سفارش های سیاسی - اقتصادی رهبر انقلاب به دولت تازه نفس

سفارش های سیاسی - اقتصادی رهبر انقلاب به دولت تازه نفس سنج نیوز: رهبر انقلاب در دیدار با دولت سیزدهم سفارش های مهمی را بیان کردند؛ از ضرورت عمل به وعده ها و بازسازی اعتماد صدمه دیده مردم تا اولویت دادن به دیپلماسی اقتصادی.


به گزارش سنج نیوز به نقل از خبر آنلاین، به رسم هر ساله، دولتمردان در هفته دولت با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند. امروز هم برپایه همان رویه هرساله، دولتمردان که تنها چند روز از شروع به کارشان در دولت سیزدهم می گذرد در همراهی با رئیس جمهور راهی حسینیه امام خمینی (ره) شدند و با رهبری دیدار کردند. نخستین دیدار دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب با چند سفارش مهم همراه شد. سفارش های که بر روی مبارزه با فساد، دیپلماسی اقتصادی و همینطور عمل کردن به وعده ها تاکید گردید. دنبال راهکارهای موقتی نروید «تورم بالا، کسری بودجه، مسائل معیشتی مردم، کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، مسائل فضای کسب و کار و نظام بانکی» همچون مشکلات مهم اقتصادی بودند که رهبر انقلاب با برشمردن آنها، فرمودند؛« باید برای حل هر یک از این مشکلات برنامه ریزی شود و در مرحله بعد، مسؤلان اقتصادی دولت هماهنگ عمل کنند که این هماهنگی یکی از مصادیق انسجام دولت می باشد. رهبری با تاکید بر همت، تدبیر و کار جهادی، اشاره کردند؛«۱- برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راهکارهای موقتی و مُسکّن نروید و پیگیر راهکارهای اساسی باشید. ۲- حل مشکلات اقتصادی را موکول به رفع تحریم ها نکنید و برنامه ریزی ها برای رفع مشکلات با فرض وجود تحریم ها صورت گیرد.» به وعده ها عمل کنید از دیگر سفارش هایی که رهبر انقلاب بر آن تاکید فراوان داشتند، عمل کردن به وعده ها توسط مسؤلان بود. ایشان فرمودند اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت می باشد که متاسفانه تا حدی صدمه دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است. باید در وعده ها و صحبت ها بسیار مراقب بود و اگر وعده ای داده شد، حتما به آن عمل شود چونکه دادن وعده و عمل نکردن به آن باعث سلب اعتماد مردم خواهد شد. اگر وعده ای دادید و بواسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این مورد را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه دار نشود. * مهم ترین سفارش های رهبر انقلاب به دولت را در جدول زیر بخوانید.
توصیه های سیاسی
توصیه های اقتصادی
توصیه های فرهنگی
توصیه های دیپلماسی
نوع تعامل با مردم
* اگر تلاش شبانه روزی، مجاهدانه و خستگی ناپذیر را همراه توکل و توسل به پروردگار سرمایه خود قرار دهید، اساسا بر مشکلات فائق خواهید آمد. همان گونه که به همه مسؤلان گذشته گفته ام فرصت چهار سال خدمت به سرعت تمام می شود و نباید گذاشت حتی یک ساعت از این فرصت که متعلق به مردم و اسلام است، هدر برود. البته ضمن پرکاری و پشتکار مدام، نباید به خانواده بی توجهی شود.
* حرکت بر ریل انقلاب و ایجاد تحرک انقلابی در همه بخش های «مدیریت اقتصادی، سازندگی، خدمت رسانی، سیاست خارجی، فرهنگ، آموزش و دیگر بخش ها» ضروری می باشد. انقلابی بودن حتما باید با عقلانیت و اندیشه ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است.
*{ در تبیین «عدالت ورزی» بعنوان دومین سفارش اساسی خود به دولتمردان، اساس ادیان الهی و مبنای تشکیل حکومت را اقامه عدل خواندند}: ما در این حوزه عقبیم و باید خیلی تلاش نماییم.
* هر مصوبه، لایحه و تصمیم دولت باید «پیوست عدالت» داشته باشد و کاملاً مراقبت شود که این دستور یا تصمیم و مصوبه، به طبقات محروم و به عدالت ضربه نزند.
* انسجام، اقتدار و اشراف دولت از دیگر مسائل مهم هستند. انسجام دولت یعنی از درون دولت حرفهای مختلف بیرون نیاید و در عمل هم همه دستگاهها با انسجام اقدام نمایند، چونکه هرگونه نبود انسجام و اقتدار در دولت حالت رها شدگی امور را در مردم القاء می کند و مانع پیشرفت برنامه ها و سیاستهای دولت خواهد شد.
*جوان سازی دولت یکی دیگر از الزامات تحول است. جوان گرایی در بدنه و بخش های میانی دولت باعث خواهد شد احساس انسداد در کشور از بین برود و همینطور ذخیره ارزشمندی برای مدیران ارشد و مجرب آینده فراهم خواهد نمود.
*{ درمورد مبحث اقتصاد بعنوان یکی از اولویت های اصلی کشور، «تورم بالا، کسری بودجه، مسائل معیشتی مردم، کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، مسائل فضای کسب و کار و نظام بانکی» را از مشکلات مهم اقتصادی برشمردند}: باید برای حل هر یک از این مشکلات برنامه ریزی شود و در مرحله بعد، مسؤلان اقتصادی دولت هماهنگ عمل کنند که این هماهنگی یکی از مصادیق انسجام دولت می باشد.
* این که آقای رئیس جمهور، معاون اول را مسئول هماهنگی بخش اقتصادی دولت کرده اند، کار بسیار مهمی است و امید می رود به خوبی محقق شود اما اگر اختلاف نظری هم پیش آمد نباید آنرا به میان مردم کشاند چونکه تاثیر خویش را بر محیط اقتصادی خواهد گذاشت.
*{ در زمینه اقتصاد با تاکید بر همت، تدبیر و کار جهادی}: ۱- برای حل مشکلات اقتصادی به دنبال راهکارهای موقتی و مُسکّن نروید و پیگیر راهکارهای اساسی باشید. ۲- حل مشکلات اقتصادی را موکول به رفع تحریم ها نکنید و برنامه ریزی ها برای رفع مشکلات با فرض وجود تحریم ها صورت گیرد.
* در توزیع یارانه ها و هر مساله دیگر باید بگونه ای عمل کرد که فاصله طبقات محروم با طبقات برخوردار کم شود و هر چه امکان دارد امکانات عادلانه توزیع شود.
* فسادستیزی مکمّل عدالت ورزی است چونکه فساد و مظاهر آن همچون ویژه خواری، برخورداری های بیجا و عزیزشدگان بی جهت، جزو بلاهای مهم ضد عدالت هستند.
* ساختار فرهنگی کشور دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی است. حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بی هوا و بی حساب.
*{ ضمن اشاره به نقش زیربنایی و نرام افزاری فرهنگ، خیلی از خطاها مانند اسراف، تقلید کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی را ناشی از ریشه های فرهنگی دانستند و با تاکید بر لزوم اصلاح این انحرافها با استفاده از ابزارهای فرهنگی}: ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید.
*{ با ابراز خرسندی از رویش لشکر عظیمی از جوانان علاقه مند در حوزه فرهنگ، بخش های فرهنگی دولت را موظف به حمایت هوشمند از این جوانان و طرح های ابتکاری آنان خواندند}: استعدادهای جوان را کشف، و آزادی آنها را در قالب قانون تضمین کنید، البته با فساد اخلاقی و فساد در زمینه فرهنگ هم بدون رودربایستی مقابله کنید.
* راه اصلی مواجهه با جنگ نرم دشمن، پشتیبانی از حرکت های صحیح در زمینه فرهنگ و تشویق آنها، و ایستادن در مقابل حرکت های غلط است، چرا عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاهِ «صلاح و فساد، و حق و باطل»، و عرصه ی جنگ فرهنگی با گسترش دهندگان فساد در دنیا است.
*{ با تاکید بر ضرورت تحرک مضاعف در سیاست خارجی}: جنبه اقتصادی در دیپلماسی باید تقویت شود.
* همچنان که در خیلی از کشورها شخص رئیس جمهور دیپلماسی اقتصادی را دنبال می کند، باید دیپلماسی اقتصادیِ کشور با این نگاه تقویت شود.
* گسترش تجارت خارجی با ۱۵ کشور همسایه و همینطور بسیاری دیگر از کشورهای جهان به جز یکی دو مورد ضروری و امکان پذیر است. دیپلماسی را تحت تاثیر و متصل به مساله هسته ای نباید قرار دارد چونکه هسته ای مبحث جداگانه ای است که باید به شکل مناسب و شایسته کشور حل شود.
*آمریکایی ها در قضیه هسته ای واقعاً وقاحت را از حد گذرانده اند و با وجود آنکه جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری صحبت و طلبکاری می کنند که گویا جمهوری اسلامی از برجام و تعهداتش خارج شده است، در حالیکه تا مدتها بعد از خروج آمریکا، کاری از سوی ایران انجام نشد و بعد از مدتی و با بیان و با توجه دادن، بعضی از تعهدات و نه همه آنها کنار گذاشته شد.
* رفتن به میان مردم و گفت وگوی بی واسطه با آنها از ابعاد خیلی خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی روز گذشته با سفر به خوزستان آنرا نشان داد.
* اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی تکلف، دوری از اشرافی گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم از دیگر جلوه های مردمی بودن است. باید مشکلات و چاره ها را با مردم در بین گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف های غیر واقعی و ناامید کردن مردم، از آنها کمک فکری و عملی خواست.
* اعتماد مردم بزرگترین سرمایه دولت می باشد که متاسفانه تا حدی صدمه دیده است و راه ترمیم آن، «یکی شدن حرف و عمل مسئولان» است.
* باید در وعده ها و صحبت ها بسیار مراقب بود و اگر وعده ای داده شد، حتما به آن عمل شود چونکه دادن وعده و عمل نکردن به آن باعث سلب اعتماد مردم خواهد شد.
*اگر وعده ای دادید و بواسطه برخی مشکلات، امکان تحقق آن میسر نشد این مورد را به مردم توضیح دهید و از آنان عذرخواهی کنید تا اعتماد مردم خدشه دار نشود.


منبع:

1400/06/06
22:36:08
5.0 / 5
954
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز