نیاز همزمان به اتوبوس های داخلی و خارجی در پایتخت

نیاز همزمان به اتوبوس های داخلی و خارجی در پایتخت به گزارش سنج نیوز، سخنگوی شهرداری تهران تاکید کرد: شهر تهران در وضعیت فعلی، حداقل به 4000 دستگاه اتوبوس نیاز فوری دارد و تعداد بیش از این را باید در افق چند ساله برای تامین اتوبوس در نظر گرفت، این درحالی است که ظرفیت تولید داخل برای تامین اتوبوس کمتر از 2000 دستگاه در یک سال است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، عبدالمطهر محمدخانی در یادداشتی به موضوعات مطرح شده درباره ی اتوبوس های تولید داخلی و خارجی پرداخته که در متن این یادداشت که بر روی سایت شهر قرار گرفته آمده است:
«مدتی است که دوگانه انتخاب میان اتوبوس های تولید داخل یا اتوبوس های خارجی شکل گرفته است و برخی بدون بررسی دقیق ماهیت این دوگانه، دســت به اظهارنظر می ‍زنند اما برای کشف واقعیت باید از نظر درست به تحلیل این مساله پرداخت.
شاید در نگاه اول طرح این سؤال که آیا باید شهرداری تهران میان تولید داخل یا واردات یکی را انتخاب نماید منطقی و عادی به نظر برسد؛ اما نیم نگاهی به وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی شهر تهران و آمار موجود، ما را به این نتیجه می رساند که این سؤال از اساس غلط است.
شهر تهران در وضعیت فعلی، حداقل به ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز فوری دارد و تعداد بیش از این را باید در افق چند ساله برای تامین اتوبوس در نظر گرفت. طبق طرح جامع ترافیک، تهران باید حداقل ۷۰۰۰ اتوبوس فعال داشـته باشد، اما در وضعیت فعلی حدود ۳۰۰۰ اتوبوس داریم. به عبارت دیگر برای رسیدن به این خواسته باید ۴۰۰۰ اتوبوس تامین شود، حتی برخی برآوردها در مورد نیاز تهران به اتوبوس، عدد ۱۱هزار اتوبوس را نشان می دهند.
در ارتباط با تامین نیاز بوسیله تولید داخل باید اظهار داشت که ظرفیت تولید داخل برای تامین اتوبوس کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه در یک سال است. با یک حساب و کتاب ساده مشخص می شود که انتخاب ما نمی تواند میان تولید داخل یا خارجی باشد؛ بلکه شهر تهران همزمان به تولید داخل و خارج نیاز دارد. شهرداری تهران برای رسیدن به نقطه مطلوب تمام راه های پیش رو را رفته و گزینه اول استفاده از ظرفیت دولت بوده است.
شهرداری تمام تعهدات مالی اش را در این بخش انجام داده است، امیدواریم تا انتهای سال نزدیک به ۴۰۰ دستگاه اتوبوس را تحویل بگیریم. مسیر دوم تامین نیاز بوسیله تولید داخل است، شهرداری تهران برای ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه قرارداد امضاء کرد. تمام شرکت های تولیدکننده ای که متعهد بودند و کیفیت مناسبی داشتند را مورد بررسی قرار دادیم. برای نمونه با شرکت عقاب افشان قرارداد داریم و تمام ظرفیت خط تولید این شرکت را خریداری نموده ایم.
همین طور توافقی که با شرکت مپنا در مورد اتوبوس برقی داشتیم. شهرداری تهران در راه موازی با ۲ مسیر ذکر شده، خریداری اتوبوس از شرکت های خارجی را در دستور کار قرار داد. در این راه اولویت با خرید اتوبوس های برقی است و در همین راســتا قرارداد خرید ۲۵۰۰ اتوبوس برقی را با شرکت های باکیفیت و شناخته شده چینی بستیم. بدین سبب ما نمی توانیم میان تولید داخل یا خارج انتخاب داشته باشیم.
نباید فراموش کرد که میزان تیراژ تولید از طرف تولیدکنندگان داخل در مقایسه با نمونه خارجی قابل قیاس نیست، ظرفیت تولید شرکتهای چینی در مواردی که ما بررسی کردیم گاهی ۱۰برابر ظرفیت داخلی است، بنا بر این این مقایسه نمی تواند درست باشد.
در بین شرکت های داخلی با متعهدترین ها قرارداد بسته ایم. شــهرداری نیز به تمام تعهداتش عمل کرد، حتی در مواردی باید فقط قسط اول را پرداخت می کردیم؛ اما قسط دوم را نیز پرداخت کردیم. تولیدکننده داخلی به ۲ شکل فعالیت می کند؛ تعدادی از تولیدکنندگان به درستی در این زمینه فعالیت می کنند؛ اما متأسفانه برخی خودروسازهای معروف داخلی مبادرت به واردات اتوبوس های چینی می کنند و از شــهرداری تهران توقع دارند که همان اتوبوس ها را به نام این که تولید داخل است، ۳۵درصد گران تر از نمونه مشابه چینی خریداری کند.
در ارتباط با این شرکتها باید اظهار داشت که شهرداری تهران هیچ گاه حاضر نیست از جیب مردم به خودروساز کمک نماید. در نهایت باید پذیرفت که کمبود اتوبوس در شهر تهران را که منجر به انتظار طولانی مردم شــریف تهران در صف های اتوبوس شده است فقط با اتکا به ظرفیت داخل نمی توان تامین کرد؛ البته این گفته به مفهوم حذف تولیدات داخلی نیست؛ بلکه شــهرداری تهران تمام ظرفیت تولید داخلی را با ۲ شرط (کیفیت و تحویل در زمانبندی مشخص) خریداری می کند.»



1402/11/25
09:27:37
5.0 / 5
240
تگهای خبر: حمل و نقل عمومی , خرید , خودرو , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز