شمخانی با اشاره تحولات احتمالی درباره برجام:

گزینه های غیرقابل پیش بینی ایران حتی به فكر طرف مقابل هم نمی رسد

گزینه های غیرقابل پیش بینی ایران حتی به فكر طرف مقابل هم نمی رسد سنج نیوز: نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هزینه های قابل ملاحظه ای را به منظور تولید ثبات منطقه ای و مبارزه با تروریسم تكفیری پرداخته است و از این رو نمی تواند در برابر افزایش نگران كننده اقدامات بی ثبات كننده آمریكا، رژیم صهیونیستی و برخی هم پیمانان منطقه ای آن ها بی تفاوت باشد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، دریابان علی شمخانی پیش از ترك تهران جهت شركت در نشست مسئولان عالی امنیتی پنج قاره جهان در شهر سوچی روسیه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار نمود: جمهوری اسلامی ایران هزینه های قابل ملاحظه ای را به منظور تولید ثبات منطقه ای و مبارزه با تروریسم تكفیری پرداخته است و از این رو نمی تواند در برابر افزایش نگران كننده اقدامات بی ثبات كننده آمریكا، رژیم صهیونیستی و برخی هم پیمانان منطقه ای آن ها بی تفاوت باشد.
شمخانی در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد اخبار مطرح شده پیرامون ملاقات غیر منتظره فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه با وی و گفت وگوهای انجام شده پیرامون واكنش های ایران به حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه تی 4 در سوریه كه به شهادت چند نفر از اتباع ایرانی منجر گردید، ادامه داد: حضور مستشاری جمهوری اسلامی ایران در سوریه كه به درخواست دولت قانونی این كشور انجام شده با هدف مقابله با تهدید فراگیر تروریسم صورت گرفته و اثر تعیین كننده ای بر شكست این جریان در منطقه داشته است.
وی اضافه كرد: زمانی كه رژیمی به خود حق می دهد تا در اقدامی برنامه ریزی شده ضمن تجاوز به حریم هوایی كشوری دیگر نیروهای مقابله كننده با تروریسم را هدف قرار دهد به صورت قطع باید به تبعات آن و واكنش های متقابل هم فكر كرده باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح كرد: تنبیه متجاوز قطعی است اما طبیعتاً زمان، مكان ونحوه پاسخگویی به این اقدام شرورانه در اختیار و اراده جمهوری اسلامی خواهد بود. اگر رژیم صهیونیستی هنوز متوجه به انتها رسیدن دوره بزن و در رو و اجرای نمایشهای قلدرمابانه برای تولید رعب و وحشت نشده باید هزینه های این نفهمی رانیز پرداخت كند.
وی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار مطرح شده پیرامون احتمال خروج ایران از ان پی تی در واكنش به اقدامات رئیس جمهور آمریكا در قبال برجام اظهار نمود: هدف اصلی از طراحی و اجرای ساز و كارهای حقوقی و قراردادهای بین المللی، تولید ثبات و امنیت در جامعه بین المللی و جلوگیری از اقدامات یكجانبه كشورهای به ظاهر قدرتمند است.
وی با اشاره به اقدامات برخی كشورهای مدعی پیروی از قوانین و مقررات بین المللی و بی تفاوتی و استنكاف آنان نسبت به اجرای تعهدات قانونی خود اضافه كرد: در معاهده ان پی تی حق خروج از این معاهده برای همه اعضاء در صورت به مخاطره افتادن منافعشان پیش بینی شده است.
شمخانی اظهار نمود: زمانی كه توافقات بین المللی بدلیل رفتارهای غیرقانونی كشورهای مدعی كاركردش را از دست می دهد دلیلی برای متعهد ماندن سایر كشورها باقی نمی ماند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری كه خواهان توضیح بیشتر در مورد گزینه های هسته ای غیر قابل پیش بینی مطرح شده در اظهارات اخیر رییس جمهورایران شده بود، اظهار داشت: صنعت صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران كاملا بومی و مبتنی بر ظرفیت های دانشی و فناوری داخلی بوده و از این رو امكان بهره گیری از ابتكارات مختلف و متنوعی را در اختیار دست اندركاران قرارداده است.
وی اضافه كرد: دستورالعملهای جامعی برای فعال سازی ظرفیت های حوزه هسته ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ گردیده كه متناسب با اقتضائاتی كه در آینده می تواند پیش روی ما قرار بگیرد در زمان مناسب در قالب سناریوهای عملیاتی اجرا خواهد شد. همانطور كه رئیس جمهور محترم اشاره كردند بخشی از این اقدامات ابتكاری، مواردی هستند كه طرف مقابل حتی فكر آن را هم نمی كند.
برآورد ایران ازاحتمال موفقیت سفرمكرون رئیس جمهور فرانسه و مركل صدر اعظم آلمان به آمریكا برای گفتگو با رئیس جمهور این كشور كه باهدف متقاعد كردن وی برای پایبندی به تعهدات آمریكا در برجام انجام می گردد سوال دیگری بود كه شمخانی در پاسخ به آن اظهار داشت: ما از تلاش اتحادیه اروپایی بعنوان یكی از سوی های مذاكره كننده در برجام به منظور حفظ این قرارداد بین المللی استقبال میكنیم و آن را اقدامی حرفه ای در دفاع از مسیر دیپلماسی و منطق گفتگو می دانیم اما اگر اروپا بااشتباه راهبردی، تسلیم باج خواهی امریكا شده و برای جلب نظر ترامپ وارد حوزه های خطوط قرمز ایران شود به صورت قطع بازنده اصلی این روند خواهد بود.
شمخانی تصریح كرد: برجام یك قرارداد یكپارچه است و هر گونه تغییر و اصلاح آن و یا عدم اجرای كامل تعهدات، به مفهوم فروپاشی اركان آن بوده و با نابودی برجام تفاوتی ندارد.



1397/02/04
16:05:06
5.0 / 5
4473
تگهای خبر: آمریكا , ایران , برجام , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز