متروی حومه تهران در انتظار تعیین تکلیف قانونی

متروی حومه تهران در انتظار تعیین تکلیف قانونی سنج نیوز: به گزارش سنج نیوز، سالهاست که وضعیت متروی اقماری تهران بلاتکلیف رها شده است و اعضای شورای شهر تهران تاکید دارند که مدیریت خطوط اقماری به شهر های مقصد سپرده شود؛ اصراری که با وجود گذشت ماه ها هنوز بی نتیجه مانده است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، شرکت متروی تهران مدیریت خطوط متروهای اقماری شهر تهران یعنی پرند، هشتگرد و متروی کرج را برعهده دارد، این در شرایطی است که بر مبنای قوانین بالادستی شهرداری تهران که شرکت بهره برداری مترو هم در زیر مجموعه آن قرار دارد تنها می تواند و مکلف است که در محدوده قانونی شهر تهران به عرضه خدمات بپردازد و نمی تواند اعتباری از بودجه شهر تهران را خارج از محدوده شهر هزینه کند.
آمار دریافت شده از شرکت بهره برداری مترو به تفکیک هر سه خط پرند، هشتگرد و کرج نشان داده است که متروی پرند تنها در یک ماه یعنی مردادماه سال گذشته، به طول ۴۹ کیلومتر با ۳ ایستگاه بهره برداری شده به صورت میانگین در این یک ماه ۳۶ هزار و ۹۵۱ مسافر را جابجا کرده و خط متروی هشتگرد هم با ۲۶ کیلومتر و ۲ ایستگاه فعال در مرداد ماه به شکل میانگین ۱۵ هزار و ۷۸۹ مسافر را جابجا می کند و این در حالیست که خط پنج مترو که به خط تهران- کرج مشهور است با ۴۲ کیلومتر و ۱۱ ایستگاه تنها در مرداد ماه ۱۴۰۳ تعداد ۲ میلیون و ۴۹۴ هزار و ۲۰۹ مسافر را جابجا کرده است.
این رقم اعداد بالایی است؛ جابجایی این حجم از مسافر در خطوط حومه در حالیست که از نظر قانونی نمی تواند اعتباری از بودجه شهر تهران را خارج ا ز محدوده شهر هزینه کند و باید این خدمات در چارچوب خدمات پیمانکاری و انعقاد قرارداد تعیین تکلیف شود تا علاوه بر مشخص شدن هزینه کردها؛ مسئولیت های قانونی شهر مبدا با شهر های مقصد مشخص شود. مطالبه ای که بارها از جانب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران مطرح شده است؛ بگونه ای که جعفر تشکری هاشمی در مورد چرایی مدیریت شرکت بهره برداری تهران بر متروی خطوط حومه ای همچون پرند، هشتگرد و کرج به ایسنا می گوید: شهرداری تهران برای این خطوط هزینه کرده و این خطوط را مدیریت می کند؛ اما قراردادی با مدیران شهر های مقصد ندارد و این اشکال اساسی است که ما بارها در صحن شورای شهر تهران مطرح کرده و نسبت به آن تذکر داده ایم.
وی با تاکید بر این که با عنایت به قوانین بالادستی، هزینه کرد موضوعات مختلف با دلیل و نیتی خارج از محدوده شهر غیرقانونی می باشد و در جلسات شورای شهر این مورد را مطرح کردیم، می افزاید: شهرداری تهران موظف است که به هر روشی قراردادهایی را با متولیان مربوطه در دولت و شهر های مقصد منعقد کند و شرح وظایف مشخص شود تا روابط مالی تعریف شود و حتی به لحاظ حقوقی موضوعات تعیین تکلیف شود تا هم رعایت قانون شده باشد و هم در برابر حوادث احتمالی پیشبینی های مناسب را انجام داده باشند.
تشکری هاشمی همینطور بر ضرورت ساماندهی خطوط متروی حومه که بارها به متولیان امر گوشزد کرده، تاکید دارد و می گوید: با وجود تذکرها، متاسفانه هنوز واکنش مثبتی را ندیدیم و اگر از هر بعد به این مورد نگاه نماییم. می بینیم که عدم ساماندهی و تعیین تکلیف این خطوط شهرداری تهران را گرفتار صدمه خواهدکرد چونکه علاوه بر این که شهرداری باید برای نگهداری، اورهال و... این خطوط هزینه کند.


شهرداری تهران مدیریت خطوط متروی حومه را تعیین تکلیف کند
این عضو شورای شهر تهران اظهار نمود: شهرداری تهران علاوه بر هزینه کردها، در برابر حوادث و اتفاقات هم مسئول خواهد بود و زمانیکه این خطوط وارد استهلاک شود و منابع مالی زیادی برای اورهال و بهسازی نیاز داشته باشد، این هزینه محل جبرانش معلوم نیست و در مورد هزینه های جاری هم باید بگویم که شهرداری تهران هم اکنون درحال پرداخت یارانه است و همه این موارد مزید بر علت است و حتی اگر هیچ کدام از این موضوعات هم مطرح نبود. چون سرویس دهی و هزینه کرد خارج از شهر تهران است؛ شهرداری مکلف است مدیریت این خطوط را تعیین تکلیف کند.
وی تاکید می کند: طبیعتاً تا حادثه ای رخ ندهد امکان دارد کسی سراغشان نرود؛ اما شورای شهر تهران زمانیکه حادثه ای رخ می دهد و یا در بحث هزینه ها، این حق برایش محفوظ است که در مورد هزینه های شهرداری تهران برای خارج از تهران وارد شود و شهرداری تهران باید لاجرم بسمت تعیین تکلیف برود.
رضا محمدنژاد مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران هم در گفتگو با ایسنا، در مورد سر انجام مدیریت متروهای اقماری به ایسنا می گوید: تعیین تکلیف خطوط حومه ای یکی از وظایفی است که برعهده این شرکت گذاشته شده است؛ چونکه نباید هزینه های خطوط حومه را از محل اعتبارات و درآمدهای تهران انجام دهیم و این تکلیفی است که شورای شهر تهران به شهرداری تکلیف کرده است.
وی ضمن اشاره به برگزاری جلسه ای با استاندار البرز، همکاران ما از شهر مهستان (هشتگرد) و کرج هم در جلسه حضور داشتند، ادامه می دهد: در این نشست در مورد این موضوعات هم صحبت شد و ما پیگیر کار هستیم؛ ولی به هر حال این مدیریت از سنوات گذشته بوده و امکان این که خدمات را قطع نماییم، منوط به اینست که وضعیت مدیریت خطوط اقماری تعیین تکلیف شود که هم اکنون امکان پذیر نیست و شهرداری تهران هم به دنبال این مورد نیست و ما خدمات را عرضه می دهیم؛ اما از سویی دیگر به دنبال تعیین تکلیف این مورد هم هستیم.

اعلام نتایج تعیین تکلیف خطوط اقماری تهران تا ماه آینده آینده به مدیریت شهری
محمد نژاد با اشاره به اینکه در مجلس و کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم جلساتی در این مورد برگزار کردیم، ادامه می دهد: با همکارانمان در شهر پرند و سازمان مدیریت و برنامه و دستگاههای دخیل و اثرگذار در این امر هم جلساتی برگزار کردیم و امید است ظرف سه ماه آینده به نتیجه برسیم و نتایج را به مدیریت شهرداری تهران اعلام نماییم و پس از آن تصمیم گیری نهائی در مورد تعیین تکلیف خطوط اقماری صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با تاکید بر این که شهر های اقماری بخشی از زیرساخت ها و امکانات برای تحویل مدیریت خطوط را ایجاد کردند و درحال تکمیل مابقی زیرساخت ها هستند، اظهار می کند: شهر های اقماری درحال رفع نواقصی هستند که ارتباط مستقیم با ایمنی ندارند و میتوان در طول خدمات رسانی این نقصها را رفع کرد؛ اما بعضی از ایرادات ارتباط مستقیم با ایمنی دارد که این موارد قابل چشم پوشی نیست، بنابراین باید زیرساخت های لازم را تکمیل کنند.
محمد نژاد یادآور می شود که ما به مردم خدمات عرضه می دهیم و سیاست ما این نیست که عرضه خدمات را منفک کنیم؛ اما ما محدودیت قانونی داریم و به دنبال آن هستیم این مورد را بر مبنای وظایفی که برعهده ماست انجام دهیم؛ باید وظایف طرفین مشخص شود و اساسا سازمان یا شرکت روبروی ما مشخص شود.



منبع:

1404/02/12
16:46:22
5.0 / 5
8
تگهای خبر: ایمنی , حقوقی , خدمات , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب سنج نیوز
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز - در سنج نیوز، حقیقت را بخوانید ، نبض خبر