گداها و پیله ورها در پوشش گردشگران خارجی

گداها و پیله ورها در پوشش گردشگران خارجی سنج نیوز: یك فعال گردشگری معتقد است: محاسبات آماری گردشگری در جایی اشتباه و غیرقابل اعتماد شده كه متكدیان پاكستان و پیله ورهای عراق و نخجوان هم خودشان را جزو گردشگران خارجی جا زده، آمد و شد زیادشان را در این چند ماه به پای رشد گردشگری گذاشته اند.


اكبر غمخوار كه سه دهه تجربه را در گردشگری پشت سر گذاشته است، در گفت وگو با ایسنا به مهم ترین چالش ها و مشكلات این صنعت كه شاید بیشتر آن ها بی ارتباط با تحریم ها باشد، پرداخت و با اشاره به آماری كه از ۳۸ درصد رشد سفر گردشگران خارجی به ایران در چهارماه نخست امسال اعلام شده است، اظهار داشت: دسترسی نداشتن به آمارِ درست و واقعی همیشه یكی از مهم ترین چالش های گردشگری بوده است؛ چون اعدادی كه اعلام می شود، برپایه اعلام نهادهایی خارج از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مُهر ورود در مرزها است، برای همین هم پیله ورهایی را كه مثلا از نخجوان، بصره و كردستان عراق فقط برای خرید، سفری چند ساعته به ایران دارند، جزو گردشگران حساب می كنند.
وی اضافه كرد: اگر این مسافران ۲۴ ساعت در همان شهر مرزی توقف و اقامت داشته باشند قابل قبول است، اما اطلاع دارم افرادی از جمهوری آذربایجان سه بار در یك روز به منطقه مرزی آستارا در ایران سفر می كنند تا خرید مایحتاج زندگی را انجام دهند و هر بار هم مُهر ورود در گذرنامه هایشان ثبت می گردد یا نخجوانی هایی كه برای رفتن به جمهوری آذربایجان ناچارند از خاك ایران گذر كنند. حتی بصره ای ها كه برای خرید مرغ و گوشت به آبادان سفر می كنند یا پاكستانی هایی كه برای تكدی گردی به شهرهای مرزی ایران سفر می كنند، درحالی كه همه آن ها جزو آمار گردشگران ورودی به ایران حساب و اعلام می شوند.
او بیان كرد: اگر مقرر است آماری از گردشگران اعلام نماییم، باید برپایه ضوابط، تعاریف و استانداردهای جهانی باشد. این افراد كه ما آمارشان را جزو آمار گردشگران اعلام می نماییم، در اصل توریست نیستند.
عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران با تاكید بر این كه توریست باید هزینه و كشور را منتفع كند، اظهار داشت: مدل سفر عراقی هایی كه دسته جمعی در خانه ای اجاره ای اقامت می كنند و خرج هم نمی كنند، برای كشور چه نفعی دارد كه مدام از رشد سفر آن ها سخن می گویند.
وی سپس به شكایت هتلدارها از ظرفیت پایین اقامت در یك سال اخیر اشاره نمود و اضافه كرد: اتاق های خالی و آمار پایین اسكان در مراكز اقامتی مجاز و رسمی نشان داده است در این مدت توریست واقعی كمتر به ایران سفر كرده است. چالش صنف گردشگری با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همواره بر سر این مورد بوده كه اگر آمارها رشد دارد؛ چرا روی درآمد هتل ها و آژانس ها تاثیری نمی گذارد.
غمخوار با اشاره به ROE یا نرخ تبدیل ارز برای بلیت های داخلی و خارجی پروازها، تصریح كرد: تغییر نرخ ارز در محاسبه قیمت بلیت ها ضربه مهلكی را به گردشگری زده است.
وی به مبحث افزایش عوارض خروج از كشور كه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم نسبت به آن معترض شده و اعلام نموده بود بدون اطلاع آن ها تصمیم گرفته شده است، اشاره نمود و اضافه كرد: عجیب است كه متولی صنعت گردشگری در جریان چنین تصمیم گیری هایی قرار نمی گیرد، درحالی كه باید در آن نقش داشته باشد. ضمن آن كه در توجیه افزایش نرخ عوارض خروجی گفته شده بود بخشی از آن به صنعت گردشگری اختصاص می یابد، اكنون زمان آن است كه اعلام كنند درآمد و عواید آن چقدر بوده و در كجا هزینه شده است. فكر نمی كنم به دست آوردن عدد عوارض با عنایت به آمار مسافران خروجی كه هنگام حساب و كتاب ارز مسافرتی بارها اعلام شد، سخت باشد.
غمخوار سپس اظهار داشت: دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسؤول معرفی ایران بعنوان مقصد گردشگری در بازارهای هدف است، در شرایطی كه رسانه های بین المللی مدام به ایران حمله می كنند، چه طرحی برای مقابله وجود دارد، كدام اقدام تبلیغاتی در رسانه ها، همایش ها و گردهمایی ها و نمایشگاه های بین المللی انجام شده است؟ مگر تمایل ندارند توریست خارجی به ایران سفر كند، ارزآوری داشته باشد و درآمد آن جایگزین نفت شود، چه كاری در این راستا انجام شده است؟
وی اضافه كرد: حوادث سیاسی در بیشتر كشورها اتفاق می افتد اما دولت ها در چنین مواقعی بسته حمایتی را به اجرا می گذارند تا دست كم با استفاده از گردشگری درآمدها و روابط سیاسی و اقتصادی خویش را حفظ كنند. بسته حمایتی تعریف مشخصی دارد مثل آنچه كه تركیه و یا كشورهای دیگر در مواقع بحرانی اجرا می كنند و برای مقطعی دریافت مالیات ها را در صنف گردشگری متوقف می كنند و تسهیلات ویژه می دهند.
او به بسته حمایتی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری كشورمان كه اخیرا از آن حرفی به میان آمده و درج نشدن مُهر ورود به ایران در گذرنامه اتباع خارجی یكی از طرح های پیشنهادهای آن بوده است، اشاره ای كرد و اظهار داشت: سیستم های اطلاعاتی در دنیا به گونه ای عمل می كنند كه حركت مردم در سراسر جهان كاملا رصد می شود، ازاین رو اهمیتی ندارد كه مُهر ورود به ایران در گذرنامه اتباع خارجی ثبت نشود.
وی با ابراز تعجب نسبت به مشورت هایی كه طرح های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای برون رفت از شرایط بحرانی را به بیراهه كشانده است، اظهار نمود: سالانه نزدیك به ۶۰ هزار چینی با استفاده از ایران به اروپا ترانزیت می شوند، پیشنهاد دادیم كه ویزای این گروه ها را با ۷۲ ساعت اعتبار، مجانی كنند تا در جریان سفرشان به اروپا، تهران و اصفهان را هم ببینند، این همان طرح Stop Over است كه در بیشتر كشورها اجرا می گردد و نتیجه موفقی هم در گردشگری داشته است. متاسفانه در برابر چنین پیشنهادهایی انعطاف وجود ندارد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در قالب بسته حمایتی می تواند با رایزنی گسترده، نظر و همكاری وزارت خارجه و دیگر دستگاه ها را برای اجرای طرح های اثرگذارتری جلب نماید.
عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در ادامه به دیگر چالش هایی كه صنف گردشگری را درگیر كرده است، اشاره نمود وافزود: كمر این صنف در شرایطی كه با بحران اشتغال و درآمدزایی روبه رو است، زیر بار مالیات های مختلف و رفتارهای سلیقه ای ماموران مالیاتی شكسته؛ مدتی است اداره مالیات بررسی و دریافت مالیات بر ارزش افزوده را كه از سال ۸۹ به تعویق افتاده بودآغاز كرده، درحالی كه آقای مونسان قول داده بود این مورد را با سازمان امور مالیاتی حل كند. طبق قانون آژانس هایی كه توریست خارجی وارد می كنند هم مشمول معافیت مالیات بر درآمد می شوند ولی متاسفانه بعضی از ماموران مالیاتی این قانون را سلیقه ای اجرا می كنند.
او همینطور به وضعیت سفرهای خارجی كه به خاطر پرداخت ارز مسافرتی نوعی رانت خواری عنوان گرفت، اشاره نمود و اضافه كرد: متولیان سفر جزو افرادی بودند كه پرداخت ارز مسافرتی را رانت می دانستند، درحالی كه همین باورها و خارج كردن سفر از اولویت های ارزی بدون توجه به عواقب آن سبب شد هزینه های بلیت و تور تا ۳ برابر افزایش یابد. این وضعیت سبب می گردد مردم سفر نروند، آژانس ها نتوانند ضررهای مالی خدماتی را كه قبلا خریده اند و الان نمی توانند بفروشند جبران كنند و ایرلاین ها هم به خاطر كاهش تقاضا، مسیرهای هوایی ایران را كم و یا حذف نمایند، جریانی كه گردشگری ورودی را هم به تعطیلی خواهند كشاند.
این فعال گردشگری سپس با اشاره به قرارداد اخیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی برای تولید ۱۹۰ هزار شغل با اعتبار و تسهیلاتی به میزان ۸۷۰۰ میلیارد تومان، اظهار نمود: صنف گردشگری با وجود آن كه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار بود از محل گردشگری تولید شغل كند اكنون با تعدیل نیرو و معضل بیكاری روبه رو شده است، سازمان همین كه مشاغل موجود را حفظ كند كفایت می كند.



1397/05/29
14:52:00
5.0 / 5
5189
تگهای خبر: ایران , خدمات , دریا , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز