دو گزینه پیش روی لبنان بعد از كناركشیدن حریری

دو گزینه پیش روی لبنان بعد از كناركشیدن حریری یک کارشناس مسایل منطقه می گوید: باتوجه به رایزنی میشل عون با تعدادی از رهبران احزاب در لبنان، تصمیمات به سمت معرفی یک شخصیت فراجناحی و غیروابسته برای تشکیل کابینه در جریان است.


حسن هانی زاده در گفت و گو با ایسنا با اشاره به تحولات لبنان و انصراف سعد الحریری برای تشکیل کابینه اظهار داشت: اقدام حریری یک حرکت تاکتیکی مخرب است که بنظر می رسد برخی جریان های داخلی در لبنان و برخی کشورهای فرامنطقه ای و منطقه ای در این حرکت نقش داشتند.
وی افزود: در 9 ماه گذشته میشل عون، سعد حریری را مسوول تشکیل کابینه کرد اما حریری کوشش کرد کابینه ای یک دست اما در تقابل با جریان مقاومت تشکیل دهد که این رویکرد با مخالفت میشل عون مواجه گردید چونکه تعدادی از افراد معرفی شده در تقابل با جبهه مقاومت بودند.
این کارشناس مسایل منطقه اظهار نمود: سعد حریری کوشش کرد تا کابینه ای وابسته به جریان المستقبل را شکل دهد این در حالیست که مقاومت لبنان حدودا نیمی از کرسی های پارلمان را در اختیار دارد بدین جهت طبیعی است که باید در ساختار قدرت هم سهم مشخص داشته باشد اما سعد حریری بنا بر اصرار عربستان و آمریکا کوشش کرد مخالف این رویکرد و واقعیت طبیعی در لبنان رفتار کند. در عین حال اختلافات داخلی پس از چندین دور مذاکره سعد حریری با نبیه بری و میشل عون با شکست مواجه گردید و وی در اقدامی اهتمام در انصراف از معرفی کابنیه کرد.
هانی زاده اظهار داشت: الان دو راه پیش روی میشل عون است؛ یا سعد حریری را مجدد مامور تشکیل کابینه کند و با خواسته وی برای معرفی افرادی که اعلام نموده و مدنظرش است، موافقت کند یا شخصیت دیگری را مسوول تشکیل کابینه کند، ولی سعد حریری بعد از انصراف از معرفی کابینه مردم را به کف خیایان کشاند تا با فشار و بحران سازی به اهداف خودش برسد. الان لبنان وارد یک بحران سیاسی جدید شده است که اگر آنرا مدیریت نکنند ابعاد وسیعی باتوجه به مشکلات اقتصادی و کرونائی پیدا می کند.
این کارشناس مسایل منطقه اظهار نمود: بنظر می رسد باتوجه به رایزنی میشل عون با تعدادی از رهبران احزاب داخلی، باید یک شخصیت غیرسیاسی که در مقابل جبهه مقاومت نباشد و از طرفی وابسته به احزاب هم نباشد و سهم خواهی کمتری کند و بتواند اوضاع اقتصادی را نیز مدیریت کند، مسوول تشکیل کابینه معرفی شود.
وی اصرار کرد که ادامه این وضعیت یک خلا سیاسی در لبنان و به نفع رژیم اسراییل و آمریکا خواهد بود.



1400/04/28
08:43:17
5.0 / 5
982
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز