موافق كلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲

ویس کرمی: از مزایای بودجه ۱۴۰۲ توجه به واقعیات موجود است

ویس کرمی: از مزایای بودجه ۱۴۰۲ توجه به واقعیات موجود است به گزارش سنج نیوز، نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی یکی از مزایای لایحه بودجه 1402 را توجه به حقیقت های موجود و کوشش برای حل آنها دانست و اظهار داشت: یکی از اشکالات گذشته ما غیر واقعی و خیالی نوشتن بودجه بوده که سبب ایجاد مشکلاتی در کشور شده است.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، مهرداد ویس کرمی در جلسه علنی امروز یکشنبه (۲ بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ و در موافقت با آن اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز بارها در دولت های مختلف فرمودند، واقعیت این است که دولت باید بودجه را اجرائی کند و بنظر می رسد که مجلس شورای اسلامی ضمن حفظ جایگاه قانونگذاری و نظارتی خود باید کمک نماید تا نقایص بودجه مرتفع شود، ولی تغییرات اساسی پیدا نکند.
وی ادامه داد: این نکته که دولت زیر بار اجرا و در خط مقدم مبارزه با مسائل اجرائی و حل مشکلات مردم است را باید بیشتر جدی بگیریم و امیدواریم که ان شاءالله همه کمک نماییم که این دفعه به سلامت به منزل برسد.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در ادامه اشاره کرد: باتوجه به گزارش کمیسیون تلفیق، کلیات بودجه همان کلیات بودجه سال ۱۴۰۱ است و قالب کلی آن مشابهت دارد، اما مهم این است که دقت کنیم تا ایرادات بودجه ۱۴۰۱ در لایحه ۱۴۰۲ تکرار نشود.
ویس کرمی با اعلان اینکه یکی از خصوصیات مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۲ توجه به واقعیت های موجود و کوشش برای حل آنها است، عنوان کرد: یکی از اشکالات گذشته ما غیر واقعی و خیالی نوشتن بودجه بوده که موجب ایجاد مشکلاتی در کشور شده است.
ایشان سپس با اعلان اینکه برخی از مزایایی که لایحه بودجه ۱۴۰۲ دارد و دولت نیز به آن توجه کرده، توجه به شرکت های دانش بنیان است، اشاره کرد: اگر ما بخواهیم به مرزهای دانش برسیم و از آنها عبور نماییم که در مواردی مانند نانو، شبیه سازی، انرژی هسته ای و... اتفاق هم افتاده است، حتما باید شرکت های دانش بنیان مورد توجه باشند. همین طور بحث محیط زیست که شاهدیم در کشور به معضلی تبدیل گشته و باید به آن توجه جدی داشت.
نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از نکاتی که امسال مردم خیلی اذیت کرده است بحث کالاهای اساسی، نهاده های دامی و دارو است که حقوق گمرکی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ به یک درصد کاهش پیدا کرده است که این خود نقطه بسیار مثبتی است. همین طور توجه به مقوله جمعیت و کمک به جوانان برای تشکیل زندگی مشترک و مسکن هم از مزایایی است که در لایحه بودجه دیده شده است.
ویس کرمی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که داریم واگذاری درست کالاهای مازاد دولت می باشد که به هر علت دولت تا حالا موفق نشده است از این ثروت استفاده نماید، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ این مساله پررنگ دیده شده است و امیدواریم با راهکارهای اجرائی بهتر دولت بتواند این مساله را محقق کند.
وی ادامه داد: توجه به رشد تولید و خنثی سازی تحریم ها و پرداخت بدهی های قبلی دولت که طبق قانون به وجود آمده یکی از نکاتی است که در این لایحه به آن توجه شده است. منابع حاصل از واگذاری های دارایی های سرمایه ای مانند نفت، گاز، میعانات و دارایی ها حدود ۳۷ درصد رشد داشته که باتوجه به خنثی سازی جدی تحریم ها ان شاءالله محقق می گردد.
عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی امکان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در تمام استانها، کمک به صندوق تثبیت سرمایه به جهت اینکه نوسانات اقتصادی را کنترل کند، توجه به تامین منابع مقابله با تنش آبی، عدم استفاده از سهم ۴۰ درصدی صندوق توسعه ملی و کوشش برای تامین از جاهای دیگر، جدا کردن احکام دائمی از سنواتی در لایحه بودجه، توجه به شفافیت مالی و پرهیز از منابع درآمد خیالی، توجه به محرومیت زدایی را همچون موارد مثبت لایحه بودجه ۱۴۰۲ برشمرد.
ویس کرمی در ادامه به ارائه تذکراتی به دولت پرداخت و اشاره کرد: کوتاهی و تاخیر دولت در نگارش تعدادی از بخشنامه ها مانند بند (ک) تبصره ۱۱ که در مورد سکونتگاه های غیررسمی بود که رضایت عمومی خوبی را نیز به همراه داشت که متاسفانه بخشنامه آنرا آذرماه ابلاغ کردند که عجیب این است که در بودجه ۱۴۰۲ تکرار نشده است که حتما باید کمیسیون تلفیق و صحن مجلس این مساله را اضافه کنند. فقط در استان لرستان ۱۰۴۰۰ خانوار این مشکل را دارند که یکی از کارهای بزرگ مجلس بود و باید در لایحه ۱۴۰۲ آورده شود.
وی تصریح کرد: عدم اجرای تعدادی از قسمت های لایحه ۱۴۰۱ یکی دیگر از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد که متاسفانه هنوز منابع طبیعی قانون را زیر پا گذاشته و کشاورزان را تحت فشار می گذارد و آنها را به دادگاه معرفی می کند و دادگاه هم بدون توضیح کشاورز مبادرت به جریمه او می کند که جای تقدیر دارد که در بند ۸ لایحه ۱۴۰۲ آمده است.
نماینده مردم خرم آباد اشاره کرد: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ باید به مدیریت درست کالابرگ توجه کند. همین طور میزان افزایش اعتبارات عمرانی که ۲۶ درصد است را باید اصلاح نماید. دولت باید توجه ویژه ای به قشر ضعیف داشته باشد و حذف واگذاری سهام عدالت در تبصره ۲ مورد بررسی و دقت کمیسیون تلفیق و مجلس قرار گیرد.
ویس کرمی در آخر اظهار داشت: بنظر می رسد پلکانی کردن مالیات در تبصره ۱۲ نوعی جریمه است و متاسفانه موجب نارضایتی نخبگانی جامعه شد و همان درصد مالیاتی یکسان عادلانه تر است. مجلس باید راهکاری برای نظارت موثر بر اجرای بودجه داشته باشد.




منبع:

1401/11/02
12:30:30
5.0 / 5
395
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , تحریم , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز