تعجب فیدل كاسترو از منزل امام خمینی، ضربه ای كه احمدی نژاد به كشور زد

تعجب فیدل كاسترو از منزل امام خمینی، ضربه ای كه احمدی نژاد به كشور زد سنج نیوز تعجب فیدل كاسترو از منزل امام خمینی، ضربه ای كه احمدی نژاد به كشور زد


در ادامه خلاصه ای از گفت و گوی كاظم اكرمی درباره تفاوت مدیران دهه شصت با مدیران امروز را بخوانید؛ به نظر شما مهمترین خصوصیت مدیران دهه شصت چه بود؟
قبل از انقلاب مسلمانی و رفتار مسلمانی خواسته هیأت حاكم نبود. كسانی كه تحت تأثیر سخنرانی های مختلف بودند، آن روز با اراده و آگاهی اسلام را انتخاب كردند و هیچ كس دنبال منفعت نبود. از سال های بعد وارد جریانی می شویم كه متولدین دهه های بعد در شرایطی بزرگ شدند كه آن نوع اراده و آگاهی را خیلی نداشتند. شرایط طوری بود كه آموزش و پرورش، رادیو، تلویزیون و همه روزنامه ها صحبتشان از اسلام و مسلمانی بود و گزینش عقلانی و اختیاری اسلام به منظور زندگی كردن كمتر شد. نكته اساسی این است كه تفاوت مسئولین الآن با آن موقع این است كه آنها آزادانه و آگاهانه انتخاب كردند و دیدشان را در آن مسیر قرار دادند و حالا خیلی كمتر است. رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر خود خصوصیت مسئولین دهه شصت را بی اعتنایی به دنیا و اهتمام به خدمت دانستند. به نظر شما چرا در شرایط امروز رهبر معظم انقلاب این مورد را مطرح نمودند و تاكید داشتند كه باید آن دوران را به یاد بیاوریم؟
مرحوم دكتر سید مصطفی كیایی در دو سال آخر وزارت آموزش و پرورش با من همكار بود. ایشان سال 64 معاون اداره بهداشت همدان بود و 24 هزار تومان حقوق می گرفت. ما ایشان را برای معاونت مالی وزارتخانه به تهران دعوت كردیم. حقوق این بزرگوار 10 هزار تومان كم شد. من در دو سالی كه با ایشان كار كردم هرچه خواهش كردم از پول هایی كه نخست وزیر در اختیار ما می گذارد لااقل ماهیانه هزار تومان به ایشان بدهم، گفت من سرباز انقلاب هستم و دنبال این چیزها نیستم. وقتی جلوتر آمدیم اشتباهاتی در كارها شد و كسانی كه كشور را اداره می كردند نخواستند كه امثال این افراد نظر بدهند كه نمایندگان چطور وارد مجلس شوند. با این پول هایی كه الآن برخی از نمایندگان برای راه یابی به مجلس خرج می كنند یا در دوره های قبل خرج كرده اند و بده بستان هایی كه با بعضی مسئولین دارند كه چند دوره نماینده بمانند، قبح دنیاطلبی و قدرت خواهی و پول دوستی از بین رفته است. مهمترین ضربه را هم دوره احمدی نژاد زد كه وقتی بعنوان مثال ایشان در سال آخر مسئولیت به وزیران خود 50 سكه و 100 سكه داد، مردم این عمل او را در روزنامه ها خواندند، آرام آرام دیدند دنیا هم آن چنان كه می گفتند بد نیست؛ اینها هم مدعی ارتباط با امام زمان (عج) هستند و هم دنیایشان را دارند، ما چرا نداشته باشیم؟ با تغییر شرایط، دستگاه های مختلف دیدند كه هم می گردد روزه گرفت و نماز خواند و هم ماهیانه 50 میلیون تومان حقوق گرفت و گفت به من ربطی ندارد كه بعضی ها دو میلیون حقوق می گیرند! حقوق نخست وزیر دهه شصت چقدر بود؟
یكی از كسانی كه در نخست وزیری آن زمان كار می كرد می گفت یك روز آقای نخست وزیر چكی به من داد كه نقد كنم؛ دیدم مبلغش سه هزار و پانصد تومان است. رفتم به نخست وزیر گفتم انگار شما اشتباه كرده اید؛ من كارمند شما هستم و پنج هزار تومان می گیرم و شما برای خودتان سه هزار و پانصد تومان نوشته اید. نخست وزیر گفت برو همین چك را نقد كن زیرا من باید درد مردم جنوب شهر را بدانم. فیدل كاسترو وقتی كه منزل امام را دید تعجب كرد و به یادگار امام گفت كشور شما از این اتاق كوچك رهبری می شده است؟ و با تأسف گفت شما نتوانسته اید این را در جهان تبلیغ كنید. اگر ما بتوانیم به روحیه دوران برگردیم چه تأثیری در برون رفت از چالش های اجرایی موجود دارد؟
ما كه مبارزه كردیم همه تلاشمان این بود كه حرف های مرحوم آقای طالقانی و مرحوم شهید مطهری راجع به امیرالمؤمنین (ع)، نمی گویم صد در صد، لااقل 70 تا 80 درصد اجرا شود. ولی مواظبت نكردند؛ اول هم از مجلس آغاز شد و بعد رابطه مجلس و وزیران و بعد رسانه ها و بعد به سایر بخش ها سرایت كرد. قوه مقننه باید قوانینی وضع كند تا كسانی كه در طول نمایندگی با وزیران بده و بستان می كنند و از این راه مفاسدی حاصل می گردد برای دوره بعد صلاحیتشان رد شود. قوه قضائیه هم باید در این زمینه كمك نماید. كمك قوه قضائیه این است كه روی قضات و مستشاران بررسی های قوی داشته باشند. الآن خیلی از مردم از كسانی كه در قوه قضائیه كاری را به ناحق به نفع شخص یا اشخاصی انجام می دهند به شدت ناراضی هستند. در همان سال هایی كه من در آموزش و پرورش بودم، كارمندی به من گفت كسی كه لوازم التحریر برای وزارتخانه می خرد تبانی كرده و گران می خرد. گفتم حراست بررسی كرد و دیدیم كه درست می گوید و گفتیم كه این آقا را بیرون كنید. بعد همان كارمند آمد و گفت خدا را شكر زنده ایم و دیدیم كه یك كارمند معمولی می تواند به مسئول وزارتخانه نكته ای را بگوید و او هم بررسی و عمل كند. نكته دیگری را اضافه كنم. ما نهادی شبیه شورای نگهبان بعنوان شورای امر به معروف و نهی از منكر برای خود روحانیت هم نیاز داریم. زیرا رفتار برخی از روحانیون در دانشگاه ها، وزارتخانه ها و سازمان ها سبب دوری مردم از رفتار اسلامی و سبك زندگی اسلامی، كه مقام معظم رهبری بر آن تاكید می كنند، می شوند. البته خیلی از روحانیون هم در كار خود موفق هستند. 29216

1397/01/26
23:48:41
5.0 / 5
4712
تگهای خبر: روزنامه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز