پهپاد جدیدی كه در حضور رهبری نمایش داده شد را بشناسید، برنامه ایران برای ساخت پهپادهای دو موتوره بعلاوه عكس

پهپاد جدیدی كه در حضور رهبری نمایش داده شد را بشناسید، برنامه ایران برای ساخت پهپادهای دو موتوره بعلاوه عكس به گزارش سنج نیوز تسنیم نوشت: در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه محصولات شركت های دانش بنیان، نمونه یك پهپاد دو موتوره كامپوزیتی هم به صورت ویژه به نمایش درآمد كه بنا بر اطلاعات موجود، نخستین پهپاد دو موتوره ساخته شده در بخش خصوصی كشور است.


روز سه شنبه 16 مهر، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه دستاوردها و محصولات شركت های دانش بنیان بازدید نمودند. در این نمایشگاه علاوه بر انواع محصولات و دستاوردها، نمونه یك پهپاد دو موتوره كامپوزیتی هم به صورت ویژه به نمایش درآمده بود كه طبق اطلاعات موجود، این نخستین پهپاد دو موتوره ساخته شده در بخش خصوصی در كشور است. پهپاد فوق البته در اسفند ماه سال 1397 و خرداد 1398 مورد بازدید رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی هم قرار گرفته بود. تا قبل از این، تمام پهپادهای ایرانی به جز یك نمونه (سریر) تك موتوره بودند. حتی بزرگترین پهپادهای ایرانی ازجمله «فطرس»، «شاهد129» و «حماسه» مانند نمونه های همرده خارجی خود مانند MQ-1 پریدیتور و هرمس-450 از یك موتور احتراق داخلی پیستونی استفاده می نمایند. از پهپاد سریر هم با وجود نمایش در رژه نیروهای مسلح، مشخصات خاصی اعلام نشده است. در این پهپاد یك موتور در جلو و یك موتور در عقب بدنه قرار داده شده بود.
نمونه پهپاد دو موتوره ساخت ایران برای افزایش كارایی هواپیمای بدون سرنشین -خصوصاً میزان محموله قابل حمل و سقف پرواز و سرعت پیمایشی- دو رویكرد وجود دارد. راهكار اول كه اغلب قریب به اتفاق پهپادها از آن استفاده می نمایند، به كارگیری موتور پرقدرت تر جت توربوپراپ مانند پهپاد MQ-9 یا موتور توربوفن مانند پهپاد RQ-4 یا حتی موتور توربوجت است. در این راهكار باید هزینه بیشتری برای موتور پیشرفته تر و كارآمدتر پرداخت گردد. راهكار دوم، استفاده از دو موتور در دسترس می باشد تا بدین سان امكان افزایش قابلیت های پرنده بدون سرنشین فراهم گردد. هرچند اغلب پهپادها در دنیا به صورت تك موتوره ساخته می شوند، اما دلایلی هم وجود دارد كه برخی سازندگان ترجیح به استفاده از دو موتور می دهند؛ چه شركت هایی كه امكان ارتباط با سازندگان مطرح موتور پهپاد در دنیا را دارند و چه شركت هایی كه در تحریم هستند. به صورت كلی مزیت های اصلی استفاده از دو موتور شامل افزایش قابلیت اطمینان پرنده، افزایش سرعت قابل دستیابی، افزایش سقف پرواز و سرعت اوج گیری و افزایش میزان بار قابل حمل است. از طرفی معایب استفاده از دو موتور هم شامل قیمت تمام شده و هزینه تعمیر بیشتر، مصرف سوخت بیشتر و وزن ناخالص بالاتر پرنده است. بنا بر این طراح با عنایت به مأموریت مدنظر، بین یك یا دو موتوره بودن پرنده، انتخاب نهایی را انجام می دهد و دو موتوره بودن یك پهپاد لزوماً مزیت قطعی به شمار نمی رود. بعنوان مثال برای پهپاد با هدف مأموریت بر روی دریا، به سبب فاصله زیاد از ساحل و نیازمندی به حمل محموله های تجسسی مختلف و گرانقیمت، نیاز به دو موتور برای به حداكثر رساندن قابلیت اطمینان و میزان محموله پررنگ تر می شود. بحث افزایش قابلیت اطمینان از آن جهت مطرح است كه در صورت از كار افتادن یك موتور، پرنده می تواند با مقداری كاهش قابلیت های عملیاتی، با یك موتور به سمت مبدأ پرواز كرده و به سلامت فرود بیاید. خصوصاً برای پهپادهایی كه با هدف گشت زنی طولانی مدت روی مناطق مسكونی یا نزدیك به این مناطق در نظر گرفته می شوند، وجود دو موتور می تواند در صورت بروز حادثه برای پهپاد، سبب كاهش چشم گیر احتمال تلفات انسانی روی زمین شود. این ایده ای است كه سبب شده تا دستكم یك پهپاد جدید اروپایی با نام RPAS برای دهه آینده با دو موتور طراحی شود.
نمونه اولیه پهپاد RPAS بعضی از نمونه های پهپادهای دو موتوره در دنیا را می توان RQ-5 هانتر ساخت آمریكا با دهانه بال 10.5 متر و محموله 90 كیلوگرم و مداومت پرواز 21 ساعت، P.1HH Hammerhead ساخت ایتالیا با دهانه بال 14 متر و محموله 500 كیلوگرم و مداومت 16 ساعت، Rustom-H ساخت هند با سقف پرواز 10660 متر و محموله 350 كیلوگرم، Akinci ساخت تركیه با سقف پرواز 12190 متر و محموله 1350 كیلوگرم و مداومت پروازی یك روز و United-40 ساخت امارات متحده عربی با سقف پرواز 7000 متر، محموله 1050 كیلوگرم و مداومت پروازی ادعا شده 5 روز را نام برد.

پهپاد P.1HH Hammerhead سه پهپاد آخر در لیست فوق، پرنده هایی با دهانه بال حدود 20 متر هستند. یك كنسرسیوم از شركت های اروپایی هم می خواهد پهپاد RPAS با دهانه بال 26 متر و مجهز به دو موتور توربوپراپ را تا سال 2024 به پرواز در بیاورد. همچون مشخصات مد نظر این پهپاد سقف پرواز 13700 متر و محموله 2300 كیلوگرمی است.
پهپاد اماراتی United-40 پهپاد ایرانی دو موتوره كه به وضوح بدنه آن از موارد كامپوزیت كربنی ساخته شده تا بیشترین صرفه جویی را وزن داشته باشد از شكل دم دوگانه بهره برده است. این شكل دم برای پهپادهای رده كوچك و متوسط به صورت كلی انتخاب بسیار خوبی است كه ضمن استقامت كافی سازه ای، وزن مناسبی هم دارد. دو موتور این پهپاد در دو طرف بدنه و روی بال ها نصب شده و ملخ های آن از نوع مكنده هستند یعنی جریان هوا را از جلو به سمت عقب می كشند. با عنایت به اینكه در این پهپاد از موتور پیستونی استفاده شده است احتمالاً فضای بزرگی كه در در پشت موتورها قرار دارد برای جمع كردن ارابه فرود مورد استفاده قرار می گیرد. همینطور امكان دارد مقداری سوخت هم در این فضا قابل ذخیره سازی باشد.

بخش جلویی بدنه و موتورهای پیستونی پهپاد جدید ایرانی شكل دماغه این پهپاد كه بی شباهت به برخی پهپادهای مشهور دنیا نیست، فضای كافی برای جای دادن انواع حسگرها خصوصاً آنتن ارتباط ماهواره ای را دارد. با عنایت به انواع محموله های شناسایی بسیار سبك كه توسط وزارت دفاع و هم شركت های خصوصی ایرانی ایجاد می شود، این پهپاد مشكلی برای تأمین محموله شناسایی متناسب با توان حمل بار خویش را نخواهد داشت. با عنایت به پیكربندی انتخاب شده برای دم، نیازی به افزایش بیش از اندازه طول بدنه اصلی این پهپاد نبوده و در نتیجه شاهد بدنه نسبتاً كوتاهی در این پهپاد هستیم. همینطور مجموع پیكربندی این پهپاد سبب می شود تا در صورت نصب محموله شناسایی اپتیكی یا راداری در زیر بدنه، دید 360 درجه و كاملی به نیمكره زیرین پهپاد وجود داشته باشد. با عنایت به ابعاد دهنه بال این پرنده كه در حدود 8 متر قابل تخمین است و دو موتوره بودن آن، می توان سقف پرواز حدود 7000 تا 8000 متر را برای آن تخمین زد كه ارتفاع مناسبی برای یك سكوی شناسایی هواپایه است. احتمالاً میزان مداومت پروازی این پهپاد هم باید دستكم 10 ساعت باشد.

موقعیت نصب موتورها، شكل دم و دهانه بال پهپاد جدید دو موتوره ایرانی در این تصویر قابل مشاهده است امروزه علاوه بر رشد فناوری های به كار رونده در زیرسامانه های مختلف یك پهپاد، لازم است تا طراحان در حركت به سمت طرح های بهینه و خروج از قالب های مرسوم و امتحان پس داده هم تلاش كنند تا حركت رو به جلو در زمینه پهپادها در تمام عرصه ها به صورت همگون به پیش رود. طراحی و ساخت نمونه پهپاد دو موتوره از جنس مواد مركب در یك شركت دانش بنیان ایرانی نوید دهنده امكان شروع این نوع حركت ها و بهره بردن از ظرفیت های طرح های متنوع برای مأموریت های بسیار متنوع پیش روی پهپادها چه در امور نظامی در مناطق خشكی و دریا و چه در امور غیرنظامی است. 2727

1398/07/21
14:53:32
5.0 / 5
4244
تگهای خبر: آمریكا , ایران , تحریم , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز