ضرورت تمركز بر مساله امنیت و تهدیدهای امنیتی ناشی از مخاطرات زیست محیطی

ضرورت تمركز بر مساله امنیت و تهدیدهای امنیتی ناشی از مخاطرات زیست محیطی سنج نیوز: دبیر علمی سمینار مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا با اشاره به اینكه تجربه سوریه و جنگ در آن برپایه خیلی از برآوردها ارتباط مستقیمی با پدیده خشكسالی در این كشور دارد و جابه جایی جمعیت اسباب ناامنی منطقه را فراهم نموده است، خاطرنشان كرد: این تجربه ها كفایت می كند تا ما روی مساله امنیت و تهدیدهای امنیتی ناشی از مخاطرات زیست محیطی تمركز كنیم.



به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، الهه كولایی در سمینار مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا با اشاره به اینكه خاورمیانه منطقه ای در جهان است كه با چالش های گوناگونی روبه رو است و از شاخصه های توسعه یافتگی در جهان بازمانده است اظهار نمود: این منطقه با تجربه های تلخی در سال های اخیر روبه رو بوده كه بنیان های توسعه در این منطقه را از بین برده است.

دبیرعلمی سمینار مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا ادامه داد: مبحث امنیت از دیرباز یكی از دغدغه های مردم در سراسر جهان بوده است. در سال های گذشته نگاه به امنیت، نگاه سخت افزاری و همراه با ابزار جنگی بود ولی در دهه های اخیر شاهد هستیم كه جلوه های متنوعی از مبحث امنیت مطرح می گردد.

كولایی با اشاره به اینكه شرایطی كه امروز در شهرهای بزرگ ایران و شهرهای كشورهای همسایه وجود دارد، ناشی از غفلت در حوزه محیط زیست است، اظهار داشت: مساله استفاده از رودخانه ها و تنظیم روابط كشورها بر پایه استفاده از رودخانه های مرزی از اهمیت برخوردار می باشد چراكه سال هاست جنگ و آب در خاورمیانه به یك محور اساسی تبدیل شده است.

وی با تاكید بر اهمیت همكاری منطقه ای برای رویارویی با چالش های مشترك زیست محیطی اظهار نمود: بعنوان مثال تجربه حوزه رودخانه راین در اتحادیه اروپا یكی از تجربه های موفق همكاری منطقه ای برای مدیریت منابع آب است.

دبیرعلمی سمینار مخاطرات زیست محیطی و امنیت منطقه ای در غرب آسیا در ادامه خاطرنشان كرد: در منطقه غرب آسیا با تهدیدهای ناشی از انتقال منازعات آبی به سطح فروملی روبه رو هستیم. مساله آب و نحوه استفاده از آن در عرصه داخلی كشور ما یك مبحث امنیتی است.

كولایی در انتها با اشاره به اینكه مبحث محیط زیست یك مبحث جهانی است و مرزبندی نمی شناسد، اظهار داشت: در بعضی كشورها همچون كشور ما شاهد سوءمدیریت در استفاده از منابع داخلی هستیم كه سبب شده كه اكوسیستم بی نظیر ایران در سال های اخیر صدمه ببیند.




1396/09/28
17:18:46
5.0 / 5
4894
تگهای خبر: ایران
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز