یك تحلیل گر مسائل بین الملل:

بعید است ترامپ موضعش در داشتن رابطه راهبردی با عربستان را تغییر دهد

بعید است ترامپ موضعش در داشتن رابطه راهبردی با عربستان را تغییر دهد سنج نیوز: استاد روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: با وجود اینكه بعضی از كشورها مانند آلمان و تركیه بازبینی هایی در روابط شان با عربستان داشتند و محدودیت هایی در ارتباط با عربستان بوجود آورده اند اما این فشارها محدود بوده است و تاثیر زیادی بر سیاست گذاری های عربستان نگذاشته است.


دكتر سید احمد فاطمی نژاد در گفت وگو با ایسنا با اشاره به اینكه انزوای عربستان در جامعه بین الملل تحلیل درستی به نظر نمی رسد، اظهار نمود: این امكان وجود دارد كه به سبب برخوردهای سرد بین المللی نسبت به عربستان، این كشور به سمت روسیه گام بردارد.
وی افزود: ارتباط عربستان با روسیه محدود و در حد هماهنگی سیاست ها در تولید نفت و مواردی از این قبیل خواهد بود و به رابطه راهبردی یا اتحاد راهبردی با روسیه و شرق منجر نخواهد شد، چونكه راهبرد طولانی مدت عربستان رابطه و اتحاد با آمریكا خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی در واكنش به احتمال تغییر سیاست های آمریكا نسبت به عربستان بیان كرد: باید به میزان جدی بودن فشارهایی كه به ترامپ وارد میگردد با تردید نگاه كرد چراكه در امریكا یك فضای رسانه ای و یك فضای نخبگان تصمیم گیر در كنگره، سنا و دولت وجود دارد كه هرچه از جریان خاشقجی و تحولات پیرامون آن فاصله می گیریم دیدگاه گروه تصمیم گیرنده ملایم تر و جو رسانه ای هم كه به راه افتاده بود كاسته می شود.
فاطمی نژاد با اشاره به اینكه به مرور زمان مقداری از شدت فشارها و انتقادات نسبت به عربستان كاسته شده است، اظهاركرد: فشارهایی كه از طرف تصمیم گیران به ترامپ وارد میگردد شدید و منسجم نیست و اعتراضاتی به صورت كلی مطرح میگردد كه تابحال این اعتراضات بعنوان یك پیش نویس مصوب در طرح مجلس نمایندگان و سنا نرفته است و به یك فشار و سیاست مدون مقابل ترامپ مبدل نشده است، پس انتظار اینكه ترامپ تصمیم و موضع خودرا در رابطه راهبردی با عربستان تغییر دهد بعید به نظر می آید.
وی ادامه داد: علاوه بر این در ایام اخیر در آمریكا تاكید میگردد كه ما باید از عربستان در مقابل ایران حمایت نماییم، یعنی ایده ای كه دولت ترامپ و وزیرخارجه اش مطرح می كند این است كه نباید فشار به عربستان موجب غفلت از ایران شود و عملا با این اهرم توانستند بخشی از افكار عمومی و رسانه های آمریكا را با خود همراه كنند و سیاست دولت ترامپ در قبال عربستان را توجیه كنند.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه فردوسی، درباره برخورد سران گروه 20 با بن سلمان اشاره كرد: تصاویر انتشار یافته از نشست گروه 20 بیشتر از اینكه جنبه سیاسی و راهبردی داشته باشد یك نمایش رسانه ای محسوب می شد چراكه سران همه كشورهای عضو گروه بیست نگران این بودند كه اگر با بن سلمان برخورد صمیمانه ای داشته باشند احیانا در كشورشان مورد اعتراض قرار خواهند گرفت.
وی افزود: همین طور نوع برخورد سران گروه 20 با بن سلمان می تواند یك برخورد عاطفی باشد چراكه در ایام اخیر بن سلمان با انتقادات زیادی به خاطر نقشی كه طبق گفته های رسانه ها درقتل خاشقجی داشته مواجه بوده است و طبیعتا هیچ عقل سلیمی این رفتار را نمی پسندد بدین سبب این رفتار میتواند یك برخورد عاطفی باشد.
این استاد روابط بین الملل دانشگاه فردوسی مشهد اظهار داشت: احتمال دارد عربستان به سبب مشكلاتی كه در جریان وقایع اخیر با آن مواجه شده است و همین طور برخوردهای سردی كه از طرف سران كشورهای غربی تجربه كرده است، تجدیدنظرها و اصلاحاتی در سیاست خارجی خود نسبت به ایران انجام دهد.
فاطمی نژاد اضافه كرد: مسایل دیگری هم تعیین كننده سیاست خارجه یك كشور هستند و دیدگاه عربستان نسبت به ایران متاثر از رفتار ایران، وقایع منطقه ای و تغییر و تحولات در دستگاه سیاست خارجی عربستان است كه هم اكنون عملا هیچ گونه تغییری در این مولفه ها احداث نشده است پس نباید انتظار زیادی داشته باشیم كه دیدگاه عربستان نسبت به ایران تغییر كند و به نظر می آید كماكان این تنش در روابط ایران و عربستان ادامه پیدا خواهدنمود.
وی افزود: یمن یكی از مسایل منطقه ای تاثیر گذار در روابط دوجانبه ایران و عربستان است كه البته طی چند هفته اخیر بحث هایی در خصوص خاتمه بحران یمن مطرح شده بود كه اگر به نتیجه برسد و مصالحه ای در این زمینه صورت گیرد طبیعتا یكی از زمینه های تنش ایران و عربستان از بین می رود و می توان به بهبود روابط ایران و عربستان امید داشت.




1397/09/14
14:44:09
5.0 / 5
5034
تگهای خبر: آمریكا , ایران , ترامپ , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز