران دست برده است، انتقاداتی را بیان كرد و همان موقع خواهان بازگشت آمریكا از این رویه بود. از ین جهت، این اقدامات ترامپ نشان داده است كه بدنه تندرو در كاخ سفید و وزارت خارجه نفوذ خودرا به خوبی اعمال می كنند.
این كارشناس مسائل بین الملل درباره ضریب بالای نفوذ تندروها در بالاترین مراحل تصمیم گیری از یك طرف و از طرفی آنچه اخیرا به نقل از سی ان ان مطرح شده در خصوص این كه ترامپ گفته است "اگر دست بولتون بود در چند جای دنیا الان مشغول جنگ بودیم" اظهار نمود: به هر حال باید در نظر بگیریم كه آنچه بعنوان تصمیم از كاخ سفید خارج می شود با نظر مثبت ترامپ است. اینكه بگوییم بولتون بد است و ترامپ خوب است خیلی موضوعیت ندارد. افكار عمومی ترامپ را لیدر اقدامات مختلف همچون درباره ایران می داند. اتفاقاً اگر آنچه سی ان ان منتشر نموده درست باشد یعنی تاكید بر این كه ترامپ به جریانی كه شاهد آن هستیم مسلط است و لزوماً به این معنا نیست كه دعوای جدی بین بولتون و ترامپ در بین باشد.




منبع:

1398/02/15
14:38:59
5.0 / 5
4431
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز