وزیر صمت اعلام كرد؛

توازن زنجیره ای در اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی

توازن زنجیره ای در اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی وزیر صمت اظهار داشت: در راه اجرای ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی تلاش کردیم زنجیره ها را متوازن کنیم؛ یعنی از سرمایه گذاری تکراری و اشباع جلوگیری کرده و حتی به سمتی برویم که حلقه های مفقوده را جایگزین نماییم.



به گزارش سنج نیوز به نقل از وزارت صمت، سید رضا فاطمی امین در یک گفت وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه آغاز همزمان عملیات اجرایی ۴۸ پروژه بزرگ صنعتی پیام های گوناگونی دارد، اظهار نمود: یکی از نکات بسیار مهم در این پروژه ها این است که تأمین مالی این پروژه ها کاملاً بررسی شده است.
وی افزود: همواره در سطح کشور شاهد این هستیم که پروژه هایی شروع به کار می کنند و گاهی ۱۰ تا پنجاه درصد هم رشد می کنند اما به لحاظ نبود منابع مالی متوقف می شوند و این به علت آن است که در روزی که پروژه شروع شده تا آخر کار فکر نشده و برنامه مالی آن مشخص نشده است.
وزیر صنعت معدن و تجارت اضافه کرد: خوشبختانه پروژه هایی که روز گذشته رونمایی و عملیات اجرایی آنها آغاز شد، شرکتهای بزرگ و برتر بورسی هستند که هم از توان فنی و هم از توان مالی برخوردار می باشند و این نوید را می دهد که این پروژه ها در زمان برنامه ریزی شده، بموقع اجرایی خواهند شد.
فاطمی امین بیان نمود: نکته مهم دیگر این پروژه ها این است که تلاش کردیم زنجیره ها را هم متوازن کنیم؛ به این مفهوم که از سرمایه گذاری تکراری و اشباع جلوگیری کرده و حتی به سمتی برویم که حلقه های مفقوده را جایگزین نماییم.
وی در مورد تاثیر این حجم از سرمایه گذاری بر اقتصاد کلان کشور، اظهار نمود: این سرمایه گذاری ها ۲ تا ۳ سال آینده به بهره برداری خواهد رسید؛ دولت برای رشد اقتصادی ۸ درصد هدف گذاری کرده است که این نرخ ۸ درصد در سال ۱۴۰۲ به طور عمده از تکمیل ظرفیت های موجود و خالی تأمین می شوند اما اگر ما از امروز سرمایه گذاری نکنیم از سال ۱۴۰۳ به بعد گرفتار افول خواهیم شد.
وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: این پروژه ها در دوران راه اندازی، اشتغال و رشد اقتصادی به همراه خواهند داشت اما اصل کار زمانی است که به بهره برداری می رسد و وقتی راه اندازی شوند، جهش جدی را در رشد اقتصادی شاهد خواهیم بود.
فاطمی امین همینطور در پاسخ به این پرسش که دولت برای آوردن بخش خصوصی به میدان چه اقدامی انجام داده است، اظهار داشت: کار ما در دولت این است که اولویت هایی را در اقتصاد مشخص نماییم، ؛ به صورت مثال در صادرات، سرمایه گذاری و اشتغال، قواعد را بگونه ای تنظیم نماییم که بخش خصوصی بتواند حرکت نماید. باید امور را تسهیل و نظارت نماییم.
وی بیان نمود: پروژه هایی که روز گذشته رونمایی گردید، هیچ کدام مصوب دولت نبود بلکه پروژه هایی هستند که کاملاً اقتصادی و سودآور هستند، از این دست پروژه ها کم نداریم بلکه فقط کافی است شرایط را اصلاح و قواعد را بازبینی کنیم؛ در هر حوزه ای اگر دولت دقیق وارد شود و از ابزارهای خود استفاده نماید و میدان را باز کند، ظرفیت بسیار زیادی برای حضور بخش خصوصی وجود دارد که وارد میدان می شود.

1400/11/18
11:48:31
5.0 / 5
646
تگهای خبر: اقتصاد , سرمایه گذاری , شركت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز