عراقچی: فقط به اروپا و برجام متكی نیستیم، به اعضای برجام گفتیم اینستكس تنها یكی از تعهداتشان است

عراقچی: فقط به اروپا و برجام متكی نیستیم، به اعضای برجام گفتیم اینستكس تنها یكی از تعهداتشان است سنج نیوز: سید عباس عراقچی درانتها نشست كمیسیون مشترك برجام كه امروز در وین برگزار شد، با تاكید بر اینكه مذاكرات خوبی انجام داده اند، اظهار داشت: به اعضای برجام و طرف اروپایی تذكر دادیم كه كانال مالی تنها یكی از تعهدات آنهاست.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، سید عباس عراقچی اظهار داشت: نشست پنج ساعته كمیسیون مشترك برجام را امروز داشتیم و در حاشیه آن طی روز گذشته و امروز نشست های كارشناسی و تخصصی انجام شد.
وی افزود: كمیسیون مشترك برجام دو مساله هسته ای و تحریم ها را بررسی می كند و در این چارچوب در حوزه هسته ای كه بخش اصلی كار بود روند بررسی گردید.
معاون ظریف اظهار داشت: در مورد اینستكس باز طرف اروپایی توضیحات مفصلی را ارائه نمود. در مورد پرداخت ها و دریافت ها و اینكه این مكانیسم با نهاد ایرانی چگونه كار خواهدنمود و در گام بعدی برای كشورهای ثالث چگونه در دسترس خواهد بود.
عراقچی اظهار نمود: دوستان و همكاران ما در نهادهای اقتصادی درباره نهاد ایرانی موازی اینستكس توضیحاتی نمایش دادند و به نظرم بحث خوبی بود. البته باید منتظر شویم تا این ساز و كار عملیاتی شود. بااینكه طرف اروپایی در این رابطه تأخیر داشت و دیر اقدام نمود اما الان این نهاد را داریم و امیدواریم كارش را هم شروع كند.
رئیس هیأت ایرانی در مذاكره با ۱+۴ اشاره كرد: ما به اعضای برجام و طرف اروپایی تذكر دادیم كه كانال مالی یكی از تعهدات آنهاست و همكاری اقتصادی با ایران ابعاد مختلفی دارد كه در بیانیه ۱۱ بندی بروكسل میان وزیران خارجه این كشورها و ایران توافق شد. آنها توافق كردند كه با ایران در نبود آمریكا در برجام همكاری اقتصادی را در حوزه های سرمایه گذاری، تسهیل حضور شركت هایشان برای كار با ایران، حمل و نقل، انرژی و غیره ادامه دهند. البته تعهد مالی یكی از تعهدات اصلی آنهاست و بسیار برای تسهیل همكاری ها مهم می باشد.
وی افزود: قرار شد در گروه كاری تحریم های برجام كه در حاشیه كمیسیون مشترك تشكیل می شود گروه های كاری در حوزه تجارت، انرژی، حمل و نقل، مسائل مالی و بانكی تشكیل دهیم تا سایر تعهدات باز اجرایی شود.
عراقچی اظهار داشت: معتقدیم بوسیله برجام می توانیم مسیرهایی را برای مقابله با تحریم های آمریكا ایجاد كرد البته دولت ایران به اینها صرفاً متكی نیست و همه راهكارهای ممكن را بررسی می كند اما هر چه بتوانیم مسیر را با ظرفیت تر نماییم بهتر است اما اتكا ما لزوماً به اروپا و برجام نیست.



1397/12/15
22:11:27
5.0 / 5
4375
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز