مأموریت جدید سپاه

مأموریت جدید سپاه به گزارش سنج نیوز، فارس نوشت: فرمانده کل سپاه پاسداران چندی قبل به مأموریت جدید نیروی دریایی سپاه برای حضور در دریاهای دوردست اشاره نمود، اتفاقی که به نظر می آید یکی از مهم ترین مأموریت های سپاه باشد.



سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران چندی قبل به مأموریت جدید نیروی دریایی سپاه اشاره نمود و اظهار داشت: نیروی دریایی سپاه یک نیروی قدرتمند است و امروز مأموریت گرفته ‍ ایم که در دریاهای دوردست، حضور پیدا نماییم.
فرمانده کل سپاه این سخن را در اجلاس فرماندهان نیروی دریایی سپاه در مشهد مقدس اعلام نمود. اما، آیا سپاه امکان حضور در دریاهای دور دست را دارد و اگر این امکان وجود دارد مقرر است که با چه تجهیزاتی به گشت های دریایی دوردست برود.
باید در ابتدا مروری بر توان و قدرت نیروی دریایی سپاه داشته باشیم.


* نیروی دریایی سپاه مولود دفاع مقدس
جنگ تحمیلی در شهریور سال ۱۳۵۹ شروع شد. در آن زمان، ارتش سه نیروی تخصصی داشت و تنها نیروی سپاه بعنوان نهادی تازه تاسیس، نیروی زمینی بود. بعد از گذشت چند سال و در نیمه دفاع مقدس یعنی سال ۱۳۶۴ که یک نیروی جدید با مأموریت در چارچوب سپاه سازماندهی شود. البته زمزمه های تشکیل آن در ابتدای دهه ۶۰ آغاز و نهایتا در سال ۶۴ به رسمیت رسید و تاسیس شد.


زیاد طول نکشید که سبزپوشان انقلاب به صورت جدی وارد مقابله با شیطان بزرگ در آمریکا شدند. سالهای ۶۶ و ۶۷ شاید یکی از مهم ترین برهه ها برای نیروی دریایی سپاه باشد. هنگامی که خلیج فارس بیشتر از گذشته ملتهب شده و یانکی ها وارد جنگ مستقیم با ایران شدند. اما، نیروی دریایی آمریکا تنها حریف سبزپوشان نبود چونکه هنوز بعثی ها به دنبال آشوب آفرینی در خلیج فارس و پرت کردن حواس رزمندگان کشورمان بودند.



در یکی از این نمونه ها، جمعه ۱۸ دی ۱۳۶۶ بود که رزمندگان نیروی دریایی سپاه با پشتیبانی آتش توپخانه ساحلی نیروی دریایی سپاه پاسداران ضمن مورد حمله قرار دادن اسکله البکر و الامیه عراق، پایگاه های تجهیزات راداری و سکوهای پرتاب موشک لشکر هفتم دریایی عراق را به آتش کشیدند.
عراق از سالهای ۶۳ به این سو دست به جنگ نفتکش ها زد تا مانع از فروش نفت ایران به مشتریان خارجی شود که از این طریق اقتصاد کشورمان در تأمین مالی عاجز شده و به مرور فلج شود. البته موج جنگ نفتکش ها در سالهای ۶۶ به بعد شعله ورتر شد. اینجا بود که ارتش و سپاه در عملیات های مشترک به مرور بر این هجمه هم غلبه کردند و دشمن را در عرصه دریایی هم ناکام گذاشتند.
* آخر جنگ تحمیلی و آغاز گسترش سازمان نیروی دریایی سپاه
جنگ تحمیلی که با توافق به سر آمد، دوران بازسازی و گسترش سازمان در همه بخش ها بخصوص نیروهای مسلح هم شروع شد. سال ۶۹ بود که سردار حسین علایی که اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه بود جای خویش را به دریادار علی شمخانی داد و به صورت همزمان فرماندهی نیروهای دریایی ارتش و سپاه را برعهده گرفت. شمخانی همینطور فرماندهی مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه و قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء را عهده دار شد.


امیر دریادار شمخانی در مدت فرماندهی هشت ساله، در قرارگاه دریایی خاتم الانبیاء، تشکیلات رزمی نیروهای دریایی ارتش و سپاه را با ایجاد تحول اساسی در سلاح ها، تاکتیک ها و عملیات مشترک دو نیرو، تجدید سازمان کرد.(شمخانی در سال ۷۸ به درجه سرلشکری «دریابانی» ارتقاء پیداکرد.)
در این دوران بود که گسترش سازمان نیروی دریایی سپاه شروع شد و شناورهای تندروی پیشرفته و موشک های کروز با نام کرم ابریشم به سازمان رزم این نیرو الحاق شد. تجهیزاتی که دست این نیرو را برای توسعه دامنه فعالیتی خود بیشتر از گذشته باز کرد. به همین دلیل، از سال ۱۳۷۸ مسئولیت تأمین امنیت تنگه هرمز و خلیج فارس را در اختیار گرفت و پایگاه های پنج گانه خویش را راه اندازی و بیشتر از گذشته تقویت کرد.



پس از دریابان شمخانی سردار علی اکبر احمدیان، سردار مرتضی صفاری، سردار فدوی فرماندهی نیروی دریایی سپاه را دراختیار داشتند و الان دریادار تنگسیری سکان دار نیروی دریایی سپاه هست.



* وقتی لُردهای مغرور از ترس خویش را خیس کردند
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نه تنها در عرصه توسعه و گسترش سازمان فعالیت گسترده ای دارد. بلکه در حوزه تأمین خلیج فارس هم نقش مهمی دارد. خلیج فارس با این که همواره با وجود ارتش و سپاه آرام و امن بود. اما، نوروز ۸۶ اتفاقی در شمال خلیج فارس رخ داد اتفاقی که خود انگلیسی ها هم فکرش را نمی کردند.
جمعه سوم فروردین ‏۱۳۸۶‏ (‏۲۳‏ مارس ‏۲۰۰۷‏)، ‏۱۵‏ تفنگدار و ملوان ناو جنگی اچ‏.‏ام.‏اس.‏ کورنوال متعلق به نیروی دریایی انگلیس توسط نیروهای مرزی سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی در آب های ساحلی ایران در شمال خلیج فارس دستگیر شدند‏. آن هم درحالی که گفته می شد متجاوزان به میزان زیادی هم وارد آب های ایران نشده بودند.
متجاوزان انگلیسی که هنگام خروج از تهران در گفت وگوهای تلویزیونی در مقابل دیدگان ۷۰ میلیون ایرانی و افکار عمومی جهان به ورود غیرقانونی خود به آب های منطقه ای جمهوری اسلامی اعتراف کردند، در بدو ورود به کشورشان تحت تأثیر جوسازی رسانه های غربی مدعی شدند آنچه در ایران گفته اند تحت فشار بوده و پس از مدتی هم وزارت دفاع انگلیس با وضع قوانینی جدید، آنها را از انتشار خاطرات شان منع کرد.


منبع:

1401/06/05
09:29:52
5.0 / 5
440
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , ایران , دریا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز