واكنش وزیرخارجه دولت نجات ملی یمن به ادعاهای ضد ایرانی سفیر واشنگتن در این كشور

واكنش وزیرخارجه دولت نجات ملی یمن به ادعاهای ضد ایرانی سفیر واشنگتن در این كشور سنج نیوز: وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن با اشاره به اظهارات غیرمسئولانه سفیر آمریكا در یمن مقابل جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: یمن میدان جنگ برای تسویه حساب دیگران و ضربه زدن به این كشور و ملتش نیست.


به گزارش سنج نیوز به نقل از شبكه المسیره، هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن از آمریكا خواست تا از هرگونه اختلاف با جمهوری اسلامی ایران در خاك و آب های منطقه ای یمن خودرا دور نگه دارد.
وی ادامه داد: یمن میدان جنگ برای تسویه حساب دیگران و ضربه زدن به كشور و ملت یمن نیست.
هشام شرف در ادامه اظهار داشت كه اظهارات برخی مسئولان عالی رتبه آمریكا غیرمسئولانه و به دور از واقعیت است كه آخرین آنها اظهارات متیو تولر، سفر واشنگتن در یمن در جریان سفرش به استان حضرموت در پنجشنبه گذشته است كه مدعی شد: دلیل اوضاع به وجود آمده در یمن حمایت های نامحدود ایران است.
وی اظهار داشت: سفیر واشنگتن یادش رفته است كه ائتلاف جنایتكار عربستان كه چهار سال است آمریكا از آن حمایت می كند منجر به كشته و زخمی و فلج شدن هزاران یمنی شده و تمام امكانات اقتصادی و زیرساخت های یمن را از بین برده است، همین طور حصار زمینی، دریایی و هوایی آنها سبب توقف پرداخت حقوق كارمندان، وخیم شدن اوضاع اقتصادی و ارز شده است و بدترین فاجعه انسانی در عصر حاضر را به وجود آورده است.
وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن درانتها اظهار داشت: اگر اظهارات مقامات ارشد دولت آمریكا در ارتباط با اختتام دادن به تجاوز نظامی و رفع محاصره فراگیر و همین طور پشتیبانی از راهكار سیاسی در یمن جدی است، دولت آمریكا باید موضعی شجاعانه اتخاذ كند و فشار جدی بر ائتلاف متجاوز اعمال نماید تا سبب توقف این تجاوزها شود و گذرگاه های زمینی و هوایی و در رأس آنها فرودگاه بین المللی صنعا بازگشایی شود و از تلاش های مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن كه در جهت احداث صلح است حمایت كند.
به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، متیو تولر، سفیر واشنگتن در یمن قبل از این مدعی شده بود كه ایران دلیل ناآرامی های منطقه است و برای احداث بی ثباتی در منطقه تلاش می كند.
او همینطور ادعا نمود كه حمایت های نامحدود ایران از انصارالله یمن سبب وخیم شدن اوضاع این كشور شده است.
از طرف دیگر، مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا در یادداشتی با تكرار ادعاهای بی اساس و خصمانه آمریكا مقابل ایران به مسئله جنگ یمن و بحران انسانی ناشی از این جنگ پرداخت و ادعا نمود آمریكا برای كاهش رنج مردم یمن هزینه و تلاش زیادی كرده است، درحالیكه كاهش رنج یمنی ها به نفع ایران نیست و مقامات این كشور حتی به زندگی ایرانیان باز توجهی نمی كنند. آنها تمایلی برای حل دیپلماتیك مسئله یمن ندارند. سعودی ها میلیاردها دلار برای كم كردن رنج و مصیبت در یمن سرمایه گزاری نموده اند اما ایران تابحال هیچ هزینه ای در این زمینه نكرده است. آیا این اتفاقی است كسانی كه از قتل خاشقچی بعنوان چماق مقابل سیاست رئیس جمهور ترامپ در قبال عربستان سعودی استفاده می نمایند، همان هایی هستند كه از اقدامات باراك اوباما برای احداث روابط حسنه با ایران حمایت كردند؟ وقتی آقای اوباما به ایران پالت های حاوی پول نقد داد تا آنها با این پول ها كارشان بعنوان بزرگ ترین حامی تروریسم در جهان را انجام دهند، این سر و صداكنندگان و نمادهای حقوق بشری كجا بودند؟ ایران امروز به تعبیر هنری كیسینجر(وزیر امورخارجه پیشین آمریكا) یك كشور نیست بلكه یك جنبش است كه هدفش صدور انقلاب اسلامی به خارج است و یك ایران جسور شده، سبب كشتار و تخریب بیشتر در خاورمیانه، آغاز رقابت تسلیحاتی در منطقه، تهدید مسیرهای تجارت و تحریك تروریسم در جهان خواهد شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی آمریكا همین طور مدعی شد: یكی از آغازین اقدامات محمد بن سلمان بعنوان ولیعهد سعودی، كوشش برای ریشه كن كردن نفوذ بی ثبات كننده ایران در یمن بوده است، جایی كه در آن شورشیان حوثی مورد حمایت تهران در سال ۲۰۱۵ قدرت را به دست گرفتند. تهران در حال احداث نهادی شبیه حزب الله در شبه جزیره عربستان است؛ گروهی شبه نظامی با قدرت سیاسی كه می تواند مراكز شلوغ سعودی را گروگان بگیرد، همانطور كه موشك های حزب الله در جنوب لبنان باز اسرائیل را تهدید می كنند.
این ادعا در حالی مطرح میگردد كه مقامات كشورمان همواره تاكید می كنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواهان احداث چاره مسالمت آمیز برای حل بحران یمن است.
ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان بیشتر از سه سال است كه زنان و كودكان یمنی را به قتل می رساند، مدارس و بیمارستان های آنان را بمباران می كند و از رسیدن غذا و دارو و كمك های بشردوستانه به آنها ممانعت می كند و به علت تجاوزهای وحشیانه اش در یمن در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه كشورمان پیش از این باز در واكنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی كه به نابودی زیرساخت ها و محاصره همه جانبه و كشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر گردیده است، ابراز امیدواری كرد: همه گروه ها، احزاب و جریان های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یكدیگر از جبهه واحد ملی ضد تجاوز خارجی محافظت كنند.
قاسمی با ابراز تاسف از درگیری های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری كرد و اضافه كرد: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.



1397/09/11
15:16:01
5.0 / 5
5096
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , ترامپ
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز