پاسبان:

با نپیوستن به FATF در محاصره كامل اقتصادی قرار می گیریم

با نپیوستن به FATF در محاصره كامل اقتصادی قرار می گیریم به گزارش سنج نیوز یك وكیل دادگستری اظهار داشت: نپیوستن ما به FATF و خطر حتمی قرار دادن نام كشور در فهرست سیاه، نه تنها یكی دو كشور نسبتا هم پیمان را در جهت منافع خود از ایران دور خواهد ساخت، بلكه عملا ما را در محاصره كامل اقتصادی قرار خواهد داد.



محمدرضا پاسبان در گفتگو با ایسنا، در تبیین تبعات نپیوستن ایران به سازوكار FATF با اشاره به اینكه امروز بیشتر از هر زمان دیگری دولت های معارض و در رأس آنها دولت ایالات متحده آمریكا و هم پیمانان منطقه ای آنها بخصوص عربستان و امارات در كوشش برای جلب همراهی كشورهای بیشتری جهت افزایش فشارهای اقتصادی و سیاسی بر كشورمان از هر بهانه ای بهره می گیرند، اظهار نمود: خودداری از پیوستن به سازوكار FATF و رد الحاق ایران به كنوانسیون پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بهترین بهانه برای تشدید چنین فشاری بر ایران خواهد بود.

وی اضافه كرد: به علاوه با قراردادن ایران در فهرست سیاه، نه تنها مبادلات عادی بلكه نقل و انتقال چمدانی و دستی پول برای امور بسیار ضروری با مشكلات جدی تر از حالا روبه رو شده و شاید عملا ناممكن گردد.

این وكیل دادگستری به ایجاد برخی مشكلات برای كشور در صورت نپیوستن ایران به FATF اشاره نمود و اشاره كرد: مشكلات پرداخت پول به مربی استقلال و نتایج حیثیتی آن برای ورزش كشور و با اهمیت تر از آن، استیصال بازرگانان و تولیدكنندگان ایرانی در معامله با شركت های خارجی با وصف پرداخت پورسانت های بالا به دلالان و ریسك از دست دادن پول در جریان این جابجایی ها، بخشی از این مشكلات خواهد بود.

پاسبان در ادامه تصریح كرد: همینطور رفتار دولت مالزی در بستن حساب های شهروندان ایرانی و توقف خرید نفت ایران از جانب هند نشان داد كه در جهان امروز و در سیاست خارجی همه كشورها، این منافع ملی و رفاه شهروندان است كه حرف آخر را می زند، نگاهی كه چه در سیاست خارجی و چه در برنامه ریزی های داخلی ایران دیده نمی گردد، در صورتیكه با پیوستن به FATF چنین صدمه هایی به سبب اتصال بانكهای ایران به نظام بانكی بین المللی به شكل قابل ملاحظه ای كاهش خواهد یافت و امكان بهره گیری از ارتباط امن بده- بستان مالی از طریق نظام بانكی جهانی نصیب كشورمان خواهد شد.

وی در ادامه اشاره كرد: نپیوستن ما به FATF و خطر حتمی قرار دادن نام كشور در فهرست سیاه، حتی یكی دو كشور نسبتا هم پیمان ایران را در امتداد منافع خود از ایران دور ساخته و عملا ما را در محاصره كامل اقتصادی قرار خواهد داد كه این امر حتی شانس سرمایه گذاری خارجی را به صفر خواهد رساند و همینطور فعالیت شركت های ایرانی در خارج كاملا متوقف شده و هیچ بانك و نهاد مالی جرات ایجاد شعبه در ایران یا همكاری با بانكهای ایرانی را به خود نخواهد داد.

این وكیل دادگستری با اشاره به اینكه البته این وضعیت از دید دلالان تحریم كاملا مطلوب ارزیابی خواهد شد، اظهار داشت: این حقیقت كه مقر FATF در پاریس قرار دارد باعث همراهی كامل فرانسه و دیگر كشورهای اروپای غربی در همراهی با آمریكا به تشدید تحریم ها و حتی سازوكارهای مقابله ای دیگر همچون خروج كامل از برجام خواهد گردید.

پاسبان در این خصوص كه هم اكنون چه اقداماتی می توانیم انجام دهیم كه در صورت نپیوستن از امتیاز آن محروم می شویم، عنوان كرد: من بعنوان یك شهروند نگران از شرایط كشور كه این شرایط بر هیچ كس پوشیده نیست، نمی توانم تصور كنم مجمع تشخیص مصلحت نظام بخواهد با علم به هزینه ها برای كشور و ریسك خودداری از پیوستن به FATF وكنوانسیون پالرمو و CFT، طرح الحاق را رد كند.

وی اضافه كرد: در صورت نپیوستن به FATF، حدودا هیچ بانك یا موسسه مالی با ایران همكاری نكرده و هزینه های دلالی جابجایی پول بر گرده مردم ایران سنگینی خواهدنمود. البته من راهكاری برای پرهیز از این مشكلات به ذهنم نمی رسد و باید از مدافعان نپیوستن به FATF پرسیده شود، چون اتفاقا با عنایت به راهكارهای نه گانه دستورالعمل یا سفارش شماره نوزده FATF، كارهای مالی و معاملات بین المللی ما هم زیر نظر و كنترل سازمان های جهانی و نظام های قضایی كشورها قرار خواهد گرفت، چون كه «گروه ویژه اقدام مالی» بر مبنای بند «B» از راهكارهای نه گانه به همه دولت های عضو اعلام نموده تا با نظارت قضایی و به صورت منظم نسبت به ارتقای گزارش دهی در مورد تمامی تراكنش های مالی با ایران اقدام نمایند.

این وكیل دادگستری در مورد دیدگاه مخالفان با پیوستن به FATF اظهار نمود: بیشترین استدلال مخالفان به دسترسی غربی ها و آمریكایی ها به همه اطلاعات مالی و ریز معاملات بین المللی ایران و هم قطعی نبودن قرار نگرفتن ایران در فهرست سیاه است. به علاوه گفته می شود كه ایران بدون آنكه اعمال حق شرط را دارا باشد، ناگزیر به اصلاح برخی مقررات داخلی خود خواهد شد.

پاسبان اشاره كرد: مخالفان همینطور می گویند كه الحاق ایران به كنوانسیون CFT و با وجود لیست تحریم (Specially Designated Nationals (SDN) List)كه مطابق سفارش شماره ۴، بندهای 11 تا 18 برنامه اقدام (Action Plan)، بند ۱۷ تهیه شده ایران به سبب این فهرست تحریم زیر فشار كشورهای عضو قرار خواهد گرفت و دارایی های ایران بر مبنای اشخاص موجود در فهرست مسدود و ضبط خواهد شد.

وی در ارتباط با نظر موافقان با پیوستن به FATF اشاره كرد: آنها به قطع حدودا كامل سیستم بانكی- پولی كشور از نظام مالی و بانكی بین المللی اشاره می كنند كه باعث پدیدار شدن طبقه تازه ای از دلالان داخلی و بین المللی برای جابجایی پول به هزینه مردم ایران و نامعلوم بودن سرنوشت نهایی این وجوه خواهد شد، بویژه كه ممكنست اشخاص با در اختیار داشتن مبالغ بالا ناپدید شوند.

این وكیل دادگستری درانتها اظهار داشت: مهمترین نگرانی دیگر قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه در كنار كره شمالی است كه خود منشاء فشارهای خورد كننده بر اقتصاد كشور و توقف بازسازی صنایع فرسوده و به حداقل ممكن یا صفر رسیدن صادرات نفت ما خواهد بود.




1398/10/12
10:48:34
5.0 / 5
4360
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , برجام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز