ساکنان حاشیه ساز پاستور

ساکنان حاشیه ساز پاستور به گزارش سنج نیوز قرن نو نوشت: عمر دولت رئیسی به یک سال نرسیده اما حواشی اطراف برخی اعضای کابینه بسیار جنجالی و پررنگ بوده است، از عملکرد برخی وزرای اقتصادی تا اظهارات حاشیه ساز برخی دیگر از دولتمردان.



از روزی که دولت سیزدهم از دل صندوق های بی رمق انتخابات ۱۴۰۰ بیرون آمد و نبض امور اجرایی کشور را به دست گرفت، شش ماه می گذرد و حالا آن کابینه ای که قرار بود سریع و انقلابی مشکلات مردم و کشور را به طرفه العینی حل و فصل کند خودش در گرداب حواشی گفتار شده و هر از گاهی آنچه از زبان وزرا بیرون می آید، جنجالی در فضای مجازی و رسانه ای به پا می کند. البته نا گفته نماند که این حواشی و جنجال ها تنها به اظهار نظرها ختم نمی گردد و گاهی اقدامات اهالی فن آنقدر عجیب و غریب می شود که حتی داد بهارستانی ها را که در بزنگاه رای اعتماد صدای کف و سوت شان بلند شده بود را هم در آورده است و تا آنجا پیش رفته است که گاهی زمزمه استیضاح هم به گوش می رسد.
دم خروس واکسن روسی
«بسیاری از مسولین مان از واکسن داخلی استفاده می نمایند، برای مثال حضرت آقا از واکسن برکت استفاده کردند، بنده و خیلی از اعضای هیات دولت هم همچنین.» این جمله ای بود که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت ابراهیم رئیسی در مراسم فاز سوم واکسن نورا گفت اما پس از مدتی تصویر کارت واکسن آقای وزیر در فضای مجازی منتشر گردید و دیگر همه جا صحبت از «حرف تا عمل» سکان دار وزارت خانه بهداشت بود. تصویری که نشان می داد بهرام عین الهی واکسن اسپوتنیک روسی دریافت کرده است نه واکسن برکت یا هر نوع از واکسن های ساخت داخل.
ماجرای انتشار تصویر کارت واکسن به همین جا ختم نشد و دولتی که یکسره از شفافیت و ضرورت آن دم می زد در مواجه با نخستین نشانه های شفافیت حسابی از کوره در رفت و مدیر کل حقوقی سازمان بیمه سلامت آغاز کرد به خط و نشان کشیدن و برای افرادی که مبادرت به انتشار تصویر کارت واکسن وزیر بهداشت کرده بودند.
البته وزیر بهداشت اظهارات حاشیه ساز کم نداشته است او به تازگی گفته است: « آمریکایی ها بر اثر کرونا می میرند چون به اندازه مردم ما قوی نیستند»
داور برنامه «میدان» و غنیمت جنگی وزارت کار
پیش از آنکه بعنوان وزیر برای وزارت خانه عریض و طویل «کار و رفاه اجتماعی» به مجلس معرفی شود در صفحه تلویزیون بعنوان یکی از داوران برنامه «میدان» ظاهر شده بود؛ موافقانش ۴۰ ساله بودنش را بعنوان نقاط قوت معرفی کردند و در نهایت آنقدر بر طبل تبلیغات کوبیدند تا این که حجت الله عبدالملکی توانست از گیت بهارستان بگذرد و به دروازه وزارت کار برسد. عبدالملکی که سه سال پیش مدعی بود «با یک میلیون تومان می شود شغل ایجاد کرد» حالا پس از گذشت چند ماه مشخص شد ایجاد شغل او متوجه افرادی بوده است که خودی تر محسوب می شدند.
«شما به علت بی تجربگی به همه سهمیه دادید و وزارت خانه را مثل غنیمت جنگی بین دوستانتان تقسیم کردید.» این را موسوی لارگانی نماینده فلاورجان خطاب به عبدالملکی در جلسه کمیسیون اجتماعی می گوید. افشاگری های لارگانی درباره وزیر کار تنها به همین جمله ختم نمی گردد و او می گوید: «برخی از افرادی که پست گرفتند، توسط سازمان های امنیتی رد شده بودند و نهادهای امنیتی صراحتا شما را از انتصاب این افراد منع کرده بودند و گفته بودند این انتصاب ها به صلاح کشور و نظام نیست، بنابراین هم هم اکنون چون نمی توانید برایشان پست بزنید، آمدید برای آنها حکم سرپرست زدید.»
لارگانی این را هم می گوید که: «آقای وزیر شما گفتید من مسئول اشتغال نیستم. اگر نیستید پس ۴ سال در وزارت خانه می خواهید چکار کنید؟ کجای دنیا با ۱ میلیون تومان میتوان شغل ایجاد کرد؟ با ۱ میلیون تومان سوپر هم نمی توانید بروید. خود دولت می گوید برای هر شغل ثابت ۱ میلیارد تومان نیاز است. اما شما می گویید ۱ میلیون. شما که بی تجربه بودید، حداقل افراد باتجربه می آوردید، نه این که با این گونه انتصابات به همه وزارت خانه توهین کنید. یعنی در کل وزارت خانه یک انقلابی اصولگرای طرفدار دولت نبود که شما دوستانتان را آوردید و برایشان رزومه درست کردید؟ من اخطار دادم که وزارت شما ظلم به خودتان است. ظلم به مردم و ظلم به رئیس جمهور است.»
تیغ تیز انتقادات لارگانی از هم و غم وزیر کار برای فعالیت در توئیتر و اینستاگرام می گذرد و در نهایت می گوید: «عبدالملکی با بی کفایتی وزارت کار را به نابودی می کشد »
همین صحبت ها کافی بود تا اسم عبدالملکی وارد فهرست سیاه مجلس شود؛ حالا دیگر گفته می شود بیشتر از ۳۰ امضا برای استیضاح او جمع شده و منتظر گوشه ی چشم هیات رئیسه مجلس است تا اعلام وصول شود. آنطور که بعضی از نمایندگان می گویند اگر پای وزیر برای استیضاح به بهارستان برسد امیدی برای گرفتن رای اعتماد باردیگر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: رئیس جمهور موفق است و کابینه اش ناکارآمد؟
غلامعلی رجایی: کابینه رئیسی ناکارآمدترین کابینه پس از انقلاب است گرفتاری آقای وزیر در باطلاق خودرو
« سید رضا فاطمی امین» که ۶ ماهی می شود سکان وزارت صمت را به دست گرفته یکی از همان وزرایی است که جنجال و جدال پیرامونش کم نبوده و از آنجائیکه نام مهم ترین تولیدات صنعتی داخلی یعنی «خودروسازی» به این وزارت خانه گره خورده است، نام فاطمی امین هم بر سر زبان ها افتاده و البته با همان بی کیفیتی خودرو های داخلی و با همان میزان شکوه و شکایت ها.
آذرماه بود که به دنبال گرانی ۱۸ درصدی خودرو، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن از احضار وزیر به مجلس اطلاع داد. در نهایت ۵ بهمن فاطمی امین برای پاسخ به سوال یکی از نمایندگان درباره کیفیت خودرو ها، قیمت آن و نحوه مدیریت شرکتهای خودروسازی پا به میدان بهارستان گذاشت و باردیگر وعده هایی از جنس همان وعده هایی که در زمان رای اعتماد داده بود، بیان نمود.
چند روز بعد رهبری از وضعیت قیمت و کیفیت خودرو های داخلی انتقاد کردند و در این زمان بود که وزیر مقابل دوربین صدا و سیما نشست و از علت این نابسامانی سخن گفت؛ صحبت هایی که خود تبدیل به جنجالی تازه شد. او اظهار داشت: «به طور کلی ۷۰ درصد کیفیت خودرو به قطعه و ۳۰ درصد به مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد، اما اگر روابط خودروساز و قطعه ساز درست نباشد و خودروساز بموقع پول قطعه ساز را ندهد، قطعه ساز هم به علت زیان کیفیت قطعات را می کاهد و خودروساز نیز، چون نمی تواند خط تولید را متوقف نماید، همان قطعه بی کیفیت را استفاده می نماید.»
فاطمی امین صحبت هایش را اینطور ادامه داد که: «به گفته وی یک خودروساز با ۸۰۰ قطعه ساز روبرو است و اگر یک قطعه بی کیفیت باشد چند بخش خودرو گرفتار مشکل می شود. اما اگر چند مجموعه ایجاد شود که قسمت های مختلف خودرو را با قطعات قطعه سازان مونتاژ کنند، منجر به افزایش کیفیت خودرو، کاهش قیمت و توزیع تحقیق و توسعه می شود.»
بعد از این اظهارات بود که موج انتقادها درباره وزیر صمت افزایش پیدا کرد و او را در سیبل نمایندگان برای استیضاح قرار داد.
مقبول و مغضوب بهارستان
سال ۹۸ با فهرست اصولگرایان در بین هوای سرد انتخابات، بعنوان نماینده مردم تهران وارد مجلس شد اما عمر نمایندگی اش طولانی نبود و پس از یکسال برای سکان داری مهم ترین وزارت خانه دولت به مجلس ارائه شد. احسان خاندوزی قرار بود تمام شعارهای سیاسی و انتخاباتی رئیسی را که با وعده بهبود وضعیت اقتصادی به مردم داده بود را براورده کند اما پس از ۶ ماه انتقادات به او آنچنان افزایش پیدا کرد که زمزمه استیضاحش از همان میدان بهارستان و از میان رفقایش به گوش می رسد.
خاندوزی در روز رای اعتماد از قول و قرارها و برنامه هایش برای سروسامان دادن به بورس و کنترل تورم و... گفت اما پس از چند ماه بورس رنگ سبز را به ندرت به خود دیده و اغلب روزها قرمزپوش بوده است و قربانیان بیشتری از میان سهامداران و مشتریان این بازار گرفت.
ماجرا وقتی جالب تر شد که وقتی خاندوزی زمزمه های استیضاحش را شنید بار سفر به دوش گرفت و راهی قم شد تا با مراجع دیدار کند؛ سفر و دیدارهایی که حرف و حدیث زیادی را به دنبال داشت و البته نتوانست سایه استیضاح را از سرش بکاهد.
اختلاف در دامن تیم اقتصادی
انتخابات ۸۴، ۸۸، ۹۲، ۹۶ و ۱۴۰۰ همین آمار برای رکورددار شدن محسن رضایی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری کافی است البته او پس از ناکامی حضورش در آخرین انتخابات از جانب ابراهیم رئیسی بعنوان معاون اقتصادی رئیس جمهور منصوب شد؛ انتصابی که برخی آنرا مقدمه ای برای یک اختلاف و شکاف در تیم اقتصادی دولت سیزدهم می دانستند.
پیش بینی ها خیلی هم دور از ذهن نبود و پس از مدتی زمزمه اختلافات از درون دولت با طعم مشکلات اقتصادی به گوش رسید. اختلافاتی که یکسر آن محسن رضایی بود و سر دیگر برخی اعضای کابینه ابراهیم رئیسی همچون محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور. هرچند این اختلافات در ظاهر از جانب پاستورنشینان تکذیب شد اما آنچه در بین صحبت ها به زبان می آمد حکایت از تائید کشمکش ها داشت و دارد؛ مانند وقتی محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور از دیدارش با محسن رضایی درباره اختلافات او با مخبر می گوید. او از زبان رضایی می گوید: «از دوران جنگ با معاون اول رئیس جمهور آشناست و کار کرده است. وقتی که منافع مردم اصل باشد اختلافی بین تیم اقتصادی ایجاد نمی گردد. کلام رئیس جمهور فصل الخطاب است و اگر جایی اشکال وجود داشته باشد همه از رئیس جمهور تبعیت خواهند کرد.»
ماجرا به این نقطه ختم نمی گردد و درست پس از حرف و حدیث ها درباره این که محسن رضایی خویش را برتر از تیم اقتصادی دولت می داند، ابراهیم رئیسی در سخنرانی ای از منیت ها انتقاد می کند. او ضرورت مراقبت از گرفتاری در منیت و خود برتربینی را مورد تاکید قرار می دهد و می گوید: «بعضا افراد چاپلوس با نسبت دادن فضایل بی حساب و کتاب فرد را گرفتار توهم، برتر بودن می کنند بنابراین انسان باید همواره مراقب باشد که گرفتار این آفت نشود همچنان که شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی با همه بزرگی، ادعایی نداشت.»
ولی افتاد مشکل ها...
وعده های خوش رنگ و لعاب یکی پس از دیگری از تریبون های مختلف مطرح می شد و این بالن آرزوهای رنگانگ هر روز از جانب رئیس و اعضای کابینه دولت سیزدهم در آسمان مردمی که امیدشان هر روز با کاهش ارزش پول شان سقوط می کرد بالاتر می رفت تا این که در نهایت نبض امور را به دست گرفتند؛ اما همینکه وارد میدان عمل شدند دیگر خبری از آن لبخندهای رضایت بخش موقع پیروزی نبود و پس از چندماه گرفتار حواشی شد که خویش را از آن بری می دانست؛ به قول خواجه شیراز « که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها»



۲۱۲۱۷

1400/11/30
11:29:29
5.0 / 5
603
تگهای خبر: آمریكا , اصولگرایان , اقتصاد , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز