نماینده چابهار در مجلس در مورد سیل در این منطقه چه می گوید؟

نماینده چابهار در مجلس در مورد سیل در این منطقه چه می گوید؟ سنج نیوز: خانه های تخریب شده و زندگی در چادر، نابودی حداكثری زمین های كشاورزی و دام، مشكلات زیرساختی كه وقوع سیل را محتمل می كند و عدم پرداخت خسارات ناشی از طوفان سال 1386 قسمتی از مطالبی است كه نماینده مردم چابهار در مورد سیل اخیر شهر چابهار عنوان نمود.


عبدالغفور ایران نژاد در گفت و گو با ایسنا در مورد آخرین وضعیت مناطق سیل زده شهر چابهار ضمن تشكر از همه مسئولان ذی ربط و مردم منطقه اظهار داشت: خسارت وارده شده به مردم این منطقه مهم ترین مسئله مناطق سیل زده است. خسارات را می توان به چهار دسته كلی كشاورزی، دامداری، مسكن و راه های روستایی تقسیم كرد. هر كدام از این بخش ها متولی هایی دارد كه باید تمام تلاش خودرا برای جبران مشكلات به وجود آمده به كار بگیرند.

كمك های مردم به منطقه قصرقند نرسیده است
نماینده مردم چابهار در مجلس اظهار داشت: هنوز كه هنوز است آب در خیلی از مناطق، بطور كامل فروكش نكرده و رفت و آمد مردم با مشكل مواجه می باشد. الان ۳۰ روستا در شهرستان قصرقند به سبب نزدیكی به رودخانه كاجو مشكل تردد دارند. دولت باید سریعا جاده ها را باز كند تا خدمت رسانی به مردم تسهیل شود. خیلی از كالاهایی كه مردم ایران به منطقه چابهار آورده اند، به دست مردم قصرقند نرسیده است.

مردم الان در چادر زندگی می كنند
ایران نژاد با اشاره به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بنیاد مسكن در مناطق سیل زده اظهار داشت: آقای نوبخت دستور داد كه هر چه سریع تر فكری برای منازل مردم بخصوص منازلی كه با خشت ساخته شده است، بكنند. بنا بر این شد كه منازل موقتی در كنار خانه های فعلی این روستائیان ساخته شود تا خانه هایشان بطور كامل بازسازی شود. بیشتر مردم الان در چادر زندگی می كنند اما امید داریم كه مسئولان اقدامات عملیاتی را شروع كنند.
وی درباب علت اصلی وقوع سیل در چابهار اظهار داشت: متاسفانه زیرساخت های روستایی ما مشكلات جدی دارد. روستاهایی كه الان خسارت دیده اند روستاهایی هستند كه از اول انقلاب فقط و فقط برق و آب گرفته بودند و كسی فكری به حال زیرساخت های روستایی - كه از وقوع مخاطرات طبیعی پیش گیری می كند - نكرده بود. خیلی از این روستاها طرح هادی هم ندارند. این روستاها اغلب جاده های شنی دارند به همین علت احتمال وقوع مخاطرات طبیعی مثل سیل بالا می رود.

خسارت های حاصل از طوفان گونو سال ۱۳۸۶ پرداخت نشده است
این عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس با اشاره به طوفانی موسوم به «گونو» كه خرداد ماه ۱۳۸۶ در این منطقه اتفاق افتاده بود، اظهار داشت: هنوز خسارت های حاصل از طوفان گونو پرداخت نشده است. این طوفان از منطقه هند آمده بود و كل منطقه ما را به هم ریخته بود. دولت در سال ۱۳۸۶ قریب به ۱۰ هزار خانه برای مردم ساخت كه به هیچ درد مردم نمی خورد. الان خیلی از این خانه ها خالی است. من به رئیس بنیاد مسكن گفتم كه باید برای مردم این منطقه خانه هایی بسازید كه با فرهنگ و اقلیم مردم جور دربیاید. هنوز قسط های بانكی مردم در پرداخت خانه های ساخته شده بعد از طوفان، باقی مانده است این در حالیست كه مردم از این خانه ها استفاده نمی كنند و پولی هم برای پرداخت وام ها ندارند. مردم در این روستاها گاو و گوسفند دارند. خانه هایی كه برای این مردم ایجاد می شود باید متناسب با زندگی دامداران باشد.

هم حالا كه سیل دام ها را تلف كرده است مردم عملا هیچ منبع درآمدی ندارند
نماینده مردم چابهار در مجلس درانتها با اشاره به اینكه «در سیل اخیر بیشتر دام ها منطقه ما تلف شده است.» اظهار نمود: پس از آن طوفان گونو، معیشت مردم منطقه ما بوسیله دام های زنده تامین می شد. الان كه سیل دام ها را كشته است مردم عملا هیچ منبع درآمدی ندارند. فقر مردم این منطقه به امروز و روز گذشته هم مربوط نمی گردد از دو دهه گذشته مردم با فقر دست و پنجه نرم كرده اند.
ایران نژاد درانتها در پاسخ به این پرسش كه نحوه پرداخت خسارات دامداران به چه شكلی خواهد بود؟ اظهار داشت: قرار بر این است كه خسارات دامی و كشاورزی مستقیما پرداخت گردد یعنی یا پول دام را به مردم بدهند یا صورت جلسه كنند كه چه كسی چه تعدادی دام داشته و به همان تعداد دام برای مردم خریداری كنند. به سرپرست وزارت جهاد كشاورزی تذكر دادم كه اگر پرداخت این تسهیلات را در دست اندار قانونی بیندازید، مردم منطقه تلف خواهند شد.




منبع:

1398/11/08
09:01:05
5.0 / 5
4523
تگهای خبر: ایران , خرید , ساخت , كمیسیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز