صدرنشین کمتر شناخته شده در لیست نامداران

صدرنشین کمتر شناخته شده در لیست نامداران به گزارش سنج نیوز، ایرنا نوشت: هشت دوره و به بیان بهتر 35 سال از عمر مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد؛ در طول این مدت چهره های سیاسی بسیاری به خاطر جایگاه حقوقی یا به عنوان عضو حقیقی به عضویت این نهاد درآمدند و یا آنرا ترک کردند.



نهمین دوره فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۲ مهر ماه شروع شد و بدین سان اعضای جدید مجمع دور جدید فعالیتهای خویش را به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی و دبیری محمدباقر ذوالقدر شروع کردند.
این نهاد برآمده از قانون اساسی که اولین فلسفه تشکیل آن مصلحت سنجی در زمان اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان پیرامون مصوبات مجلس بوده است، حالا وظایف وسیع تری مطابق قانون اساسی بر عهده دارد که مهم ترین آن بر مبنای اصل ۱۱۲ قانون اساسی، مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع می دهد، است.
البته در دوره اول مجمع که به قبل از بازبینی در قانون اساسی و به سال ۱۳۶۶ باز می گردد، مجمع ترکیب فعلی را نداشت؛ در آن زمان روسای سه قوه، نخست وزیر، فقهای شورای نگهبان به همراه حجت الاسلام توسلی در مجمع حضور داشتند و مرحوم سیداحمد خمینی هم برای ارائه گزارش جلسات به امام راحل(ره) در جلسات حضور می یافت. بعد از اصلاح قانون اساسی در سال ۱۳۶۸، دوره فعالیت مجمع را میتوان به دو دوره تقسیم کرد که در واقع دوره دوم آن از سال ۱۳۷۵ به بعد شکل گرفت و نه تنها اعضای حقیقی مجلس افزوده شد بلکه شرح کار و وظایف بیشتری هم به آن سپرده شد که همچون میتوان به تدوین سیاست های کلی نظام و پیشنهاد آن به رهبری اشاره نمود.
مروری بر چهره اشخاص حقیقی که در ۹ دوره مجمع به عضویت آن در آمده اند، نشان داده است که در این زمان ۶۴ نفر بعنوان عضو حقیقی در جلسات مجمع حضور یافته اند که از میان آنها آیت الله شیخ حسن صانعی با حضور در هشت دوره بیشترین میزان عضویت در این نهاد را در اختیار دارد. وی تنها در دوره اول مجمع که با فرمان امام خمینی (ره) تشکیل شد، حضور نداشت.
پس از او آقایان موحدی کرمانی، علی اکبر ولایتی، دری نجف آبادی، سیدمصطفی میرسلیم، مرتضی نبوی، غلامرضا آقازاده و محسن رضایی با حضور در ۶ دوره از مجمع تشخیص مصلحت نظام، رکورد دار بیشترین حضور بعنوان اعضای حقیقی هستند.


شیخ حسن صانعی کیست؟
آیت الله شیخ حسن صانعی روحانی باسابقه و از ملازمان امام خمینی(ره) در دوره مبارزه با طاغوت به حساب می آید که در سال ۱۳۱۳ خورشیدی در شهرستان شهرضا به دنیا آمد؛ وی برای تحصیل حوزوی به حوزه ی علمیه اصفهان رفت و بعد از یادگیری دروس مقدماتی و سطح عازم قم شد؛ وی تحصیلات علوم دینی خویش را با حضور در محضر درس خارج آیت الله العظمی بروجردی تداوم دادو سپس به محضر حضرت امام رسید و دروس خارج فقه و اصول را از محضر ایشان فراگرفت. او از همان دوران طلبگی جزو ملازمان حضرت امام بود و مدیریت بخشی از پذیرایی ها و برنامه های دیدوبازدید امام را در بیت معظم له برعهده داشت.
وی با شروع نهضت اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی پای در راه مبارزه با رژیم پهلوی نهاد. ایشان در جریان دستگیری حضرت امام (ره ) در آبان ۱۳۴۳ ش فعال بود و مراجع را به صدور اعلامیه یا اعلام مواضع در این حوزه ترغیب کرد.
بعد از تبعید حضرت امام به خارج از کشور به مبارزات خود ادامه داد. در سال ۱۳۴۵ از سوی ساواک متهم به برقراری ارتباط با عناصر مشکوک خارجی شد و در ۱۳۴۶ خورشیدی به جرم ترغیب طلاب به تظاهرات، توسط ساواک قم احضار و به وی تذکر داده شد. در همان سال، اعلامیه ها و بیانیه های حضرت امام را در قم توزیع کرد و به مقابله با افرادی که در صدد از بین بردن اعلامیه های الصاق شده به دیوار مدرسه ی فیضیه برآمده بودند، پرداخت که منجر به درگیری طلاب مبارز با افراد رژیم شد. در ۱۳۵۲ به دلیل تداوم مبارزات سیاسی ضد رژیم پهلوی توسط ساواک قم احضار شد.
یکی از دلایل دستگیری وی، اعدام انقلابی پاسبان محمدرضا مدنی از مأموران شهربانی قم بود که ساواک وی را همراه با دیگر روحانیون مبارز چون آیات محمد یزدی و ربانی املشی در ۱۳۵۲ دستگیر کرد و سپس کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان قم، وی را به سه سال اقامت الزامی (تبعید) در مشکین شهر محکوم نمود. وی در مشکین شهر به مبارزات خود ضد رژیم پهلوی در دوران تبعید تداوم داد؛ به صورتی که در آن شهر از سوی کمیسیون امنیت اجتماعی قم خطرناک تشخیص داده شد؛ بنابراین در ۱۳۵۳ ش محل تبعید وی از مشکین شهر به شهرستان مرند تغییر یافت. مدت محکومیت (تبعید) وی در ۱۳۵۵ ش به اتمام رسید و وی به قم مراجعت کرده، مجدداً فعالیتهای سیاسی خویش را تداوم داد.
آیت الله شیخ حسن صانعی، روحانی باسابقه و از ملازمان امام خمینی(ره) است

در جریان قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ که به دنبال اهانت روزنامه ی اطلاعات به ساحت مقدس مرجعیت و حضرت امام صورت گرفت، وی یکی از سازمان دهندگان اصلی قیام بود. ایشان به قول ساواک یکی از اصلی ترین محرکین مردم برای برگزاری تظاهرات بود و در این حوزه نقش مؤثری ایفا کرد که سرانجام با حکم کمیسیون امنیت اجتماعی قم به سه سال اقامت الزامی (تبعید) در شهرستان میناب محکوم شد اما پیش از این که مأموران رژیم موفق به دستگیری وی شوند، متواری شد و مأموران در دستگیری او ناکام ماندند.
محل اقامت الزامی (تبعید) وی بعداً به میاندوآب تغییر کرد؛ درحالی که همچنان وی در اختفا به سرمی برد. سپس کمیسیون امنیت اجتماعی قم او را به تبعید در ایذه محکوم کرد؛ در حالیکه همچنان مأموران از دستگیری وی ناتوان بودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازگشت حضرت امام به کشور، در مدرسه ی رفاه و علوی در خدمت امام بود و از تنظیم کنندگان ملاقات های امام خمینی با شخصیت های دیدارکننده و مردم بود.
وی پس از استقرار نظام مقدس اسلامی بارها از سوی حضرت امام خمینی مأمور امورات شرعی شد و همراه با سید هاشم رسولی محلاتی از سوی امام (ره ) در ۲۲ تیر ۱۳۶۲ بعنوان سرپرست بنیاد پانزده خرداد انتخاب شد و الان هم در این سمت خدمت می کند.
وی در کنار عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام از امر تدریس هم غافل نبود و الان هم به تدریس دروس عالی دینی اشتغال دارد.


بیشتر بخوانید: ناآرامی ها ؛ محور سخنان رؤسای قوا در افتتاحیه نهمین دوره مجمع تشخیص + متن سخنان چرا روحانی و ناطق نوری در ترکیب جدید مجمع تشخیص نیستند؟ علت ابقای احمدی نژاد چیست ؟ / عطریانفر تحلیل کرد محمد خاتمی پیشنهاد عضویت در مجمع تشخیص مصلحت را نپذیرفت / روایت فعال سیاسی اصولگرا از علت نبود حسن روحانی در ترکیب جدید «مجمع» ۲۱۲۱۷


منبع:

1401/07/15
15:05:53
5.0 / 5
464
تگهای خبر: امنیت اجتماعی , حقوقی , روزنامه , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز