مدیرعامل سازمان مشاركت های مردمی شهرداری تهران اعلام كرد

شهرداری تهران به دنبال راه اندازی زباله سوز

شهرداری تهران به دنبال راه اندازی زباله سوز به گزارش سنج نیوز، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران در مورد آخرین وضعیت راه اندازی زباله سوز در تهران توضیحاتی عرضه کرد و اظهار داشت: تا پایان اسفندماه قرار شده همه موارد را در این مورد احصا کرده و منتج به قرارداد شود، چون که اراده مدیریت شهری بر انجام این مورد است.


نوید خاصه باف در گفتگو با ایسنا، در مورد سر انجام ساخت زباله سوز در تهران با اشاره به اینکه در حوزه پسماند و بحث زباله سوز اقدام خوبی شده و تفاهمنامه ای صورت گرفته است، تصریح کرد: ساخت زباله سوز علاوه بر مسائل زیست محیطی اش، می تواند در بحث تولید برق بعنوان یک محصولی از این پروژه مورد توجه قرار گیرد تا بخشی از میزان سرمایه گذاری را برگرداند؛ البته دقت کنید که زباله سوز دانش پیچیده ای دارد و شاید به سادگی می گوییم زباله سوز، اما خیلی فاکتورها و شاخصهای مختلفی دارد که به جزئیات و دقت باید بررسی شود.
وی افزود: زباله سوز چیزی است که علاوه بر آب و هوا، فرهنگ و شرایط اقتصادی مردم هم می تواند در نوع زباله ساخته شده اثر بگذارد و آن زباله ای که تولید می شود و ارزش حرارتی که بوجود می آورد می تواند در خروجی تولید برق بشدت تأثیرگذار باشد؛ بنابراین این که ما فکر نماییم مثلاً هم اکنون در کشور روسیه، چین، فرانسه، کارخانه زباله سوز است و عینا برمی داریم و می آوریم اینجا، تفکر غلطی است.
به قول خاصه باف، ورودی این کارخانه زباله سوز و نیروگاه برق بستگی به نوع فرهنگ مردم در تولید زباله دارد. میزان رطوبت زباله ای که ما داریم، میزان زباله های خشکی که تولید می نماییم و آب و هوای حاکم بر شهرمان همه بر خروجی درست محصول اثرگذار می باشد تا بخش اعظمی از پولی که در آن سرمایه گذاری می شود را برگرداند و این امر توجیه مالی مبحث است.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با تاکید بر این که ساخت زباله سوز حتما توجیه اقتصادی دارد چون اقتصاد فراتر از توجیهات مالی و پولی است، افزود: آثار زیست محیطی که می تواند ایجاد نماید را نمی توان قیمت گذاری کرد. همینطور آثاری که در سلامت مردم و موضوعات درمانی و بهداشتی دارد هم همچون این موضوعات است. بنابراین به خودی خود توجیه مالی ندارد؛ اما توجیه اقتصادی حتما دارد که بر همین مبنا تلاش می نماییم با موارد جمعی مدل مالی را روی آن بگذاریم که خود توجیه مالی مبحث را بتواند به سمت اقتصادی شدن پیش ببرد.
خاصه باف در پاسخ به این سؤال که تفاهم ساخت زباله سوز در چه مرحله ای است؟ اظهار داشت: تفاهم آن انجام، مشاوره هایش دریافت شده و مشاورها جلسات مشترک در میان را گذاشته اند که تفاهم روی ۶۰۰۰ تن زباله در روز بوده تا این اعداد و ارقام و جزئیات فنی مبحث را با دقت بررسی نمایند و ان شاءالله احصا که شد به یک قرارداد خوب منتج می شود؛ البته دقت داشته باشید که مطالعه ساخت زباله سوز برای حدود ۸ الی ۹ سال پیش بوده و آن مطالعات باید به روز شود.
وی ادامه داد: وجود مطالعات ساخت زباله سوز سبب شد تا کار جلوتر پیش برود؛ چونکه دیگر لازم نبود تا از صفر شروع نماییم و فقط باید این مطالعات به روز شود و مشخص نماییم تا امروز میزان زباله ای که تولید می شود با این نوع مصرف مواد غذایی که با ۱۰ سال پیش خیلی تفاوت کرده، چه میزان است؛ البته اعداد آنرا سازمان پسماند بهتر می تواند بگوید.
به قول مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران، بر مبنای تفاهم اولیه از زمانیکه قرارداد منعقد شود ظرف ۲۴ ماه فاز یک به بهره برداری می رسد.
خاصه باف در مورد زمان اتمام بررسی های قبل از قرارداد، اظهار داشت: بر مبنای برنامه زمان بندی، کارگروه پسماند که متشکل از کارشناسان سازمان پسماند و سازمان سرمایه گذاری و مشاورین دو طرف قرارداد است، تا پایان اسفندماه قرار شده همه موارد را احصا کرده و منتج به قرارداد شود چونکه اراده مدیریت شهری بر انجام این مورد است.

اقدامات شهرداری تهران جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل عمومی

ورود خودرو های برقی به پایتخت تا اسفند
خاصه باف در پاسخ به این سؤال که آیا این سازمان در حوزه جذب سرمایه گذار برای توسعه حمل و نقل عمومی اقدامی داشته است؟ اظهار داشت: در حوزه اتوبوس فعلاً فضای اتوبوس و تاکسی و.... در این فاز به سمت تأمین است. خیلی با شریک و سرمایه گذار در موردش مذاکره ای نشده است. اما داریم مدل هایی هم طراحی می نماییم که بیاییم مدل را با تولید خودروی برقی اقتصادی نماییم.
وی افزود: از سرمایه گذار داخلی و خارجی دعوت کردیم و جلسات گوناگونی داشتیم که با اشتراک، زیرساخت برقش را شهرداری با وزارت نیرو پیش ببرد، مشتری اش هم شهرداری باشد، باید هم کارخانه تولیدی و هم شبکه تولیدی را داشته باشیم که ضمن انتقال دانش تکنولوژی بتوانیم اشتغالزایی هم انجام دهیم.
به قول خاصه باف، در فاز یک مقرر است ان شاءالله تا اسفندماه خودرو های برقی وارد تهران شوند، بطور قطع در این مرحله چون می خواستیم سرعت زیاد باشد و مردم بهره مند باشند، صرفاً بحث تأمین مطرح است که فاز یک خودرو های برقی تأمین می شود و برای ادامه این مسیر و تبدیل ناوگان حمل و نقل به مدلهای جذب سرمایه گذار، برپایه انتقال دانش و تکنولوژی و تولید آن، کار می نماییم.

سرانجام اجرای پروژه «هزار و یک شهر»
وی در مورد سر انجام پروژه و چرایی طولانی شدن اجرای پروژه هزار و یک شهر در منطقه ۲۲ هم با تاکید بر این که ابعاد این پروژه خیلی بزرگ است و مطالعه دقیقی روی پروژه نبوده است، اظهار داشت: در برنامه زمان بندی اشکال وجود داشته است؛ چونکه حجم پروژه به آن بزرگی را گفته بودند که ۵ ساله تحویل می دهند؛ در صورتی که اگر همه شرایط محیا باشد هم نمی توان در ۵ سال تمام کرد پس نشان داده است که وعده اتمام ۵ ساله یعنی برنامه ریزی غلط.
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران ضمن اشاره به این که در کنار این مشکل، مباحثی چون تحریم، کوتاهی های طرف مقابل و کوتاهی های شهرداری همچون وجود معارض در زمین ها وجود داشت، افزود: البته هم اکنون مشکل معارض رفع شده است و به نقطه ای رسیدیم که همه این مشکلات را حل کردیم و حالا می خواهیم جلو برویم و سوال بپرسیم که چه کار باید انجام دهیم؟
وی اظهار نمود: همینطور تدبیری اندیشیده ایم که از آن طریق هم بتوانیم شهربازی را حفظ نماییم و بسازیم، هم حقوق از دست رفته طرف مقابل را ببینیم و هم منافع از دست رفته شهرداری را احیاء نماییم. البته اجازه بدهید جزئیاتش را نگویم چون درحال توافق نهایی با شریک هستیم. بمحض این که ان شاءالله به جمع بندی نهایی برسیم حتما رسانه ای می نماییم. چون بزرگترین پروژه شهرداری تهران است.



1402/12/02
08:18:39
5.0 / 5
291
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , تحریم , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز