مروری بر بیانات امام راحل به بهانه سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی

خجالت آور است كشور مهد علم و ادب از نوشتن و خواندن محروم باشد

خجالت آور است كشور مهد علم و ادب از نوشتن و خواندن محروم باشد به گزارش سنج نیوز جمهوری اسلامی ایران میراث دار تمدنی كهن و نسخه ارتقاء یافته تمدنی اصیل و فرهیخته است كه علم، اخلاق و تعلیم و تعلم با هویتش گره خورده است. انقلاب اسلامی محصول و نتیجه اندیشه و تفكر متعالی روحانی خودساخته و فرزانه ای است كه پنج دهه قبل توجه جهان را متوجه خودش كرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، انقلاب اسلامی چگونه در به كمال رساندن شكوفایی عقلی و معرفتی میلیون ها ایرانی نقش داشت؟ پاسخ این سوال 40 سال قبل توسط یكی از نامدارترین رهبران مذهبی جهان داده شد. ایشان اظهار داشت: «تعلیم و تعلم عبادتی است كه خداوند تبارك و تعالی ما را به آن دعوت فرموده است‏.»
هفتم دی سالروز تصمیمی تاریخی برای بسیج زنان و مردان بی سواد و ایجاد توانایی خواندن و نوشتن در آنان است. بینانگذار انقلاب اسلامی یازده ماه بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی در دی 1358 پیامی صادر كرد كه به دنبال آن «نهضت سوادآموزی» متولد شد. امام در این پیام مردم را به قیام برای ریشه كن كردن بی سوادی فرا خواندند. بعد از این فرمان بود كه هسته مركزی نهضت سوادآموزی با حضور نمایندگان وزارتخانه های آموزش و پرورش و جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی و برخی روحانیون شكل گرفت و این سازمان به صورت شورایی اداره شد.
فرمان رهبر فقید انقلاب اسلامی در شرایطی صادر شد كه تا پیش از تولد نهضت سوادآموزی، سازمان های تعلیمات اكابر، آموزش سالمندان، آموزش بزرگسالان، كمیته ملی پیكار جهانی با بی سوادی و جهاد ملی سوادآموزی طی سالهای 1315 تا 1357 وظیفه باسواد كردن بی سوادهای شهری و روستایی و بچه های دور مانده از تحصیل را بر عهده داشتند، اما گویا كارآیی لازم را نداشتند.
رهبر فقید انقلاب اسلامی علت صدور فرمان تاسیس نهضت سوادآوزی را این گونه توضیح دادند: «مایه بسی خجلت است كه در كشوری كه مهد علم و ادب بوده، در سایه اسلام زندگی كرده و طلب علم را فریضه می داند، از نوشتن و خواندن محروم باشد. ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته كشورمان را به فرهنگ مستقل و خودكفا تبدیل نماییم.»
بنیانگذار جمهوری اسلامی، دیكتاتوری، ظلم و تبلیغات بی‏ محتوا را ثمره حاكمیت خاندان پهلوی و عامل عقب ماندگی مردم ایران دانستند و خطاب به آحاد مختلف مردم كشورمان گفتند: «ملت شریف ایران، شما می دانید كه در رژیم گذشته آنچه بر ملت مبارز ایران سایه افكنده بود، علاوه بر دیكتاتوری و ظلم، تبلیغات بی‏ محتوا و هیچ را همه چیز جلوه دادن بود. ملتی كه در همه ابعاد از حوایج اولیه محروم بود، وانمود می شد كه در اوج ترقی است.»
ایشان یادآور شدند: «از جمله حوایج اولیه برای هر ملت كه در ردیف بهداشت و مسكن بلكه مهم تر از آنهاست آموزش برای همگان است. مع الأسف كشور ما وارث ملتی است كه از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و اغلب افراد كشور ما از نوشتن و خواندن برخوردار نیستند، چه رسد به آموزش عالی. مایه بسی خجلت است كه در كشوری كه مهد علم و ادب بوده و در سایه اسلام زندگی می‏ كند كه طلب علم را فریضه دانسته است، از نوشتن و خواندن محروم باشد.»
امام امت تاكید داشتند: «ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته كشورمان را به فرهنگ مستقل و خودكفا تبدیل نماییم و الان بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته ‏كننده، برای مبارزه با بی سوادی به صورت ضربتی و بسیج عمومی قیام نماییم تا ان شاءالله در آینده نزدیك هر كس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. برای این امر لازم است تمام بی سوادان برای یادگیری و تمام خواهران و برادران باسواد برای یاد دادن به پا خیزند و وزارت آموزش و پرورش با تمام امكانات به پا خیزد و از قرطاس‏بازی تشریفات اداری بپرهیزد.»
ایشان با بیان بسیج عمومی خطاب به آحاد جامعه تاكید كردند: «برادران و خواهران ایمانی، برای رفع این نقیصه دردآور بسیج شوید و ریشه این نقص را از بُن بركنید. تعلیم و تعلم، عبادتی است كه خداوند تبارك و تعالی ما را بر آن دعوت فرموده است. ائمه جماعات شهرستان ها و روستاها مردم را دعوت نمایند و در مساجد و تكایا، باسوادان نوشتن و خواندن را به خواهران و برادران خود یاد بدهند و منتظر اقدامات دولت نباشند و در منازل شخصی، اعضای بی سواد را تعلیم كنند و بی سوادان از این امر سرپیچی نكنند. من از ملت عزیز امید دارم كه با همت والای خود، بدون فوت وقت، ایران را به صورت مدرسه‏ ای درآورند و در هر شب و روز و در اوقات بیكاری یكی - دو ساعت را صرف این عمل شریف نمایند.»
رهبر فقید انقلاب اسلامی به پیشنهاد استاد شهید مرتضی مطهری، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی را بعنوان رئیس این سازمان منصوب كردند. امام امت در حكم قرائتی چنین تاكید كردند: «نظر به اهمیت امر سوادآموزی و گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و با عنایت به تجربیاتی كه در اینباره دارید، جنابعالی را به سمت نماینده‌ی خود در سازمان نهضت سوادآموزی تعیین می نمایم. امید است با هماهنگی هر چه بیشتر با مسؤولان محترم این سازمان و وزارت آموزش و پرورش، مسؤولیت سنگین خود را بهتر انجام دهید. بدیهی است كه كمك و مساعدت دست اندركاران امر نهضت و وزارت آموزش و پرورش و استفاده از تمامی امكانات موجود، پیروزی شما را بر عفریت بی سوادی كه یكی از میراثهای شوم نظام طاغوتی است سریعتر می نماید. از خدای تعالی موفقیت شما را در این راه مسئلت دارم. والسلام علیكم و رحمة الله.»
آموزش های سازمان نهضت سوادآموزی از بدو تأسیس تا سال 1368 در دو سطح مقدماتی و تكمیلی انجام شد اما از این سال ساختار این سازمان قدری تغییر نمود و آموزش های آن به مدت 21 سال در سه سطح مقدماتی، تكمیلی و پایانی انجام شد. دوره پنجم بزرگسالان هم با همكاری وزارت آموزش و پرورش از سال 1368 بعنوان یكی از دوره ها اجرایی شد. ساختار آموزشی نهضت سوادآموزی با تصویب شورایعالی آموزش و پرورش در سال 1390 بار دیگر تغییر نمود و سوادآموزان را در دو دوره سوادآموزی كه معادل سوم ابتدایی و دوره انتقال كه معادل ششم ابتدایی است را آموزش داد.
هدف از تشكیل نهضت سوادآموزی در نخستین اساسنامه این سازمان «از بین بردن بی سوادی» و «رساندن باسوادان كشور به مرز 90 درصد» بود و حالا طبق اعلام مدیران این سازمان «باسوادان» كشور در دهه پنجم انقلاب كمی بیشتر از 88 درصد هستند.




منبع:

1398/10/07
09:46:11
5.0 / 5
4295
تگهای خبر: آموزش , ایران , تبلیغات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز