رئیس كل دادگستری خوزستان خبر داد

پرونده متروپل در مرحله تحقیقات مقدماتی است

پرونده متروپل در مرحله تحقیقات مقدماتی است به گزارش سنج نیوز خوزستان رئیس کل دادگستری خوزستان ضمن اشاره به روند رسیدگی به پرونده متروپل اظهار داشت: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و رسیدگی دقیق و کارشناسی با تکمیل تحقیقات مقدماتی در مرحله دادسرا و صدور کیفر خواست انجام می شود و پرونده به دادگاه ارسال و مطابق قانون به آن رسیدگی خواهد شد.



علی دهقانی در نشست خبری که امروز (۴ تیرماه) به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد، ضمن گرامیداشت این هفته و سالروز شهادت دکتر بهشتی، اظهار نمود: مطبوعات وسیله ارتباط بین جامعه و مسئولین هستند که باید امانت دار باشند و قوانین و مقررات را رعایت نمایند و آگاهی لازم برای اطلاع رسانی خبر به جامعه را داشته باشند. ما هم هم قانون خاص مطبوعات را داریم و هم شیوه خاص رسیدگی به اتهامات مطبوعاتی را. در کنار سایر رسیدگی ها که دستگاه قضایی انجام می دهد، به باعث قانون شیوه خاصی برای رسیدگی به اتهامات مطبوعات یا جرمی که از راه مطبوعات اتفاق افتاده صورت می گیرد.

به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در دوره تعالی و تحول با عنایت به تأکیدات ریاست قوه قضاییه هدف بر این است که خدمتگزاری مطلوبی به مردم عرضه دهیم و با عنایت به وظایفی که دستگاه قضا به عهده دارد به باعث اصل ۱۷۶ قانون اساسی گستره عظیمی از خدمتگزاری در قوه قضاییه در حال انجام می باشد. کار ما تنها محدود به رسیدگی به دعاوی و فصل خصومت رسیدگی به شکایات نیست و در کنار رسیدگی، وظیفه جلوگیری از وقوع جرم را هم انجام می دهیم که البته این امر در کنار سایر نهادها انجام می شود. در همین راستا، احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی های مشروع، تعقیب و مجازات مجرمین، اصلاح مجرمین و... هم انجام می شود.

استفاده از تکنولوژی های جدید در دستور کار جریان دادرسی

رئیس کل دادگستری خوزستان اظهار داشت: مبنای اولیه اولویت ها و تأکیداتی که ریاست قوه قضاییه در ابتدای سال ۱۴۰۱ داشته، خدمت رسانی مطلوب به مردم است. باید زمینه ای فراهم گردد که امر خدمت رسانی در دادگستری و سازمان های تابعه به بهترین وجه صورت گیرد. در مورد برخورد کریمانه با مردم، رعایت کرامت انسانی همه مراجعین به دستگاه قضایی، ارتباط وسیع با مردم و حضور مسئولین بین مردم، کمک به دولت در معیشت، اجرای طرح های کمک کننده به معیشت مردم و به صورت کلی هر آنچه که لازم است دستگاه قضایی در آن کمک نماید، حمایت صورت می گیرد.

وی بیان نمود: سرعت و دقت در رسیدگی ها، تسریع اجرای احکام و استفاده از فناوری نوین در تسریع جریان دادرسی در دستور کار است؛ امروزه فناوری نوین در همه حوزه ها وارد شده است که به تسهیل امور کمک می نماید. این امر در گذشته و سال جاری هم به صورت ویژه در دستور کار است تا جریان دادرسی و فرایند رسیدگی تسهیل و کوتاه شود.

وی اضافه کرد: هدف ما این است که انتظارات و توقع مردم از دستگاه قضایی اسلامی برآورده شود. هدف این است که قوه قضاییه، اجتماعی و مردمی باشد و از تولید و اشتغال حمایت می نماییم. ستادی به نام ستاد پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی در دادگستری استان خوزستان داریم و هر جا که واحد تولیدی با مشکل مواجه شود و مانعی در امر تولید پیش بیاید در آن ستاد پیگیری می شود.

صیانت از بیت المال در عرصه های ملی آب و خاک

دهقانی ضمن اشاره به ضرورت حفظ و صیانت اراضی ملی بیان نمود: در بحث حفاظت و صیانت از حقوق بیت المال در اراضی ملی، صیانت از بیت المال در عرصه ملی چه آب و چه خاک باشد، در شورای حفاظت و صیانت حقوق بیت المال بررسی می شود. این شورا با حضور دستگاههای مسئول و نهادهای امین تشکیل می شود و با اقدامات و راهکارهای پیشگیرانه بنا بر این است که به حقوق بیت المال تجاوزی صورت نگیرد.

رئیس کل دادگستری خوزستان خاطرنشان کرد: با وجود همه کمبودها چه در حوزه نیروی انسانی و چه تجهیزات، با تلاشهای شبانه روزی خدمت رسانی مطلوبی درحال عرضه است. هر صدمه و چالشی در جامعه منشأ تولید خیلی از پرونده ها است که برای رسیدگی به دستگاه قضا می آیند. برای رفع کمبود نیروی انسانی، سال قبل آزمون استخدامی برگزار شد و ۷۷۶ نیروی اداری استخدام می شوند. با وجود همه این کمبودها در سال ۱۴۰۰، ۵۰۵ هزار و ۷۸۰ فقره پرونده یکتا به دستگاه وارد شد. این پرونده ها در دادسرا رسیدگی می شوند که با صدور کیفرخواست در دادگاه مطرح و اگر اعتراضی باشد هم در دادگاه تجدیدنظر باردیگر رسیدگی می شوند و وقتی پرونده ای به مرحله قطعی رسید وارد مرحله اجرای احکام می شود. پرونده های یکتا پرونده هایی هستند که یک مرتبه به دستگاه قضایی وارد شده اند و ورود به واحدهای دیگر احتساب نشده است.

مختومه شدن بیشتر از ۲۰۷ هزار پرونده در سه ماهه اول سال جاری

وی اظهار داشت: آمار پرونده هایی که به همه واحدهای دستگاه قضایی وارد شده در سال ۱۴۰۰ یعنی فقره های غیریکتا، ۸۲۱ هزار و ۷۲۴ پرونده بود و ۸۲۴ هزار و ۲۹۲ فقره پرونده مختومه هم داشتیم. یعنی علاوه بر میزان پرونده ای که وارد شد، ۲ هزار و ۵۶۸ فقره از پرونده های در ارتباط با سنوات گذشته هم کم شد.

دهقانی بیان نمود: در سه ماهه اول سال جاری با تلاشهای صورت گرفته، از ۲۰۲ هزار و ۶۱۱ فقره پرونده وارده به دستگاه قضایی، ۲۰۷ هزار و ۵۳۴ فقره مختومه داشتیم یعنی علاوه بر این که به این پرونده ها اضافه نشد، قریب به ۵ هزار پرونده از آمار سنوات استان خوزستان کم شد.

وی اضافه کرد: هر چند در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سه ماهه اول سال قبل افزایش پرونده های وارده داشتیم و معمولا هم در سه ماهه اول سال با عنایت به تعطیلات و دیگر علل معمولا افزایش داریم، اما خوشبختانه با تلاش همکاران با وجود افزایش وارده حدود ۶ درصدی نسبت به سال گذشته، عملکرد حدود ۵ هزار پرونده مثبت بوده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان اظهار داشت: در مقایسه با سه ماه اول سال گذشته، بالغ بر ۲۰ هزار فقره پرونده اضافه کردیم اما در سه ماهه اول سال جاری علاوه بر این که آمار پرونده های وارده ۶.۶ درصد افزایش داشت، توانستیم علاوه بر میزان وارده ها حدود ۵ هزار فقره هم کسر نماییم.

افزایش ابلاغ های الکترونیک

وی ضمن اشاره به این که ابلاغ الکترونیک برای تسهیل در جریان دادرسی انجام می شود، اضافه کرد: امروزه در دستگاه قضا با استفاده از همین فناوری نوین، اگر خود مردم تمایل داشته باشند و اعلام کنند می توانیم دادرسی از راه دور برگزار نماییم و زمینه آن فراهم است. در زندان های ما به جهت اینکه زندانی برای حاضر شدن در جلسه دادگاه از زندان خارج نشود، این زمینه برای دادرسی الکترونیکی فراهم است و ضرورتی به انتقال زندانی به شعب نیست. برای مردم هم می توانیم این کار را انجام دهیم اما در صورتیکه خود آنها تمایل داشته باشند. این مورد در سامانه ثنا ثبت می شود و تمام اوراق قضایی به موبایل شخص ارسال می شود و در یک لحظه اوراق قضایی ابلاغ می شود و فرآیندی که باید به صورت فیزیکی انجام می داد به صورت الکترونیک انجام می شود. در همین خصوص، افزایش درصد ابلاغ الکترونیک و دادرسی الکترونیکی در زندان داشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث برخورد با زمین خواری سعی کردیم معضلات استان خوزستان را شناسایی نماییم. برنامه مدونی تدوین شده و به همه حوزه ها ابلاغ گردیده است و هدف گذاری را رصد می نماییم.

ابلاغ برنامه واحد برخورد با جرائم خشونت آمیز

رئیس کل دادگستری خوزستان در مورد نحوه رسیدگی به جرائم خشونت آمیز هم اضافه کرد: در برخورد قاطع و اثرگذار با جرائم خشونت آمیز برنامه واحدی ابلاغ کردیم تا به صورت قاطع با کسانی که مرتکب این جرم ها می شوند، برخورد شود. ضمن برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی، شعب ویژه ای هم قبلاً به این منظور تعیین شده اند.

دهقانی ضمن اشاره به اقدامات انجام شده پارسال بیان نمود: در سال ۱۴۰۰، یک هزار و ۱۵۴ هکتار از اراضی ملی با احکام دستگاه قضایی استان خوزستان به بیت المال بازگردانده شد. در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ هم حدود ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی اعاده شد.

وی اضافه کرد: در سه ماهه اول سال جاری در ستاد پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی، با تلاشهای صورت گرفته سه واحد تولیدی به چرخه تولید بازگشتند. پارسال هم ۴۲ جلسه و ۵۷ مصوبه داشتیم و در سه ماهه اول سال جاری هم ۹ جلسه و ۱۰ مصوبه داشته ایم.

وی با عرضه گزارشی از آزادسازی بستر رودخانه ها در استان خوزستان اظهار داشت: در بحث تجاوز به حریم آب ها در سال گذشته، ۲۷۲.۵ هکتار از این بسترها آزادسازی شد. در سه ماهه اول سال جاری هم ۷۱ هکتار آزادسازی شده است.

صلح و سازش در ۷۶ پرونده قصاص

رئیس کل دادگستری خوزستان اظهار داشت: در حوزه شورای حل اختلاف و ترویج فرهنگ حسنه صلح و سازش، از سال قبل تابحال ۷۶ پرونده که در آن حکم قطعی قصاص صادر شده و در مرحله اجرا بودند با تلاش اعضای شورای حل اختلاف و بزرگواری اولیای دم به سازش منجر شدند و محکومان توانستند به زندگی بازگردند. از این تعداد، ۱۷ مورد در ارتباط با سه ماهه اول سال جاری بوده است. میزان مصالحه پرونده های فاقد سازش در شورای حل اختلاف پارسال ۳۰ درصد بوده که در سه ماهه اول سال جاری این عدد به ۴۲ درصد افزوده شده است. در مجموع در سه ماهه اول سال جاری بیشتر از ۲ هزار فقره پرونده منتهی به سازش شد.

دهقانی بیان نمود: در پرونده های کثیرالشاکی با عنایت به تأکیدات رئیس قوه قضاییه در خصوص افزایش جریان رسیدگی، باید تدبیری کرد که مردم یا مالباختگان به حق خود برسند. با تدابیر انجام شده حدود ۸۰ هزار نفر از مالباختگان در پرونده های کثیرالشاکی که در ارتباط با صندوق های خانگی بوده اند، پول خویش را دریافت نمودند.

تلاش جهت استفاده از مجازات های غیر از زندان

وی ضمن اشاره به رویکرده قوه قضاییه در مورد مجازات زندان اظهار داشت: رویکرد ما بر این است که از مجازات زندان در حد لزوم استفاده نماییم و تا حد امکان اگر می شود از مجازات غیر از زندان استفاده شود؛ البته برای جرائمی که خیلی صدمه آنچنانی به جامعه وارد نمی کند نه جرائم خطرناک. این رویکرد در دستور کار است که جمعیت کیفری استان خوزستان را کاهش دهیم و اقدامات خوبی هم در این خصوص انجام شده است.

رئیس کل دادگستری خوزستان افزود: برای بازپروری و اصلاح مجرمین، زندان برنامه های متنوعی دارد و اقدامات خوبی انجام می شود. در حوزه حرفه آموزی و اشتغال، برای ۵۰ درصد از مددجویان زندان ها زمینه اشتغال فراهم گشته است و بازگشت اصلاحی آنان به جامعه در حال انجام می باشد.

آزادی ۳۷۷ زندانی جرائم غیر عمد

وی اضافه کرد: پارسال با کمک ستاد دیه و خیرین و گذشت شکات، ۳۷۷ نفر از زندانیانی که به واسطه جرائم غیرعمد و نداری در زندان بودند، از زندان آزاد شدند. میزان بدهی این زندانیان ۱۶۰ میلیارد تومان بود که به مبلغی از آن حکم اعسار داده شد و مبلغی را هم ستاد دیه و خیرین پرداخت کردند و از مبلغ دیگر هم شکات گذشتند تا زمینه آزادی فراهم گردید. در سه ماهه اول سال جاری هم ۳۳ نفر با همین فرایند آزاد شدند. این ۳۳ نفر در ماه مبارک رمضان در جشن گلریزان آزاد شدند. ۶۸ نفر هم از زندانیان جرائم غیرعمد در سه ماهه اول سال جاری آزاد شدند.

دهقانی ضمن اشاره به شرایط فضای فیزیکی زندان ها اظهار داشت: زندان باید فضای لازم را برای اجرای برنامه های اصلاحی داشته باشد؛ سرانه فضای فیزیکی هم اکنون ۵.۵ متر است که با اقدامات خوب عمرانی این فضا به ۷ متر افزایش پیدا خواهد نمود.

وی در مورد استفاده از پابند الکترونیکی برای محکومان به حبس، اظهار داشت: در جهت سیاست کاهش جمعیت زندان ها، رشد ۲۹۳ درصدی در استفاده از پابند الکترونیکی داشته ایم.

رئیس کل دادگستری خوزستان اضافه کرد: اداره کل پزشکی قانونی خوزستان هم در مکانیزه شدن و تسریع در خدمات پزشکی قانونی، رتبه اول کشوری را در حوزه پژوهش داشت.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه تعزیزات هم حدود ۲۶ هزار پرونده پارسال وارد شد و به همین میزان هم مختومه شد. در سه ماهه اول سال جاری بالغ بر ۶ هزار فقره پرونده رسیدگی شد که حدود ۷۹ میلیارد تومان جزای نقدی داشت.

پرونده متروپل در مرحله تحقیقات مقدماتی است

دهقانی ضمن اشاره به روند رسیدگی به حادثه متروپل با تسلیت این حادثه افزود: پرونده متروپل دارای ابعاد مختلفی است؛ در قوانین و مقررات، هم قوانین نظام مهندسی و کنترل ساختمان و هم شهرداری مشخص شده است. وقتی بنا راه اندازی می شود از زمان صدور مجوز تا مراحل اتمام آن وظایف و نظارت هایی در ابعاد فنی وجود دارد و همه آنها که مسئول هستند باید به وظیفه خود عمل کنند. ازاین رو این پرونده از نظر فنی و تخصصی ابعاد مختلفی دارد.

وی اظهار داشت: پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و رسیدگی دقیق و کارشناسی با تکمیل تحقیقات مقدماتی در مرحله دادسرا و صدور کیفر خواست انجام می شود و پرونده به دادگاه ارسال و مطابق قانون به آن رسیدگی خواهد شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان اظهار داشت: تشخیص علنی بودن یا نبودن دادگاه بر عهده همان دادگاه است. ابعاد این قضیه باید از جهات مختلف بررسی شود و بطور قطع و یقینا با کسانی که در این حادثه مقصر باشند و به نحوی باعث وقوع این حادثه شده اند بدون تعارف برخورد می شود. در صورتیکه حکم قطعی صادر شود، اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت و حتما مردم را در جریان امور قرار می دهیم.





منبع:

1401/04/04
23:20:35
5.0 / 5
488
تگهای خبر: اقتصاد , الكترونیك , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز