خطرات صفر زیاد روی اسكناس چیست؟

خطرات صفر زیاد روی اسكناس چیست؟ سنج نیوز: ایسنا نوشت: یك اقتصاددان با اشاره به نكات مثبت تصمیم جدید دولت برای تغییر واحد پولی اعتقاد دارد كه ریال فعلی به علت تعداد بالای صفرهایی كه دارد در اقتصاد جهانی وجه چندان خوبی ندارد و این تعداد بالای صفرها در واحد پولی هر كشوری می تواند سبب بی اعتباری آن واحد پولی شود.


هیات دولت در جلسه چهارشنبه (۹ مرداد) به ریاست حسن روحانی، لایحه پیشنهادی بانك مركزی در خصوص تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان و حذف چهار صفر را به تصویب رساند. حذف صفرها عملكرد ضعیف اقتصادی را پنهان نمی كند در اینباره محمد شریفی اقبال –كارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینكه حذف چهار صفر از واحد پولی كشور نمی تواند عملكرد ضعیف دولت در اقتصاد را پنهان كند اظهار نمود: اعمال تغییرات در واحد پولی به منظور بهبود عملكرد اقتصادی مانند این است كه یك دانش آموز نمره ۶ را كسب كرده باشد اما به جهت اینكه عملكرد خویش را خوب نشان دهد یك خط كنار آن بكشد و آن نمره ضعیف را به ۱۶ تبدیل كند. او با اشاره به تاثیرات تصمیم جدید دولت بر تعویض دفترهای حسابرسی، این تاثیرات را بسیار اندك توصیف و افزود: برای حذف چهار صفر از پول ملی دولت مجبور است حجم عظیمی از اسكناس ها، سكه ها و دیگر اوراق بهادار فعلی را تعویض كند كه این مساله خود می تواند بار مالی زیادی را بر دولت تحمیل كند.
حذف صفر می تواند گرانی دلار را كم رنگ كند این كارشناس مسائل اقتصادی همینطور به اثرات مثبت تصمیم جدید دولت در صورت اجرایی شدن آن هم اشاره نمود و اظهار داشت: واقعیت این است كه ریال فعلی به علت تعداد بالای صفرهایی كه دارد در اقتصاد جهانی وجه چندان خوبی ندارد چون كه این تعداد بالای صفرها در واحد پولی هر كشوری می تواند سبب بی اعتباری آن واحد پولی شود. شریفی اقبال همینطور به تاثیرات روانی تغییر واحد پولی روی بازار ارز هم اشاره نمود و اظهار داشت: تصور كنید لایحه دولت تا چندماه دیگر به قانون تبدیل گردد آنگاه یك كارمند به صورت متوسط حدود ۳هزار تومان حقوق خواهد گرفت و دلار هم ۱۲ تومان خواهد بود؛ در آن صورت قیمت بالای دلار چندان بزرگ جلوه نمی كند و این می تواند به لحاظ روانی هراس از گرانی دلار را كم كند. حل معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسكناس و سكه از اهداف طرح جدید به گزارش ایسنا، بر مبنای آن چیزی كه پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، از اهداف تصمیم جدید دولت گفته است، این تصمیم با هدف حفظ كارایی پول ملی، تسهیل و بازیابی نقش ابزارهای پرداخت نقد در تبادلات پولی داخلی، هماهنگی با آنچه در فرهنگ و عرف جامعه درباره واحد پول ملی رواج یافته است، اتخاذ شده است. همینطور كاهش هزینه چاپ و نشر اسكناس و سكوك و هم رفع مشكلاتی از قبیل استفاده از ارقام بزرگ در مبادلات ساده روزمره، معضلات شمارش و حمل حجم بالای اسكناس و سكه و خارج شدن مسكوكات از چرخه مبادلات اقتصادی كشور، از دیگر اهداف لایحه حذف چهار صفر از واحد پولی عنوان شده است.

226226

1398/05/11
16:00:23
5.0 / 5
4741
تگهای خبر: اقتصاد , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز