در گفت وگو با با لوبلاگ

ظریف: اروپا به جای حرف به تعهدات برجامی اش عمل كند، وگرنه

ظریف: اروپا به جای حرف به تعهدات برجامی اش عمل كند، وگرنه سنج نیوز: وزیر امورخارجه كشورمان اقدامات خصمانه آمریكا مقابل ایران را تروریسم اقتصادی و به صورتی كوشش برای نسل كشی توصیف كرد و اظهار داشت: اگر اروپا به تعهدات خود در برجام عمل نكند، خطر نابودی این توافق وجود دارد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه كشورمان در مسافرت اخیر خود به نیویورك در گفت و گو با پایگاه خبری- تحلیلی لوبلاگ به سوالاتی پیرامون روابط تهران و واشنگتن و سیاست دولت آمریكا درقبال ایران برای اعمال فشار حداكثری پاسخ داد.
ظریف در پاسخ به این سوال كه آیا هیچ گونه ارتباطی با مقامات دولت ترامپ برای هر گونه احتمال تبادل زندانیان میان دو كشور وجود دارد یا نه، گفت: ما در سپتامبر گذشته در پاسخ به درخواست آمریكا بوسیله سوئیس در خصوص اینكه آنها مایل به گفت وگوهای بشردوستانه هستند این پیشنهاد را مطرح كردیم. ما باوجود پاسخ مثبت مان هیچ جوابی از آمریكا دریافت نكردیم و من پیشنهاد تبادل زندانیان بطور سراسری (با جهان) را مطرح كردم كه شامل افرادی می شود كه در نتیجه درخواست یا فشارهای آمریكا در نقاط دیگر باز زندانی شده اند.
وی افزود: من یك پاسخی رسمی دریافت نكردم. وزارت امورخارجه آمریكا در اطلاعیه ای اظهار داشت كه ایران می تواند بطور یك طرفه زندانی ها را آزاد كند كه خود گواهی است بر رویكرد آنها درباب مسائل. آنها خیلی ساده درخواست خودرا مطرح می كنند و از دیگران انتظار دارند كه بدون هرگونه پاسخ برابر، طرف مقابل درخواست شان را بپذیرد. این اصلی ترین مشكل با دولت فعلی (آمریكا) است.
وزیر امورخارجه ایران همین طور در پاسخ به این سوال كه آیا دولت ترامپ با سیاست تحریك آمیز خود به دنبال این است كه ایران را مجبور به ترك برجام كند، اظهار داشت: بطور قطع یك عنصر در دولت ترامپ وجود دارد كه سیاستی را دنبال می كند كه هدف آن تحریك ایران، با امید به سناریوهای گوناگون است. یكی از آنها این است كه ایران مجبور به ترك برجام شود اما سناریوهای وحشتناك و بدخواهانه تر دیگری باز وجود دارد، شامل طراحی یك حادثه به منظور پیشبرد دیگر اهدافشان.
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات قبلی اش در خصوص اینكه عربستان، امارات و رژیم صهیونیستی خواستار كشاندن پای آمریكا به یك جنگ با ایران هستند و اینكه در صورت وقوع چنین اتفاقی پاسخ ایران چه خواهد بود، بیان كرد: من نمی خواهم درگیر مسئله جلب توجه یا تهدید و یا حدس و گمان ها شوم اما اگر در منطقه دشمنی وجود داشته باشد، فكر نمی كنم كه كسی از آن در امان بماند.
وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اغلب كاندیداهای دموكرات در خصوص بازگشت به برجام در صورت پیروزی و اینكه اگر در ژانویه ۲۰۲۱ چنین اتفاقی بیفتد، ایران شرط و یا درخواست مذاكرات مضاعف را خواهد داشت، اشاره كرد: این یك وضعیت فرضی درباره چیزی است كه حدود ۲۰ ماه دیگر امكان دارد اتفاق بیفتد یا اتفاق نیفتد و بستگی دارد كه تحولات میان ما تا آن زمان چگونه باشد. هرچند، آنچه اهمیت دارد این است كه ما به آمریكا بعنوان یك دولت دموكرات یا جمهوری خواه نگاه نمی نماییم بلكه به آن تحت عنوان دولتی می نگریم كه باید جدی باشد و از خود حسن نیت نشان دهد. بنابراین، هر كسی كه در واشنگتن (در رأس كار) است باید قبل از بازگشت به برجام نشان دهد كه این كار، یك روند جدی است نه برای توجیهات سیاسی.
ظریف در پاسخ به این سوال كه از نظر وی در شرایطی كه ایران با تشدید تحریم ها روبرو است، كدام دولت ها متحدان و دوستان نزدیك تهران هستند، اظهار داشت: سیاست ما این بوده كه نزدیك ترین روابط را با همسایگان خود داشته باشیم و هم اكنون نزدیك ترین شركای ایران همسایگانش هستند، خصوصاً عراق، تركیه، پاكستان، افغانستان، روسیه، ارمنستان و آذربایجان. همسایگان ما در آسیای مركزی باز بسیار برای مان اهمیت دارند و چین باز بسیار مهم می باشد. من هند را باز باید ذكر كنم. آنها در اولویت ما قرار دارند و اولویت ما باقی خواهند ماند. ما امیدواریم كه همین روابط خوب را با كشورهای عضو شورای همكاری خلیج فارس داشته باشیم. ما روابط خیلی خوبی با بعضی از آنها داریم اما با بقیه خیر. امیدواریم كه روابطی عالی با همه آنها داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال كه اگر هند در مقابل قلدری های آمریكا درباب تحریم های نفتی تسلیم شود، نباید ایران امتیازهای دهلی در بندر چابهار كه برای آنها اهمیت زیادی دارد را لغو كند، اشاره كرد: هند و دیگران به ما اعلام نموده اند كه هرچه در توان دارند به كار می گیرند تا به روابط خود با ایران ادامه دهند. ما برمبنای سیاست های واقعی تصمیم می گیریم، نه اعلان های علنی.
رئیس دستگاه دیپلماسی كشورمان در پاسخ به سوالی درباره پاسخ مثبت عراق به تحریم های نفتی آمریكا و افزایش تولید نفت برای كمك به تثبیت بازار و اینكه آیا ایران انتظار همبستگی بیشتر از بغداد ندارد، اظهار داشت: عراقی ها موضع ما را می دانند. آنها انتظارات ما را می دانند. آنها كشوری مستقل هستند اما امیدواریم این را در نظر بگیرند كه سرنوشت های مان در هم تنیده است.
وی همین طور در پاسخ به سوالی درباره ادامه پایبندی اروپایی ها به برجام درحالی كه تنها ۱۰ درصد به تعهداتش عمل می كند، گفت: همانطور كه گفتید اروپا كمتر از ۱۰ درصد پایبند است؛ در اظهارات علنی اش می گوید بیشتر از ۱۰۰ درصد اما در عمل كمتر از یك درصد بطور واقعی تعهداتش را عملی می كند. من بر این باورم كه اگر اروپا می خواهد در موقعیتی باشد كه به خواسته هایش برسد باید به جای حرف زدن، عمل كند، وگرنه با خطر نابود شدن كل این دستاورد روبرو می باشیم.
ظریف در پاسخ به این كه چقدر این وضعیت یكطرفه درباب برجام طول خواهد كشید، اظهار داشت: من به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل كه یك كنفرانس چند جانبه گرایی را برگزار می كرد، گفتم كه "شما نمی توانید بطور یك جانبه چند جانبه باشید."
وی در پاسخ به آخرین سوال در خصوص اینكه بگفته او ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست اما حالا در رأس سیاست هایی قرار دارد كه روابط ایران و آمریكا را به سمت درگیری و مناقشه سوق می دهد، اشاره كرد: رئیس جمهور ترامپ خود گفته است كه نمی خواهد آغاز كننده جنگی باشد. من هیچ چیزی را پیش بینی نمی كنم. وی در كارزارهای انتخاباتی و سپس آن اذعان كرده كه جنگ های قبلی آمریكا در منطقه فاجعه بار بوده است. بنا بر این است كه معتقدم مشاوران ترامپ و كسانی كه روی او نفوذ دارند در حال سوق دادنش در مسیری هستند كه به تنش بیشتر و درگیری می انجامد و این حقیقت ماجراست.
ظریف اضافه كرد: نتانیاهو اظهار داشت كه به ترامپ پیشنهاد قرار دادن نام سپاه در لیست سازمان های تروریستی را داده است. رئیس جمهور ترامپ زمانی كه تصمیم دولت برای عدم تمدید معافیت های نفتی را اعلام كرد، اظهار داشت كه عربستان و امارات تضمین داده اند كه كاستی های بازار و نفت ایران را جبران می كنند. این به مدلول مبادرت به تروریسم اقتصادی می باشد. وزارت امورخارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریكا بطور علنی گفتند كه می خواهند به قدری بر مردم ایران فشار بیاورند كه سیاست هایشان را بپذیرند. این نیز، تلاشی آشكار برای قتل عام است چونكه آنها می خواهند ایران را محروم كنند.
وی در ادامه اظهار داشت: همانطور كه وزیر خارجه پمپئو گفت، طبق ارزیابی هایشان فروش نفت ایران به ۱۰ میلیارد دلار كاهش یافته است كه برای تهیه غذا و دارو از خارج كافی نخواهد بود. او تلاش می كند، بااینكه موفق نیست اما تلاش می كند. بنابراین، از نظر قانونی وزارت امورخارجه، مشاور امنیت ملی، رئیس جمهور آمریكا و همدستانشان متهم به توطئه برای انجام نسل كشی هستند.




منبع:

1398/02/14
15:42:39
5.0 / 5
4370
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز