یك فعال سیاسی اصولگرا:

فضای مجازی، رقیب اصلی صدا و سیما در انتخابات است

فضای مجازی، رقیب اصلی صدا و سیما در انتخابات است به گزارش سنج نیوز خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصولگرا اظهار داشت: طبیعتا حالا که تجمعات ممنوع می باشد، نقش فضای مجازی و رسانه های اینترنتی در انتخابات روز به روز درحال افزایش است و این رسانه ها به یکی از رقبای اصلی رسانه های رسمی، مثل صدا و سیما تبدیل شده اند.


جواد آرین منش در گفتگو با ایسنا با تکیه بر نقش بی بدیل رسانه ها در توسعه سیاسی و مشارکت مردم در تمامی صحنه ها، اظهار نمود: انتخابات هم یکی از آن عرصه هایی است که رسانه در آن از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است، به صورتی که باید رسانه ها را یکی از مهم ترین ارکان دموکراسی و مردم سالاری محسوب کرد.
وی ادامه داد: البته به اقتضای شرایط، نقش انواع رسانه ها گرفتار تحولاتی می شود، به صورتی که بر خلاف گذشته که رسانه های مکتوب مانند روزنامه ها یا میتینگ های انتخاباتی می توانستند در مشارکت مردم نقش اساسی را ایفا کنند، اما امروز به علت انتشار کرونا طبیعتا انتخابات ما هم تحت تأثیر این شرایط قرار خواهد گرفت و فضای مجازی از مهم ترین رسانه های اثرگذار در انتخابات خواهد بود.
نماینده سابق مردم مشهد در مجلس بیان نمود: طبیعتا حالا که تجمعات ممنوع می باشد، نقش فضای مجازی و رسانه های اینترنتی در انتخابات روز به روز در حال افزایش می باشد و این رسانه ها به یکی از رقبای اصلی رسانه های رسمی، مثل صدا و سیما، تبدیل گشته اند. با عنایت به باز بودن فضا، ارتباطات مستقیم، غیررسمی بودن و در دسترس بودن و بسیاری دیگر از امتیازاتی که فضای مجازی دارد، پیشبینی می شود که در انتخابات پیش رو کشور هم نقش رسانه های اینترنتی و فضای مجازی بیشتر از پیش پررنگ خواهد بود.
آرین منش با اشاره به اینکه سخنرانی ها و میتینگ های انتخاباتی تنها یکی از عوامل نقش آفرین در ترغیب مردم نسبت به شرکت در انتخابات هستند، تصریح کرد: از دیگر عوامل اثرگذار در میزان مشارکت مردم در انتخابات، میتوان به نحوه بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان و نحوه برخورد با داوطلبین اشاره نمود.
وی افزود: یعنی اگر فضای انتخابات، فضایی رقابتی شود و مردم حس کنند فردی که افکار و اندیشه های آنان را نمایندگی می کند، در بین نامزدهای انتخابات حضور دارد، در انتخابات شرکت خواهند کرد و در غیر این صورت امکان دارد یکی از چالش های بزرگ انتخابات سال جاری، عدم مشارکت حداکثری باشد.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود: همینطور میزان رضایتمندی مردم از شرایط موجود هم در میزان مشارکت آنان موثر است. مشکلات اقتصادی و عدم تحقق وعده هایی که در انتخابات های گذشته داده شده است، سبب شده ما بخشی از سرمایه های اجتماعی را از دست دهیم.
آرین منش ضمن اشاره به رسانه هایی مانند تلگرام، اینستاگرام و کلاب هاوس، اظهار داشت: اپلیکیشن کلاب هاوس با وجود عمر بسیار کوتاهی که دارد، اما به سرعت در حال فراگیر شدن در تمام دنیا است که علت آن دسترسی ساده و امکان ارتباط مستقیم و برگزاری مناظره ها است. یعنی همان چیزی که رسانه های ما به صورت فصلی و تنها در آستانه انتخابات به آن می پردازند، در این اپلیکیشن صورت می گیرد.
وی خاطرنشان کرد: مردم از اینکه مناظره ها و برنامه های گفت وگومحور تنها در روزهای انتخابات از صدا و سیما پخش می شود، ناراضی هستند و فکر می کنند در این خصوص استفاده ابزاری صورت می گیرد. ما در طول چهار سال بحث های سیاسی، طرح دیدگاه ها و مناظره ها را در صدا و سیما نداریم، اما هنگام انتخابات، برای گرم کردن انتخابات و کشاندن مردم پای صندوق، این برنامه ها از صدا و سیما پخش می شود.
جهت دهی به افکار عمومی در دستان فضای مجازی است
نماینده مردم مشهد در مجالس هفتم و هشتم شورای اسلامی تصریح کرد: اگر ما می خواهیم آگاهی های سیاسی مردم ارتقا یابد، باید این برنامه های گفت وگومحور و برنامه هایی که در آنها حرف دل مردم گفته می شود، همواره در صدا و سیما بعنوان رسانه رسمی کشور پخش شود. در غیر این صورت مردم حس می کنند که از صدا و سیما فاصله گرفته اند و به فضای مجازی روی می آورند، کما اینکه الآن هم ما شاهد استفاده گسترده مردم از فضای مجازی و رسانه ها اینترنتی هستیم.
آرین منش تصریح کرد: همینطور مردم در مورد نحوه برخورد مسئولین با رسانه های اینترنتی تناقضاتی را هم می بینند. از یک طرف بعضی از رسانه ها و شبکه های مجازی فیلتر شده اند و از سویی دیگر ما شاهد حضور مقامات سیاسی کشور در همان شبکه ها هستیم. این ها تناقضاتی است که مردم می بینند و بنابراین روز به روز از رسانه های رسمی و صدا و سیما فاصله می گیرند و به فضای مجازی اقبال بیشتری نشان می دهند.
وی با اشاره به اینکه امروزه جهت دهی به افکار عمومی در دستان فضای مجازی است، اظهار نمود: ما تدریجا داریم به این سمت حرکت می نماییم که چون خواسته های مردم در رسانه های رسمی مطرح نمی گردد، مردم مطالبات و حرف دل خویش را در فضای مجازی جستجو می کنند. امکان دارد این به علت عدم وجود مدیریت صحیح در حوزه فضای مجازی، سبب بروز انحرافاتی هم بشود، اما به صورت کلی هم اکنون ابتکار عمل در مهندسی افکار عمومی، به دست فضای مجازی است.




منبع:

1400/02/04
10:26:37
5.0 / 5
1029
تگهای خبر: اقتصاد , اینترنت , روزنامه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز