چگونه مبارزه با فساد ملی می شود؟

چگونه مبارزه با فساد ملی می شود؟ به گزارش سنج نیوز آن چه می خوانید داستان كوتاه نیست. یك آرزوی قشنگ وشدنی است: حداقل تصور كنیداین اتفاق بیفتد.


اگر هر چند روز یكبار وقتی رئیس قوه قضاییه می رود پشت میزش بنشیند نامه ای به امضای رئیس جمهور ببیند كه باقید فوریت روی میزش قرار دارد و تا آنرا باز كند ببیند رئیس جمهور نوشته است بنا به گزارش واحد های نظارتی دولت، این افراد در حوزه اجرایی كشور در سطوح مختلف در این مدت تخلف كرده اند. موارد تخلف كه منجر به فسادهای كلان مالی و دست بردن به جیب بیت المال شده است ونیاز به محاكمه دارد را فهرست كرده باشد. رئیس قوه قضاییه در هامش نامه به سرعت نامه را برای اجرای عدالت با رعایت كامل قانون به قاضی ذیربط ارسال می كرد.
هنوز مشغول به كار نشده، نامه دیگری دریافت كند. رئیس مجلس گزارشهایی از تخلفات و زد وبندهایی كه در مجلس و در بین نمایندگان اتفاق افتاده را به رئیس قوه می داد و او هم به قاضی ارجاع می كرد.
بعد خود رئیس قوه معاون مربوطه اش را صدا می زد و می گفت، در این مدت كدامیك از قضات، مسؤلان، كارمندان قوه قضاییه، تخلف كرده اند. رشوه ای، حق حسابی، ظلمی ؟ فهرست آنها را می گرفت و به قاضی امین ارجاع می داد.
نامه هایی از دفتر رهبری برای فسادهای افرادی درر سازمانهای وابسته، فرماندهان سپاه ونیروهای نظامی و انتظامی.
این كار ملی اگر صورت گیرد، فواید فراوانی دارد:
یك: مفسدان نمی توانند خویش را در دالانهای جناحی و یا سازمانی مخفی كنند ودفاعی به اسم تضعیف دستگاه ها به كمك مفسدان نمی رود.
بدترین آفت همه دستگاه های كشور این است كه گمان كنند مجموعه تحت نظر آنان پاك است و باید از آن دفاع كنند و به خاطر تضعیف نشدن مجموعه بزرگی كه در اختیار دارند، باید لاپوشانی كنند ویا حداقل نگذارند با رو شدن مفاسد در حوزه كاری آنها تضعیف شوند.
در حالیكه بزرگترین موفقیت برای هر دستگاهی، اعلام مفاسد و مفسدین توسط مدیریت عالی خود آن دستگاه هاست كه می تواند اعتماد عمومی را جلب نماید و آن مجموعه را تقویت كند نه تضعیف.
آدمهای خوب وبد در همه جا هستند. اعلام مفاسدو مفسدین توسط روسا ومسئولین وحمایت از ارجاع پرونده آنان به سیستم قضایی نشان از تصمیم برای پاك كار كردن است. چه خوب بود مثلا در كنار دادگاه های زنجیره ای قابل تقدیر این روزها ضد مفسدان اقتصادی، چند دادگاه متخلفان دستگاه قضایی هم ازطرف آن قوه علنی می شد.
دو: وقتی روسای قوا و دستگاه های مختلف كشورر متولی معرفی و شناسایی فساد در حوزه خودشان باشند، می توانند تمهیدی كنند كه مشكلات جانبی مدیریتی كمتر شود.
سه: دستگاه قضایی می تواند با خیال راحت وبدون دغدغه فساد ستیزی قانونی وعلنی انجام دهد. برای جلب اعتماد مردم و از آن مهمتر برای مدیریت پاك، قاضی نباید نگران مسایل حاشیه ای باشد. باید با اتقان و با عنایت به مر قانون وبدون تاثیر پذیری به نحوی حكم صادر كند.
برای تمهید اینكه همه قوا در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی بسیج شوند و این حركت متوقف نشود، البته مهمترین وظایف بر عهده خود قوه قضاییه است.
آنها باید:
= قضاتی را برای مبارزه با مفاسد دستگاه ها بگمارند كه به بی طرفی مشهور و به حقوقدانی واحكام عادلانه پایبند و به نپذیرفتن سفارش شهره باشند تا جوسازی های مفسدان اثر منفی نداشته باشد.
= مبارزه با فساد را نباید موفقیت قوه قضاییه بدانند و باید در تبلیغات و رفتار آنرا امر ملی بشمارند تا هیچ دستگاهی خویش را در مقابل سیستم قضایی نبیند.
= استمرار در این مبارزه علنی هم راز جلب اعتماد مردم است. آفت بدی است مبارزه های مقطعی.
بریدن غده پیشرفته مفاسد اقتصادی در شرایط فعلی پاشنه آشیل جمهوری اسلامی است. همه باید خویش را در از بین بردن این غده سهیم ببینند.
دعواها و اختلاف نظر ها را به خاطر خدا، مردم، مملكت در این عرصه وارد نكنید.

* انتشار یافته در كانال شخصی

1398/06/11
14:34:33
5.0 / 5
4409
تگهای خبر: اقتصاد , تبلیغات , دریا , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز