سومین كنگره حزب كارگزاران

زیدآبادی: خاورمیانه به یك قرارداد وستفالی نیازمند است

زیدآبادی: خاورمیانه به یك قرارداد وستفالی نیازمند است سنج نیوز: یك پژوهشگر مسائل سیاسی اظهار داشت: اگر خاورمیانه می خواهد از مشكلات فعلی عبور كند باید الزامات دولت - ملت را بپذیرد. خاورمیانه به یك قرارداد «وستفالی» نیازمند است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، احمد زیدآبادی بامداد امروز در سومین كنگره حزب كارگزاران با اشاره به این كه ما در دوران دولت – ملت بعنوان یك ساخت سیاسی به سر می بریم اظهار نمود: ملت - دولت الزاماتی دارند اما كشورهای خاورمیانه این الزامات را درك نكرده اند و مشكلات امروز خاورمیانه به خاطر همین مساله است.

زیدآبادی افزود: تعریف دولت – ملت در مقابل امپراتوری است. در امپراتوری حقوق افراد بر اساس دوری یا نزدیكی به دین امپراتوری بود. اما با انقراض امپراتوری و شكل گیری ملت – دولت نظام حقوقی اتباع متفاوت شد و افراد به صرف این كه تابع یك كشور هستند و صرف نظر از اعتقادات دینی خود از حقوق مساوی برخوردار شدند و همه ساكنان یك كشور موقعیت شهروندی پیدا كردند.

وی اضافه كرد: حق شهروندی هم به معنای حق مشاركت سیاسی در همه سطوح به وجود آمد. البته حقوق، مسئولیت هم به دنبال داشت و شهروندان مسئولیت پیدا كردند كه به قوانین و منافع ملت – دولت خود احترام گذاشته و از آن تبعیت كنند. در ملت - دولت ها تنوع زبانی، قومیتی و مذهبی به رسمیت شناخته شد و همه اتباع دارای حقوق یكسانی شدند.

این پژوهشگر مسائل سیاسی تصریح كرد: در خاورمیانه و همینطور ایران عدم آگاهی نسبت به مفهوم ملت – دولت سبب شده است كه بحث های مختلفی شكل بگیرد. عده ای دیدگاه جهانگرایانه مطرح نمودند كه ایران در این دیدگاه مغفول می ماند و بعضی هم به فكر بازگشت به صورت بندی های قبل دولت – ملت بودند و منافع ایران برای آنها تعریف نمی شد. تمام توان كشورهای منطقه هم صرف درگیری ها و منازعات قومی و مذهبی شده بود و همین درگیری ها یكی از عوامل دست نیافتن كشورهای منطقه به توسعه است.

زیدآبادی با اشاره به این كه خاورمیانه همچنان كانون درگیری است، اظهار نمود: چون مفهوم ملت – دولت به درستی شناخته نشده است، این مشكلات ادامه دارد. شاید مثل اروپای قرن ۱۷ خاورمیانه به یك قرارداد وستفالی نیازمند است. باید قرارداد جدیدی تولید شود تا به وسیله ی آن راهی برای حل اختلافات پیدا شده و در منطقه همگرایی اقتصادی تولید شود.

این پژوهشگر مسائل سیاسی اضافه كرد: خاورمیانه از ۷۰ سال پیش محل مناقشه بوده است. یك دلیل آن وجود اسراییل است كه باید درباره ی آن فكری شود. چون برای زیاده خواهی خود مدام در منطقه توطئه چینی می كند. مشكل بعدی خاورمیانه، مشكل خود كشورهای این منطقه است. به صورت مثال هنوز رابطه ایران با شیعیان خارج از ایران تعریف نشده است كه آیا باید به این مساله به شكل ملت - دولت نگاه كرد یا امپراتوری. اگر بخواهیم خویش را امپراتوری بدانیم، تمام شیعیان جهان و منطقه از ایران دارای حقوقی هستند. این مساله در بین اهل سنت هم وجود دارد.

وی در انتها اظهار داشت: اگر خاورمیانه می خواهد از مشكلات عبور كند باید الزامات ملت – دولت را بپذیرد و از این طریق وارد اتحاد منطقه ای با كشورهای پیرامونی خود شود.




1397/09/08
17:03:08
5.0 / 5
4946
تگهای خبر: اقتصاد , ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز