یك كارشناس بین الملل در گفت وگو با ایسنا بررسی كرد

آیا رابطه اسراییل با عمان می تواند به نفع ایران باشد؟

آیا رابطه اسراییل با عمان می تواند به نفع ایران باشد؟ سنج نیوز: یك كارشناس مسائل بین الملل، اظهار داشت: حاكمان كشورهای عربی پس از پیمان «كمپ دیوید »برای مهار ملت های خود و تحكیم قدرت شان، برموضوع اسراییل بعنوان یك دشمن خارجی مانور دادند ولی پس از بهار عربی و تحولاتی كه در این كشورها رخ داد، آنها اهتمام كردند دشمن جدیدی را به نام ایران مطرح كنند.



مهدی ذاكریان، در گفت و گو با ایسنا، در مورد تصمیم دولت عمان در خصوص این كه هواپیماهای اسراییلی می توانند بر فراز آسمان این كشور پرواز كنند و این كه پیش بینی میگردد در آینده نزدیك عربستان باز چنین اجازه ای را به هواپیماهای اسراییلی بدهد، اشاره كرد: پس از پیمان كمپ دیوید، حاكمان كشورهای عربی برای بقا حاكمیت خود، اسراییل را بعنوان یك دشمن خارجی مطرح نمودند تا از این طریق نظام سیاسی شان كه عموما دارای مشروعیت داخلی نیستند، تحكیم پیدا كند.

وی با بیان این كه «این كشورها در امتداد همین سوژه به ظاهر بر پیگیری آرمان فلسطین باز تاكید داشتند» افزود: سپس بهار عربی و تحولاتی كه دراین كشورها رخ داد، بعضی از كشورهای عربی احساس كردند كه دیگر نمی توانند از اسراییل بعنوان دشمن خارجی شماره یك خود یاد كنند و در همین چارچوب ایران را جایگزین اسراییل كردند و تلاش كردند با مطرح كردن خطر ایران هراسی، همچنان بر راس قدرت باقی بمانند.

این كارشناس مسائل بین الملل با بیان این كه «در طی سال های اخیر از نظر حاكمان عربی اسراییل یك دشمن واقعی نبوده و آنها فقط از این سوژه بعنوان یك ابزار جهت حفظ حاكمیت خود بهره گرفته اند»، اضافه كرد: در چارچوب سیاست جدیدی كه كشورهای این منطقه در پیش گرفته اند، حالا ایران دشمن شماره یك است و اسراییل خطر قبل را ندارد و طبیعی است كه در چنین فضایی بعضی از كشورهای عربی اجازه دهند كه اسراییل از فضای كشورهایشان برای پرواز هواپیماهایش استفاده نماید.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا در چنین شرایطی ایران در امتداد دفاع از آرمان فلسطین در منطقه تنها نخواهد ماند و فشارها بر ایران افزایش پیدا نمی كند؟، اظهار داشت: نگاه ایران به سوژه فلسطین و دفاع از حق مردم این منطقه نگاه اخلاقی و برمبنای قوانین و مقررات بین المللی است، ما معتقدیم كاری كه اسراییلی ها انجام داده اند، اشغالگری است و چنین موضوعی در قطعنامه های سازمان ملل باز یاد شده قرار گرفته است.

وی با بیان این كه «اسراییلی ها برمبنای «طرح تقسیم فلسطین » كه سازمان ملل مصوب كرده است، عمل نكرده اند و ایران طبق مصوبه ی شورای امنیت خواستار بازگشت آوارگان به سرزمین شان است»، اظهار داشت: بخش بزرگی از جامعه بین المللی عملكرد اسراییل را غیر عادلانه می دانند و معتقدند كه نظر ایران در ارتباط با سوژه رژیم صهیونیستی اخلاقی و متناسب با قوانین بین المللی است. در جهان اسلام باز اساسا مواضع ایران بیشتر مورد توجه قرار می گیرد تا مواضع بعضی از كشورهای عربی كه حالا به دنبال عادی سازی روابط با اسراییل هستند.

ذاكریان با بیان این كه «كشورهای عربی منطقه با گذشت زمان متوجه خواهند شد كه در ارتباط با سوژه ایران اشتباه كرده اند و مجبور خواهند بود كه اسراییل را بعنوان بزرگترین دشمن خارجی جهان اسلام بپذیرند» در بخش دیگری از صحبت های خود اشاره كرد: البته می توان به تحولات اخیر از این زاویه باز نگاه كرد كه ارتباط بعضی از كشورهای منطقه همچون عمان با اسراییل امكان دارد برای ما منفعت هایی باز داشته باشد، ما باید از ابزارهای مختلف برای بیان دیدگاهها و مواضع خود استفاده نمائیم و كانالهای مختلفی را در این زمینه زنده نگه داریم. كشور عمان بعنوان كشور همسایه ما حق دارد كه با هر كشوری رابطه برقرار كند و ماحتی می توانیم از این سوژه استفاده نمائیم. چنان كه عمانی ها با عنایت به آگاهی شان از مواضع ایران می توانند این مواضع را به اسراییلی ها منتقل كنند. چنانكه در مقطعی این اقدام را در مورد ایران و آمریكا انجام دادند البته این سوژه به معنای مشروعیت بخشیدن به رژیم صهیونیستی نیست.




1397/09/23
12:36:18
5.0 / 5
4723
تگهای خبر: آمریكا , ایران , روابط , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز