سفیر صربستان در تهران:

صربستان برای پناهجویان ایرانی كمپ بوجود آورده است، تحریمها تاثیری بر تعامل صربستان با ایران ندارد

صربستان برای پناهجویان ایرانی كمپ بوجود آورده است، تحریمها تاثیری بر تعامل صربستان با ایران ندارد سنج نیوز: سفیر جمهوری صربستان در تهران ضمن عرضه توضیحاتی در مورد آخرین وضعیت توقف رژیم لغو روادید میان ایران و صربستان، تصریح كرد: دولت صربستان برای پناهجویانی كه در مرزها هستند كمپ هایی را تدارك دیده و شرایط برای این افراد بد نیست گرچه پناهنده ها برای عبور از مرز فاقد ویزا هستند.



این دیپلمات صرب همینطور با اشاره به روابط خوب سیاسی و دیپلماتیك میان دو كشور، ابراز كرد: تحریم هایی كه برای ایران اعمال می شود، مربوط به آمریكا و نه تحریم های بین المللی است. دولت صربستان در تعامل با ایران همانند اتحادیه اروپا عمل می كند.

دراكان تودوروویچ، سفیر جمهوری صربستان با حضور در خبرگزاری ایسنا درباره توقف رژیم لغو روادید میان ایران و صربستان اظهار داشت: صربستان از نخستین كشورهای اروپایی بود كه دریافت ویزا برای شهروندان ایرانی را لغو نمود، البته پس از ۲۷ سال پرواز مستقیم از تهران به بلگراد انجام شد و شركت های هوایپیمایی ایران ایر و ماهان پروازهایی را به بلگراد دارند و از این طریق گردشگران زیادی به صربستان سفر كردند.

وی اضافه كرد: درواقع ما مساله پنهانی در منتفی شدن لغو روادید بین دو كشور نداشتیم و همه چیز واضح بود و همان گونه كه سخنگوی وزارت خارجه ایران هم اعلام نمود و بعضی از نمایندگان مجلس ایران هم در این باره صحبت كردند با عنایت به مشكل پیش آمده و سوء استفاده بعضی از افراد از لغو روادید، این مورد در سطوح عالی مورد بررسی قرار گرفت پیش از این كه ما خواسته باشیم تصمیمی بگیریم.

این دیپلمات صربستانی تصریح كرد: ما دو كشور دوست هستیم و نمی خواهیم هیچ مساله پنهانی بین دو كشور وجود داشته باشد. در سال قبل علاوه بر ایران، برای هند و خیلی از كشورهای دیگر هم لغو ویزا انجام شد و اگر این موضوعات در مورد ایران پیش نمی آمد، ۱۰۰ درصد آنرا ادامه می دادیم.

توقف لغو روادید ارتباطی با در خواست عضویت صربستان در اتحادیه اروپا ندارد

وی درباره این كه آیا منتفی شدن لغو روادید با در خواست صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا ارتباط دارد، اظهار نمود: درست است كه صربستان كاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا است و یك روز باید كاملا از قانون اتحادیه اروپا استفاده نماید اما هنوز وقتش نرسیده است. شهروندان صربستان بدون ویزا به اروپا سفر می كنند و اگر بخواهند با ویزا رفت و آمد كنند حتما خیلی سخت خواهد بود.

۱۰ روزه به درخواست ویزا پاسخ داده می شود/درخواست های اولویت دار زودتر بررسی می شود

سفیر صربستان در تهران همینطور در مورد این كه چند روزه به درخواست ها برای صدور ویزا پاسخ داده شده و رسیدگی می شود؟ اظهار داشت: این مساله بستگی به نوع درخواست ها دارد و حدودا تا ۱۰ روز طول می كشد، بعضی از درخواست ها هم یا با استفاده از آژانس های مسافرتی مطرح و یا به صورت دعوت نامه از جانب افرادی كه در صربستان هستند، انجام می گردد.

این دیپلمات صرب در ادامه بیان كرد: البته مواردی هم بوده كه برای ۶ بازرگان، ۶ ویزا در یك روز صادر كردیم، در واقع در خواست هایی كه نیاز به فوریت رسیدگی داشته باشد، زودتر بررسی شده و بدون مشكلی در همان روز ویزا صادر می گردد.

وی خاطرنشان كرد: برای تسریع در صدور ویزا در تهران كارمندان بیش تری از صربستان به سفارت خواهند آمد تا در روند صدور ویزا و سرعت بخشیدن به كارها كمك كنند.

پناهجوها تنها با پاسپورت امكان عبور از مرز را دارند/ تدارك كمپ برای پناهجویان توسط صربستان

سفیر جمهوری صربستان در تهران همینطور درباره وضعیت پناهنده هایی كه در مرز صربستان و كرواسی قرار دارند، اظهار داشت: صربستان برای مهاجرین كمپ هایی تهیه كرده تا به وضعیت آن ها رسیدگی شود. البته در كمپ ها برای این افراد شرایط بدی وجود ندارد و تنها مشكل این است كه پناجوها تلاش می كنند تا از صربستان به كشورهای دیگر بروند.

وی اضافه كرد: مرز بین صربستان و كرواسی بسته شده و تنها با داشتن پاسپورت امكان عبور از مرز وجود دارد، با عنایت به این كه كرواسی عضو اتحادیه اروپا است برای ورود به این كشور باید حتما ویزا داشته باشند، البته صربستان عضو اتحادیه اروپا نیست و فقط مردم صربستان می توانند بدون ویزا به این كشور سفر كنند بنابراین سایر مهاجرینی كه به صربستان آمده اند بدون پاسپورت نمی توانند به كرواسی یا هر كشور دیگری بروند.



سفیر صربستان در تهران همینطور درباره سطح روابط سیاسی و اقتصادی دو كشور اظهار داشت: روابط دو كشور ایران و صربستان به سال ۱۹۳۷ یعنی ۸۱ سال پیش بر می گردد كه كنسولی از سوی پادشاه صرب در ایران حضور داشت و نخستین سفارت ما در هتل فردوسی در نزدیكی وزارت امور خارجه بود و این نشان داده است كه تاریخ روابط دیپلماسی بین دو كشور خیلی طولانی و قدیمی است آن هم در سال هایی كه فقط ۲۰ كشور در ایران سفارت داشتند.

وی خاطرنشان كرد: در مورد روابط در سطح مقامات ایران و صربستان هم باید بگویم حدود سه سال پیش وزیر امور خارجه صربستان سفری به تهران داشت كه در پاسخ به آن دكتر ظریف امسال میلادی به بلگراد سفر كرد، البته دو وزیر همواره در حاشیه اجلاس ها و نشست های بین المللی با یكدیگر دیدار دارند و هماهنگی های خوبی بین دو وزارت خارجه وجود دارد.

همكاری وزارت خانه های دفاع ایران وصربستان با تولید دفتر ارتش این كشور در تهران

این دیپلمات صرب بیان كرد: طی هفته جاری پس از ۲۶ سال نماینده ای از ارتش صربستان به تهران سفر می كند و دفتر نظامی به منظور همكاری بین دو وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان در محل سفارت تولید می گردد كه تنها در حوزه دفاعی مسئولیت دارد.

وی همینطور درباره این كه دولتش چه دیدگاهی نسبت به تحریم ها ضد ایران دارد، اظهار داشت: بسیار واضح است كه این ها، تحریم های آمریكا و نه تحریم های بین المللی است. موقعیت صربستان مانند اتحادیه اروپا است و ما مشكلی نداریم و همان گونه كه اتحادیه اروپا به دنبال ساز و كاری برای ادامه داشتن روابط تجاری و اقتصادی با ایران است ما هم به تبعیت از آن ها عمل می نماییم.

وی ابراز كرد: ما هم در تحریم ها قرار داشتیم و می دانیم كه تحریم ها اگر ضد یك دولت می باشد در واقع ضد مردم یك كشور انجام می گردد و ما مخالف تحریم ها هستیم.

تحریم های آمریكا تاثیری بر روابط ایران و صربستان ندارد

سفیر صربستان در تهران در پاسخ به سوال دیگری در مورد سیاست های یك جانبه گرایی آمریكا در عرصه بین المللی و اعمال تحریم ها ضد ایران اظهار داشت: ما روابط خیلی خوبی با ایران، روسیه، چین و خیلی از كشورهای دیگر داریم، تحریم های آمریكا تاثیری بر روابط ما با ایران ندارد و همان گونه كه گفتم موقعیت صربستان مانند موقعیت اتحادیه اروپا است و فرقی ندارد.

سطح روابط تجاری دو كشور در آینده نزدیك بیش تر و بهتر خواهد بود

این دیپلمات صربستانی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره سطح روابط تجاری و اقتصادی دو كشور اظهار نمود: حجم روابط تجاری در سال قبل تنها ۲۱ میلیون دلار بوده و اطمینان دارم كه هم اكنون به علت انجام پرواز مستقیم، گردشگری و سرمایه گذاری دو كشور افزایش داشته است. فعالیت هایی در زمینه های كشاورزی و صنعتی در ایران داریم بعنوان نمونه در دزفول اقداماتی در بخش كشاورزی و تولید انواع بذر در حال انجام می باشد و سال قبل هم هیاتی از وزارت كشاورزی صربستان به مازندران سفر كرده و دو تفاهم نامه هم به امضا رسید.

وی با تاكید بر اینكه در زمینه كشاورزی ظرفیت های بسیاری وجود دارد و باید از آن استفاده نماییم، اظهار داشت: ما در زمینه فعالیت های اقتصادی گام به گام پیش می رویم و باید منتظر باشیم كه این همكاری ها در آینده نزدیك بیش تر و بهتر باشد. البته به منظور توسعه مناسبات تجاری كمیسیون مشترك اقتصادی تهران و بلگراد دیداری در ماه ژوئن میان برگزار گردید.

سفیر جمهوری صربستان در تهران همینطور بیان كرد: محصولاتی مانند میوه، پسته، زعفران، بعضی از محصولات پتروشیمی همچون كالاهای صادراتی از ایران هستند و از جانب دیگر صربستان هم بعضی از قطعات خودرو و یا فوم های مورد نیاز در صنعت را به ایران صادر می كند.

وی اضافه كرد: در سایر زمینه ها اعم از فرهنگی، ورزشی و... هم روابط خوبی داریم، به تازگی هفته فیلم صربستان در سه شهر تهران، تبریزو شیراز اجرای برنامه داشت و ایران هم در نمایشگاه بین المللی كتاب در بلگراد شركت دارد و باید یادآوری كنم كه ۷۰ كتاب از فارسی به صربی ترجمه شده و از این طریق می توانیم هنر ایرانی را بشناسیم.

این دیپلمات صرب اضافه كرد: همینطور مركز فرهنگی ایرانی در بلگراد خیلی فعال است و با سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان هم تعامل خوبی داریم.

خروج آمریكا از برجام تاثیری بر روابط اقتصادی ایران و صربستان نداشته است

وی درباره این كه آیا روابط اقتصادی ایران و صربستان قبل و پس از خروج آمریكا از برجام تغییری كرده است یا خیر؟ اظهار داشت: ارتباطات تجاری عالی داشته ایم و در بخش اقتصادی و روابط ما تاثیر چندانی نداشته است. البته در سفری هم كه آقای لاریجانی رئیس مجلس ایران به مسكو داشت با رئیس پارلمان صربستان هم گفت وگوهایی درباره مساله اقتصادی انجام دادند و در سفری هم كه وزیر امور خارجه ایران به صربستان داشت هیات تجاری بزرگی به همراه او آمده بودند.



ایران سیاست واضحی در منطقه دارد و در امور سایر كشورها دخالت نمی كند

سفیر صربستان در تهران در ادامه این گفت و گو درباره رابطه تهران و ریاض اظهار نمود: بنده یك سال و نیم در ریاض بعنوان سفیر صربستان بودم، می دانم كه ایران مهم ترین كشور در این منطقه است و روابط بین ایران و عربستان خوب نیست. دلایلی هست و می دانیم كه ایران یك سیاست واضحی دارد و در امور دیگر كشورها دخالت نمی كند و این خیلی خوب است.

این دیپلمات صرب اضافه كرد: ما احترام می گذاریم به این كه ایران در امور سایر كشورها دخالتی ندارد و همان گونه كه دكتر ظریف گفت ایران آماده گفت وگو با تمام كشورها در منطقه و حتی عربستان است.

در ایران هیچ مشكلی به لحاظ امنیتی وجود ندارد

وی خاطرنشان كرد: من نخستین دیپلمات صرب در عربستان بودم، خدا را شكر كه اكنون در ایران هستم، ایران كشوری است كه نه تنها دخالتی در امور دیگران ندارد بلكه از تروریسم حمایت نمی كند و او خود هدف تروریسم است. حتی در كتابم نوشته ام كه حزب الله گروه تروریستی نیست، گروه جامع شیعی در لبنان است و در سیاست، پارلمان، اقتصاد و... مشاركت دارد.

سفیر جمهوری صربستان در تهران همینطور بیان كرد: خوشحالم كه می توانم بگویم در ایران هیچ مشكلی به لحاظ امنیتی وجود ندارد و فكر می كنم ما می توانیم از ایران در بحث مبارزه با تروریسم بسیار بیاموزیم، برخی می گفتند ایران از تروریسم حمایت می كند اما می دانم كه این گونه نیست. به یاد دارم آقای بروجردی كه رئیس كمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس ایران بود سفری به بلگراد داشت و با وزیر خارجه ما دیدار نمود. بنده آن جا به وزیر خارجه مان گفتم هیچ كشور شیعی از تروریسم حمایت نمی كند و حتی تروریست ندارد.

این دیپلمات صرب تصریح كرد: من مطمئن بودم كه این حرف را گفتم و افتخار می كنم كه در ایران هستم، قبل از این در لیبی، اردن، سوریه و عربستان بودم اما حضور در ایران بهترین لحظات زندگی من تابحال بوده است.

هیچ كس در جهان از كشته شدن روزنامه نگاران حمایت نمی كند

وی در ادامه درباره موضع دولت صربستان در مساله كشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار عربستانی در استانبول اظهار داشت: در این باره هیچ واكنشی در روزنامه های صربستان پیدا نكردم، چون روزنامه های صربستان را در اینجا نمی خوانم، اما فكر می كنم هیچ كس در جهان از كشته شدن روزنامه نگاران حمایت نمی كند.

سفیر صربستان در تهران همینطور بیان كرد: اطلاع زیادی ندارم اما امیدوارم بزودی مبحث روشن شود، دولت صربستان هم، زمانی می تواند موضع گیری كند كه مساله مشخص باشد.



صربستان روابط خوبی با همسایگان خود در منطقه بالكان دارد

این دیپلمات صربستانی همینطور درباره وضعیت در منطقه بالكان هم اظهار داشت: روابط بهتری در بالكان با تهران داریم و نخستین سفیری كه در تهران ملاقات كردم سفیر كشور كرواسی بود و خوشبختانه مشكلی وجود ندارد و این نتیجه سیاست ها در بالكان است.

وی تصریح كرد: صربستان روابط خوبی با همسایگان خود در منطقه بالكان دارد مانند روابطی كه ایران با كشورهای منطقه خود دارد، طبیعی است مشكلاتی هم وجود دارد اما باید برای هر مشكلی چاره ای پیدا نماییم و این چاره فقط با گفت وگو و تبادل نظر و نه جنگ و مبارزه امكان پذیر است.

گفت وگو از خبرنگار ایسنا: فاطمه خوش نیت




1397/08/06
14:33:28
5.0 / 5
4354
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز