به بهانه درگذشت آیت الله محسن مجتهد شبستری بزرگ مرد دیانت و سیاست از دیار تبریز

به بهانه درگذشت آیت الله محسن مجتهد شبستری بزرگ مرد دیانت و سیاست از دیار تبریز سنج نیوز: آیت ‎الله محسن مجتهد شبستری چه در دوران پیش از پیروزی انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب، کارهای گسترده ای انجام داد، ایشان در کنار شهیدان مطهری، مفتح و شهید بهشتی، تشکلی به نام جامعه روحانیت مبارز را تاسیس کردند که تا زمان فوتش حضور فعالی داشت.



به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین، آیت الله محسن مجتهد شبستری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، روز گذشته در سن 84 سالگی به سبب ایست قلبی در یکی از بیمارستان های تهران از دنیا رفت. فرزند "میرزا کاظم"، در سال ۱۳۱۶ در "شبستر" واقع در آذربایجان شرقی متولد شد و بعد از گذراندن تحصیلات حوزوی در قم، توانست به درجه اجتهاد برسد.

آیت الله مجتهد شبستری؛ از تولد تا تحصیل
حضرت آیت الله محسن مجتهد شبستری فرزند میرزا کاظم، در سال ۱۳۱۶ در شبستر واقع در آذربایجان شرقی متولد شد. پدر وی که امامت جمعه تبریز را بر عهده داشت به همراه جدش "ملاعلی اشرف" در شمار فقها و علمای آذربایجان به شمار می آمدند.

آیت الله مجتهد شبستری نیز بعد از گذراندن تحصیلات مقدماتی برای تحصیل علوم حوزوی عازم حوزه علمیه قم شد و با بهره مندی از اساتید برجسته حوزه، توانست به درجه اجتهاد برسد.

ایشان بعد از فراگیری دروس مقدماتی در سال ۱۳۳۲ عازم حوزه علمیه قم شد و دوره های سطح متوسط و عالی را گذراند و سپس در کلاس درس خارج فقه و اصول حضرات آیات سید حسین بروجردی، سید محمد محقق داماد، سید محمد رضا گلپایگانی، میرزا هاشم آملی و حضرت امام خمینی(ره) شرکت کرد و فلسفه و تفسیر را نزد علامه سید محمد حسین طباطبایی آموخت. وی از جلسه های درس اخلاق نیز غافل نبود و از کلاس درس آیت الله حسین فاطمی قمی و شیخ عباس تهرانی نیز بهره مند شد. در سال ۱۳۵۱ به دعوت تعدادی از اهالی تهران، به آن شهر رفت و در مسجد طلاچیان به تدریس علوم دینی و نیز ارشاد مردم پرداخت.

فعالیت های سیاسی قبل از انقلاب
مرحوم مجتهد شبستری با همراهی آیت الله شهید مطهری، شهید مفتح و شهید بهشتی جامعه روحانیت مبارز را در تهران تأسیس کردند و بیشتر کارهای مبارزاتی وی مقابل رژیم در سالهای قبل از انقلاب به انتشار اعلامیه و بیانیه و فعالیت در این حزب می گذشت.
ایشان نگارش متن اعلامیه های روشنگرانه جامعه روحانیت مبارز بعد از کسب رهنمودهای لازم از امام(ره) و مشورت با اعضای جامعه را بر عهده داشت و در منطقه شش تهران، رهبری تظاهرات و کارهای سیاسی و سخنرانی مقابل رژیم پهلوی از کارهای دیگر ایشان بود. بخاطر این فعالیت ها، بارها توسط ماموران ساواک احضار و باز داشت شد ولی بعد از آزادی، رویه خود در مبارزه با رژیم را ترک نمی کرد.

ایشان در یک بازداشت دسته جمعی در یکی از شب های ماه مبارک رمضان سال ۱۳۵۶، ۲۱ نفر از علمای تهران بعد از حادثه اصفهان دستگیر شدند و حضرت آیت الله مجتهد شبستری نیز جزء بازداشت شده ها بود. ماجرا از این قرار بود که جلسه ای در منزل یکی از علمای تهران در منطقه “تهران ویلا” تشکیل یافت، این جلسه تا نزدیک سحر به طول انجامید. بعد از اختتام جلسه ناگهان منزل در محاصره پلیس قرار گرفت و هنگام خروج از جلسه همه را دستگیر کردند.
وی در آن جلسه یادداشت هایی نوشته بود و قرار بود فردا شب در حضور آیت الله امامی کاشانی، آنرا بصورت اعلامیه ای درآورده و بعد از امضای اعضای روحانیت مبارز تهران (که گاهی تعداد امضا کنندگان به ۶۰ نفر می رسید) طبع و منتشر شود ولی آن یادداشت ها را موقع تفتیش از جیب وی درآوردند و پیش بینی می شد که جرم او سنگین تر از جرم دیگران باشد، ولی سرانجام بعد از ۱۸ ساعت بازداشت، همگی آزاد شدند؛ برای اینکه دستگیری بیش از ۲۰ تن از ائمّه جماعاتِ معروف تهران آن هم در ماه مبارک رمضان، بازتاب بدی داشت و این مساله برای رژیم سنگین تمام می شد. به این جهت، ناچار شدند همه را آزاد کنند.

فعالیت های بعد از انقلاب
این روحانی و سیاست مدار ایرانی اهل آذربایجان، بعد از پیروزی انقلاب، به نمایندگی از مردم آذربایجان شرقی به عضویت مجلس خبرگان رهبری درآمد. ایشان همین طور چهار دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از مردم تهران را نیز در کارنامه خود دارد. آیت الله مجتهد شبستری در سال ۱۳۷۴ با حکم رهبر معظم انقلاب امامت جمعه تبریز را عهده دار شد.

متن حکم انتصاب توسط رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج میرزا محسن مجتهد شبستری(دامت افاضاته)
اکنون که امام جمعه محترم تبریز بعد از سال ها خدمت سودمند و تلاش صادقانه و مجاهدت آمیز در بین مردم انقلابی و پرشور و با ایمان آن شهر عزیز، برای خدمات علمی به حوزه عالی مقام قم منتقل می شوند، جنابعالی را که برخوردار از شایستگی علمی و عملی و خود فرزند صالح آن شهر علم و فرهنگ می باشید و در اداره حوزه های علمیه و کارهای خطیر دینی و سیاسی دارای سوابق درخشان هستید به نمایندگی ولی فقیه در استان و امامت جمعه تبریز منصوب می کنم.
فعلاً باتوجه به اشتغالات با اهمیت جنابعالی در تهران و در سنگر مجلس شورای اسلامی، این انتصاب بطور موقت است و امید است در مدت اقامت خود در بین مردم عزیز تبریز، با بیان و عمل خود همچون چراغ هدایتی در بین آن مردم قدردان و وفادار بوده باشید. سلام اینجانب را به اهالی محترم تبریز و دیگر شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی ابلاغ فرمائید.
والسلام علیکم و رحمه الله
سیدعلی خامنه ای
3 خرداد ۱۳۷۴»
مرحوم آیت الله مجتهد شبستری سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم بود که در دوره های اول، دوم و سوم نیز نماینده مجلس خبرگان رهبری بوده و چهار دوره، نماینده مجلس شورای اسلامی از تهران نیز بوده است. مرحوم مجتهد شبستری از اعضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بود.

آثار و تألیفات
تمامی آثار و تألیفات حضرت آیت الله مجتهد شبستری که غالباً در حوزه های تفسیر، عقاید، فقه و اصول بوده است به چاپ نرسیده است اما کتب زیر از آثار انتشار یافته معظم له می باشد:
*تفسیر سوره جمعه و منافقون
*کتاب عبادالرحمن با ویرایش جدید
*تجلی نور
*ولایت فقیه استمرار ولایت امامان مقابل السلام
*نگرشی تفسیری بر سوره ی حمد و اخلاص
*نگرشی بر فرهنگ عمومی در جامعه اسلامی

فعالیت های آموزشی
حضرت آیت الله مجتهد شبستری، در زمان حضور در زمینه علمیه قم و بعد از آن در تهران به تدریس علوم مختلف حوزوی پرداخت. وی به مدت ۳ سال در دانشکده الهیات دانشگاه تهران به تدریس “معارف” و “فقه” اشتغال داشت و در تبریز به تدریس درس “خارج فقه” پرداخت.
دیدگاه پیرامون حوادث سال ۱۳۸۸
حضرت آیت الله مجتهد شبستری در خطبه های نماز جمعه تبریز در ۲۷ آذرماه ۱۳۸۸ درباب برخورد با عوامل حوادث پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ اظهار داشت: «ما از قوه قضائیه می خواهیم تا در محاکمه این افراد که جرمشان محرز شده تسریع کرده و سبب آرامش ملت شود.
تاکید بر جایگاه اهمیت ولایت فقیه
آیت الله مجتهد شبستری ۲۱ شهریور ۱۳۸۹ درباب اهمیت و نقش ولایت فقیه بیان داشت: «امروز لبه تیز پیکان حملات دشمن به سمت ولایت فقیه متوجه شده و به همین دلیل موضع گیری اعضای مجلس خبرگان در اجلاس پیش رو حول دفاع از اصل ولایت فقیه و مقام معظم رهبری است.

سخنان مهم آیت الله شبستری درباره انتخاب آیت الله خامنه ای بعنوان رهبری

آیت الله محسن مجتهد شبستری در گفت و گویی در 25 مهر ماه سال 1396، کم و کیف موضوع شورایی شدن بحث رهبری در مجلس خبرگان را تشریح نمود و گفت: در جلسه ای که پس از ارتحال امام تشکیل شد، در 14 خرداد مجلس خبرگان تشکیل و پس از قرائت وصیت نامه الهی سیاسی امام توسط مقام معظم رهبری که آن زمان رییس جمهور بودند، بحث به انتخاب رهبر رسید. چون در قانون اساسی آن زمان تجدیدنظر نشده بود و در تجدیدنظری که انجام گرفت، عنوان شورای رهبری حذف شد پس آن زمان هنوز حذف نشده بود، آقایان این پیشنهاد را دادند که اول درباره شورای رهبری بحث شود، تقریباً حدود 2 ساعت درباره این مساله بحث کردیم، من البته در ضمن این بحث یادداشتی به هیئت رئیسه دادم که امام (ره) درباره رهبر آینده یک چیزهایی فرموده اند و خطاب به آنها گفتم آن مطلب را مطرح کنید. آقای هاشمی در جواب پیام ما که یادداشت داده بودیم، گفتند باید مسئله شورایی تمام شود و زمانی که به بحث فرد رسیدیم آن مسئله مطرح می شود.
ما هم ساکت شدیم تا بحث شورایی تمام شود، افراد موافق و مخالف درباره شورایی شدن رهبری صحبت کردند و وقتی رأی گیری شد، شورایی شدن رهبری رأی نیاورد و بنا شد به مصادیق بپردازیم و رهبری «فرد» باشد؛ در این وضعیت اسامی افرادی مانند آیت الله العظمی گلپایگانی عنوان شد که ما دیدیم اگر این مسائل مطرح شود مشخص نیست به کجا برسد پس باردیگر یادداشت کتبی دادم و هم سرپا بلند شدم و گفتم آن یادداشتی که بنده درباره سفارش امام درباب رهبر آینده داده بودم، الآن وقتش است که آنرا بگویید، مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی که جلسه را اداره می کرد -گرچه مرحوم آیت الله مشکینی نیز حضور داشتند- به اعضای خبرگان اظهار داشت که پیشنهاد آقای شبستری این است که اشاراتی که امام درباره رهبری آینده داشته اند را بگویم چونکه من اطلاع دارم.
ایشان گفت از من خواسته اند آن مطالبی را که امام فرموده شهادت دهیم و بگوییم آیا موافقید؛ صدای بیشتر آقایان بلند شد و گفتند بلی، اگر الآن نگویید پس کی خواهید گفت؟ بدین سبب ایشان آغاز به بیان نمودند.
آقای هاشمی گفت یک مورد نظر امام پس از عزل منتظری از قائم مقامی مطلبی را شنیدیم که در پاسخ به کسانی که می گفتند ما با عزل منتظری گرفتار مشکل می شویم، گفتند باوجود «آسید علی خامنه ای» شما مشکل و غصه ای نخواهید داشت. یک دفعه هم وقتی مقام معظم رهبری در کُره سخنرانی می کردند آن زمان که رییس جمهور بودند و از تلویزیون پخش می شد، حاج احمد آقا خدمت امام بود و به ایشان گفته بود که صحبت آقای خامنه ای خوب مجلس را گرفته و جذب کرده است که امام آنجا فرموده بودند ایشان شایستگی رهبری دارد.
این دو مطلب را ایشان نقل کردند و گفتند من و آقای موسوی اردبیلی نیز آنجا حضور داشتیم که امام این مطالب را درباره رهبر آینده فرمودند؛ آقای موسوی اردبیلی نیز در آن جلسه حضور داشتند و این مساله را تائید کردند بدین سبب این مسئله زمینه را فراهم نمود که تصمیم گیری زودتر انجام گیرد؛ البته این را سابقاً گفته ام و بازهم می گویم اگر برفرض اشارات حضرت امام هم نبود بطور قطع غیر از آیت الله العظمی خامنه ای ما به فرد دیگری نمی رسیدیم چونکه از ایشان صالح تر کسی وجود نداشت منتها به این که موضوع به این سرعت انجام گرفت و با اکثریت قاطع تمام شود بطور قطع نظرات امام مؤثر بود؛ درواقع سفارش های امام موجب سرعت در تصمیم گیری و نظر اکثریت قاطع شد.
توصیه به اعتدال و میانه روی

آیت الله مجتهد شبستری در مصاحبه ای با تاکید بر اعتدال عنوان کرد: نه فقط در معیشت و اقتصاد به میانه روی سفارش شده بلکه در معنویات اعتقادی و عبادی نیز به این امر تاکید شده است؛ بدین سبب انسان در همه امور باید پایبند به اصل اعتدال باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که ائمه جماعات در مساجد اهل میانه روی باشند، اظهار داشت: طولانی شدن رکعات نماز جماعت برای برخی افراد طاقت فرسا است و ائمه جماعات نباید در عبادات اهل افراط و تفریط باشند. مواضع انتخاباتی آیت الله مجتهد شبستری
آیت الله مجتهد شبستری در پیامی ویدیویی در آستانه انتخابات 1400 عنوان کرد: حضور مردم پای صندوق های رأی و مشارکت در انتخابات از مصادیق بارز مردم سالاری است و شرکت مردم در انتخابات به هر میزان گسترده تر و پرشورتر باشد بطور قطع پشتوانه بزرگی برای نظام به شمار خواهد آمد و نشانگر اقتدار ملی خواهد بود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: به خصوص در شرایطی که دشمنان اسلام خصوصاً آمریکا و اسرائیل که مردم را به ترک حضور و عدم شرکت در انتخابات دعوت می کنند حضور مردم عزیز و آگاه پاسخ دندان شکنی خواهد بود برای این یاوه گویی ها و خصومت هایی که دشمن مقابل ملت ایران نشان میدهد.
او با تاکید بر این که قهر کردن از انتخابات بطور قطع موجب رفع مشکلات نمی گردد، گفت: مسلم است در کشور مشکلات اقتصادی و معیشتی بسیاری وجود دارد ولی با نیامدن به پای صندوق های رأی و رأی ندادن، مشکلی را حل نمی کند بلکه مردم با حضور و انتخاب دولت تحول خواه است که می توانند مشکلات اقتصادی، فرهنگی و تبعیض را حل و با فساد مبارزه کنند.

مواضع درباره FATF

آیت الله محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسفندماه 99 در گفت و گویی در ارتباط با ارزیابی و پیش بینی خود از تمدید بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و سرنوشت این لوایح اظهار نمود: لوایح FATF در کمیسیون های مجمع تشخیص مصلحت نظام درحال بررسی است و در هفته های آتی به صحن علنی می آید.
وی افزود: در صورت پذیرش در مجمع، تصویب لوایح FATF مشروط خواهد بود و در صورتیکه این کارگروه به تعهدات خود عمل کند، این معاهده عملیاتی می شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد: دولت معتقد می باشد که تصویب این لوایح می تواند موانع مراودات مالی ایران با کشورهای دیگر را برطرف کند؛ اما کارشناسان خروج ایران از فهرست سیاه FATF را گره گشا نمی دانند.
آیت الله مجتهد شبستری اضافه کرد: تعدادی از افراد ناآگاه خیال می کنند با ملحق شدن به کارگروه اقدام مالی FATF، مشکلات اقتصادی، بانکی و معیشت مردم حل می شود.

مواضع مقابل پان ترکیسم
آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی در گفتگویی در سال 93، با ابراز تأسف از انتشار جزوات ضد اسلامی در دانشگاه شهید مدنی تبریز گفت: در این نشریات موهن که بنده خود آنها را دیده ام به مقدسات اسلام توهین شده و از پان ترکیسم حمایت شده و مطالبی منافی با اسلام، اسلامیت و جمهوری اسلامی درج شده است.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه این عمل بسیار قبیح و مضر بوده است، تصریح داشت: ما انتشار این جزوات را بطور قطع محکوم می نماییم و بر مسئولین و دانشجویان دانشگاه و بر همگان لازم است که در مقابل این جریانات چرکین پان ترکیستی و حرکت های زشت شان که ضد انسانی و ضد اسلامی است بایستند و این قبیل اقدامات را محکوم کنند.

درگذشت آیت الله محسن مجتهد شبستری
آیت الله شیخ محسن مجتهد شبستری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان شرقی، روز گذشته در یکی از بیمارستان های تهران بر اثر ایست قلبی، فوت کرد.
23219


منبع:

1400/08/27
14:33:49
5.0 / 5
730
تگهای خبر: آمریكا , آموزش , آنلاین , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز