یك نماینده سابق مجلس:

رئیس جمهور دولت را از شکل جزیره ای خارج کند

رئیس جمهور دولت را از شکل جزیره ای خارج کند سنج نیوز: اصفهان یک نماینده سابق مجلس اظهار داشت: اولین اصلاحی که رئیس جمهور می تواند در بحث معیشتی انجام دهد این است که وزارت خانه هایی را که در کالاهای اساسی و مسائل اقتصادی نقش دارند دور هم جمع کند و به آنان یک نقش واحد بدهد تا دولت از حالت جزیره ای بیرون برود.



احمد سالک در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: هنوز معلوم نیست که چه تعداد از کابینه پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس می توانند رای اعتماد نمایندگان را به دست آورند، ازاین رو قضاوت در اینباره هنوز زود است و نباید پیشبینی نماییم. پس از نهایی شدن نظر مجلس میتوان قضاوت درست تری کرد افرادی که رای اعتماد کسب کرده اند آیا بعنوان وزیر می توانند در پست خود موفق باشند یا خیر.

وی اضافه کرد: با عنایت به موضع گیری رئیس جمهور در کارگروه اقتصادی که ۱۳ محور را با اقتصاددانان بیان کرد جای امیدواری است که تمرکز اصلی دولت روی حل مشکلات اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم باشد. اگر همین سیاستی که اعلام شده عملی شود و پای کار بیاید وزرا مجبور هستند بر مبنای همین سیاست عمل کنند که بدون شک توفیقاتی را برای کشور خواهد داشت.

این نماینده سابق مجلس، اظهار داشت: دولت الان ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که جبران این کسری کار سنکینی است و باید دید وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه آینده می توانند چنین بار سنگینی را بردارند؟ رئیس جمهور الان روی برنامه و بودجه متمرکز شده و بر این اساس دستور داده اند که آخرین وضعیت اقتصادی کشور را بر مبنای آمار بانک مرکزی بررسی نمایند و وزرای آینده هم باید بر مبنای همین سیاست ها عمل کنند.

سالک خاطرنشان کرد: چاره جبران کسری بودجه دولت، اصلاح ساختار برنامه و بودجه کشور است تا هزینه ها و درآمدهای دولت با یکدیگر تناسب داشته باشد که الان هیچ تناسبی ندارد. هم اکنون ۱۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که باید با سیاست درست از این فرار مالیاتی جلوگیری شود.

وی افزود: اگر خط قرمز دولت بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم باشد باید تمام دستگاه ها وارد شوند و اولین اصلاحی که رئیس جمهور می تواند در بحث معیشتی انجام دهد این است که وزارت خانه هایی را که در کالاهای اساسی و مسائل اقتصادی نقش دارند دور هم جمع کند و به آنان یک نقش واحد بدهد تا دولت از حالت جزیره ای بیرون برود.

این نماینده سابق مجلس، تصریح کرد: ضربه ای که همواره در دولت های مختلف خورده ایم این است که هر وزارت خانه ای برای خودش نسخه می پیچد و هیچ گونه هم افزایی و هماهنگی در اجرای منویات مردم ندارند. ازاین رو در اولین اقدام وزرای مربوط باید یک حرف واحد بزنند. برای مثال وزارت جهاد کشاورزی، بانک مرکزی، بانکهای عامل، شورای پشتیبانی از مصرف کننده و تولید کننده باید در یک اتاق جمع شوند و همگی یک بخشنامه واحد بدهند نه این که هر کدام از این نهادها یک بخشنامه جداگانه صادر کند.

سالک اضافه کرد: اگر هر وزارت خانه و نهادی دکان و دستگاه خودش را ببیند و هم افزایی و هماهنگی با یکدیگر در جهت حل مشکلات مردم نداشته باشند به مردم صدمه خواهند زد، در حالیکه اگر تمام این دستگاه ها یک بخشنامه واحد دهند به کشور و اقتصاد آن ثبات خواهند داد. پس این جزایر مختلف را نباید در دولت جدید مشاهده نماییم.





منبع:

1400/05/25
14:02:42
5.0 / 5
753
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز