سفیر پیشین ایران در سوریه:

جایگزینی برای نشست های سوچی و آستانه وجود ندارد، نشست سوچی باید فراگیرتر شود

جایگزینی برای نشست های سوچی و آستانه وجود ندارد، نشست سوچی باید فراگیرتر شود سنج نیوز: سفیر پیشین ایران در سوریه با اشاره به نتایج نشست سوچی اظهاركرد: روند نشست سوچی امیدواركننده بود و باید روسیه، ایران و تركیه بعنوان كشورهای ضامن صلح در سوریه تلاش كنند كه این كنفرانس فراگیرتر شده و به خواست مردم سوریه نزدیك تر شود.



حسین شیخ الاسلام در گفت وگو با ایسنا با اشاره به بعضی از نتایج این نشست همچون تشكیل كمیته ای برای اصلاح قانون اساسی فعلی این كشور، خاطرنشان كرد: پیش از این بحث بر این بود كه بعضی از كشورها به تدوین قانون اساسی جدیدی برای سوریه بپردازند ولی در نشست سوچی كه با حضور گروه های مختلف سوری برگزار شد، تاكید بر این شد كه قانون اساسی فعلی تصحیح شود.

وی با اشاره به اینكه هم اكنون برای حل بحران سوریه جایگزینی برای نشست های آستانه و سوچی وجود ندارد، اضافه كرد: گفت وگوهای ژنو هم تابحال چندین دور برگزار شده ولی چون یك طرف این گفت وگوها كسانی هستند كه درواقع به شكلی وابسته به ریاض هستند و این مساله مانع شده كه این گفت وگوها به موفقیتی دست پیدا كند چنان كه آنها هنوز روی این مورد در حال بحث و گفت وگو هستند كه باید بیش از هر چیزی حكومت سوریه عوض شود.

این كارشناس مسائل غرب آسیا با تاكید بر اینكه در كنفرانس سوچی طیف وسیعی از قشرهای مختلف جامعه سوریه حضور داشتند، ادامه داد: البته بعضی از گروه ها هم نتوانستند و یا نخواستند كه در این كنفرانس حضور پیدا كنند. مثلا كردها به خاطر حمله تركیه به شمال سوریه (عفرین) از حضور در این نشست انصراف دادند. یكسری از معارضین هم كه با تركیه كار می كنند هم به فرودگاه سوچی آمدند ولی به بهانه اینكه چرا پرچم ملی سوریه در نشست نصب شده است از حضور در كنفرانس خودداری كردند و سوچی را ترك كردند.

شیخ الاسلام با اشاره به اینكه در نشست سوچی، نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم حضور داشت، اضافه كرد: در انتها این نشست باوجود همه مشكلاتی كه وجود داشت بیانیه ای نسبتا معقولی منتشر گردید و در همین چارچوب مهم است كه قدم به قدم تلاش شود تا مفاد این بیانیه اجرایی شود.

وی با اشاره به اینكه دبیركل سازمان ملل هم از روند مذاكرات سوچی اظهار رضایت كرده است، اظهار داشت: درواقع می توان تصریح كرد كه جایگزینی برای نشست آستانه و سوچی وجود ندارد و این دو نشست تنها گفت وگوهای موثر فعلی برای حل بحران سوریه است.

سفیر پیشین ایران در سوریه در مورد تلاش عربستان و آمریكا برای تولید گفت وگوهای موازی با آستانه، تصریح كرد: این تلاش ها به نتیجه ای نمی رسد چون كه عربستان و آمریكا در حل این بحران نقشی ندارند.

وی با اشاره به اینكه باید كوشش كرد كه نشست سوچی به مرور زمان گسترده تر و كامل تر شود، تصریح كرد: در همین چارچوب روسیه، ایران و تركیه باید تلاش كنند كه كنفرانس سوچی در جهت خواسته های مردم سوریه حركت نماید و فراگیرتر شود.

این كارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد بحث سوریه، تصریح كرد: ما همواره تاكید كرده ایم كه باید خواست مردم سوریه در این كشور اجرایی شود و دیگر كشورها اجازه ندارند كه برای مردم سوریه تصمیم گیری كنند.

وی همینطور به طرح چهار ماده ای ایران كه چندی قبل توسط محمد جواد ظریف در مورد حل بحران سوریه عرضه شد، اشاره نمود و اظهار داشت: به نظر می رسد كه در جریان حل این بحران این طرح چهار ماده ای به شكلی در حال اجرایی شدن است.




1396/11/16
15:27:56
5.0 / 5
4667
تگهای خبر: آمریكا , ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز