انتخابات تناسبی، مجالی برای تقویت باندها

انتخابات تناسبی، مجالی برای تقویت باندها سنج نیوز: نگارنده معتقد می باشد طرح انتخابات تناسبی کوشش برای مجلس دوازدهمی شدن دوره یازدهمی هاست



اینکه انتخابات اکثریتی باشد یا تناسبی به نظام حکمرانی کشور و رابطه حاکمیت با احزاب بستگی دارد. احزاب در کشور ما فاقد استانداردهای تحزب هستند و از سویی نحوه ورود به لیستها شفاف نیست و بجای شاخص محوری و پروسه محوری، بیشتر باند محور و رابطه محور هستند، پس تناسبی شدن انتخابات با این شرایط به ضرر نامزدهای مستقل و از سویی مردم می شود، و این به مفهوم کاهش وابستگی منتخبان به رای مستقیم مردم وحتی خلاف شایسته گزینی است. برخلاف تصور که انتخابات تناسبی را زمینه ساز تقویت احزاب می دانند یا می خوانند، در چنین شرایطی که احزاب قوی در کشور نداریم و فهرست های انتخاباتی با پدرخواندگی و دامادسالاری بسته می شود، انتخابات تناسبی باندها را تقویت و احزاب را از مدار خارج می کند، البته امروز باندهایی در کشور خودرا به شکل حزب نشان می دهند و یا در فرم شکلی خود بجای ایجاد از پایین به بالا، فرمایشی و دستوری و تشریفاتی هستند که کم هم مصداق نداریم و اینها هیچ رابطه ای با مردم ندارند. امروز به یک مدل انتخاباتی فکر محور نیاز داریم که احزاب با برنامه و شناسنامه دار به میدان انتخابات بیایند و احزابی که رابطه شان با مردم قطع است نامشان حزب نیست بلکه همان باند هستند. رویکرد انتخابات تناسبی خوب و اصلا لازم است ولی مگر ما الان حزبی در کشور داریم؟ از کدام حزب سخن می گوییم؟
این که گروه هایی که اغلب فقط عنوان حزب را یدک می کشند، حزب بنامیم و سهم در قدرت بدهید چه مشکلی از کشور حل می کند؟ در چنین فرمی، واقعا به کسانی که اصلا نماینده مردم نیستند حق انتخاب مردم را تفویض کرده اید و این حتما ایراد دارد.
این که از چند ماه قبل تعدادی نماینده مجلس بدنبال تاسیس حزب از درون مجلس، به اسم مردم و برای اعتلای فلان مسئله جامعه اقدام میکنند و هیچ رابطه اجتماعی با جامعه هدف خود ندارند، چه هدفی می تواند داشته باشد؟چرا به چنین گروه هایی باید نماینده مردم در تشخیص و انتخاب باشند؟چرا در بزنگاه هایی که صندلی خودرا ناپایدار می بینیم باید بر خلاف مصالح نظام و منافع مردم تصمیم بگیریم؟ بنده نگاهم به این طرح کوشش برای مجلس دوازدهمی شدن دوره یازدهمی هاست و حسن نیتی در آن نمی یابم.

*رئیس کمیته ومطالعات و تحقیقات خانه احزاب

۲۱۶۲۱۲




منبع:

1402/04/04
09:07:49
5.0 / 5
318
تگهای خبر: استاندارد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز