آقای رئیسی! نوک پیکان حمله را به سمت خودتان برگردانده اید

آقای رئیسی! نوک پیکان حمله را به سمت خودتان برگردانده اید سنج نیوز: به گزارش سنج نیوز، اعتماد نوشت: رئیس جمهور در سخنرانی اخیر خود اذعان داشته اند که کمبودها در کشور، نه به خاطر سیاستگذاری کلان بلکه به سبب نحوه ی اجرای آنهاست و باید تبیین شود اگر نقصان هایی وجود دارد مربوط به قوا و دستگاه های مختلف اداری است.


درباره ی این اظهارنظر چند نکته قابل ذکر است:
1- اگر این اظهارنظر را در ریشه یابی مشکلات کشور، درست بدانیم، نوک پیکان اصلی انتقادات متوجه خود ایشان خواهد بود؛ چونکه ایشان به عنوان رئیس جمهور، مجری این سیاست ها هستند. درنتیجه، یادآوری وظایفی که در حیطه خود ایشان است در یک سخنرانی خطاب به عامه مردم، بی معنا خواهد بود!
2- رئیس جمهور بارها از شگرد «ادغام منتقد و طرف انتقاد» در اظهارات خود بهره برده اند. این شگرد شاید به فرد این امکان را بدهد که در جایگاه یک منتقد، از بار فشار روانی ناشی از عدم کارایی خود در کنترل اوضاع کاهش دهد. اما در وضعیت نابسامان اقتصادی و اجتماعی کشور، این شگرد ثمربخش نخواهد بود.
3- نباید دروازه نقد و تحلیل قوانین و راهبردهای کلان کشور را با«مقدس سازی» آنها بست. رابطه بین تدوین سیاستگذاری های کلان با اجرای آنها، یک طرفه نیست. به عبارت دیگر، قوانین و سیاست های تدوین یافته، باید در عمل، کارایی خودرا نشان بدهند و اگر این قوانین و سیاست ها، با منابع در دسترس، شرایط زمانی و مکانی سازگاری نداشته باشند و جامعه هدف نیز از اجرای آنها رضایت نداشته باشند، لازم است راهبردهای سیاستگذاری مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار بگیرد. از دیدگاه مدیریت راهبردی ازجمله رویکرد دیوید (David، (F.R، مدیریت راهبردی، هنر و علم تدوین، اجرا و ارزیابی با تصمیمات وظیفه ای چندگانه است که ما را قادر می سازد به هدف های بلندمدت دست یابیم. در نتیجه سیاستگذاری دائما درحال اصلاح و تدوین مجدد است. 4- در ریشه یابی مشکلات نحوه ی اجرای سیاستگذاری های کلان نمی توان همه کمبودها را متوجه کارگزاران دانست. به عبارت بهتر، کارگزاران بر طبق دیالکتیک ساختار-کنش، در ساختاری که دراختیار آنها قرار داده شده است عمل می کنند. این ساختار، از منابع مالی و انسانی، ظرفیت ها، فرصت ها، قابلیت ها، چالش ها و محدودیت ها تاثیر می گیرد. بر این اساس علاوه بر توان و لیاقت کارگزاران، باید به این ساختارها هم توجه نمود و در پی اصلاح آنها بود. 23302

1401/10/07
09:18:21
5.0 / 5
489
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز