خودزنی مجلس یازدهم

خودزنی مجلس یازدهم به گزارش سنج نیوز ایرنا نوشت: عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه با اعلان اینکه بلاتکلیف ماندن وضعیت بودجه برای کشور مضر است، اظهار داشت: باید لایحه جدید از بررسی طولانی مدت معاف شود و همان لایحه دولت با ملاحظات مجلس در صحن بررسی شود.



«محمدرضا تابش» با اشاره به رد گزارش کمیسیون تلفیق بودجه در جلسه علنی امروز مجلس اظهار نمود: بودجه سند یک ساله مالی کشور اداره کشور است که معمولا باید باتوجه به اسناد بالادستی و قانون برنامه توسعه برای برش یک ساله تنظیم شود ومسئولیت خطیر تدوین بودجه متوجه دولت می باشد.
وی اظهار داشت: به این علت دولت مسئول تدوین بودجه است که منابع و امکانات کشور، درآمدها و در عین حال هزینه هایی که باید صورت گیرد باید توسط دولت صورت گیرد.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم درباره نقش مجلس در تصویب بودجه سالانه کل کشور اظهار داشت: مجلس می تواند اصلاحات مورد نظر خود درباره لایحه بودجه تقدیمی از جانب دولت به شرطی که مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی نبوده و بار مالی نداشته باشد، اعمال نماید.
تابش با اعلان اینکه مجلس می تواند بوسیله کمیته های تخصصی و دیوان محاسبات بر بودجه نظارت کند، اظهار داشت: ایراد ساختاری که وجود دارد این است که مسئولیت خطیر اداره کشور بر عهده دولت می باشد اما به سبب اینکه ما یک مکانیزم به اصطلاح قوی و منطقی را در بررسی بودجه پیشنهاد نکردیم، مجلس می تواند شاکله لایحه بودجه را تغییر دهد.
وی با اشاره به اینکه در ساختار فعلی، مجلس می تواند محتوا و شاکله لایحه بودجه تقدیم شده از طرف دولت را تغییر دهد و فقط جلد آن بماند، اشاره کرد: این در صورتیکه مسئولیت اداره کشور و هزینه ها با دولت بوده و توقعات و انتظارات در همه حوزه ها از دفاع و امنیت و بهداشت و غیره از دولت می باشد.
عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اعلان اینکه تا وقتی که این ایراد ساختاری را حل نکنیم همیشه این گرفتاری ها خواهد بود، اظهار داشت: هر وقت که مسائل حزبی و جناحی بر مسائل فنی و تخصصی تفوق پیدا کند مشکلات حادتر می شود و گرنه اختیارات مجلس در جای خود و اختیارات دولت هم در جای خودش محترم است.
تابش با یادآوری این که بودجه ۱۴۰۰، بودجه سال آخر دولت می باشد که دولت بعدی باید آنرا تحویل دهد، اضافه کرد: تحولاتی در عرصه خارجی اتفاق افتاده و متاسفانه باتوجه به حجم گسترده تحریم ها و مسائل و موضوعات دیگر، بودجه یک مقدار ماهیت سیاسی هم پیدا کرده و این سه عامل موجب شد که دولت دست خودش را کاملاً باز نکند تا دیگران سو استفاده نکنند.
وی، نماینگان مجلس یازدهم را در عین پرانرژی و جوان بودن، کم تجربه خواند و افزود: نمایندگان مجلس یازدهم از ابتدا ساز مخالفت با بودجه را زدند و ۲ سه تا ایراد هم به لایحه بودجه داشتند که ایرادهای منطقی با سفارش های راهگشای مقام معظم رهبری و تعامل بین دولت و مجلس مدنظر قرار گرفت و اصلاحاتی هم در کمیسیون تلفیق انجام شد.
نماینده پیشین مجلس اظهار داشت: یکی از ایرادات مجلس به دولت این بود که چرا ظرفیت صادرات نفت کشور را بالای ۲ میلیون بشکه در روز در نظر گرفته است که در جواب دولت اعلام نمود که با تحولات اتفاق افتاده در حوزه سیاست خارجی و وجود نشانه هایی برای بهتر شدن تعاملات خارجی، امکان تولید و صادرات بیش از ۲ میلیون بشکه نفت در روز هم وجود دارد.
نباید خودمان پرچم سفید شکست از دشمن را بالا ببریم
تابش، نحوه تنظیم و تدوین بودجه را دارای تبعات سیاسی برای کشور دانست و اظهار داشت: نحوه تدوین بودجه به داخل و خارج کشور سیگنال می دهد و ما نباید خودمان پرچم سفید شکست از دشمن را بالا ببریم و بودجه را روی یک میلیون ببندیم و وقتی بودجه را روی صادرات یک میلیون بشکه نفت در روز بستیم یعنی مقرر است کشور در همین مسیر حرکت نماید و همین چالش ها باشد و تعاملات بین المللی ثمربخش نباشد.
وی قیمت ارز را مساله اختلافی دیگر بین دولت و مجلس عنوان نمود و اضافه کرد: دولت قیمت ارز را حدود ۱۱ هزار تومان در نظر گرفت تا شاید مانع از ارائه سینگال منفی به بازارها درباره افزایش قیمت ها شود اما مجلس اصرار داشت که قیمت ارز باید بالای ۱۷ هزار تومان تصویب شود که این مساله می تواند انتظارات تورمی را در کشور بالا ببرد.
نماینده پیشین مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، در نظر گرفتن چشم انداز کاهشی برای صادرات نفت و در عین حال چشم انداز افزایشی برای قیمت ارز در بودجه را تورم زا دانست و اضافه کرد: دولت ایجاد چنین چشم اندازی برای بودجه ۱۴۰۰ را غیرقابل قبول دانست اما با تداوم اعتراضات مجلس، در نهایت با سفارش های راهگشای مقام معظم رهبری به کمیسیون تلفیق، موضوعات حل شد اما در کمال تعجب، ناگهان امروز شاهد رد گزارش کمیسیون تلفیق از طرف مجلس بودیم.
مجلس تصور می کرد می تواند محتوای بودجه را عوض کرده و جلد آنرا نگه دارد
تابش اضافه کرد: چیزی که تعجب برانگیز است خودزنی مجلس است و پرسش اینجاست که اگر مجلس به لایحه بودجه ایراد داشت چرا کلیات آن را تصویب کرد که البته شاید هم مجلس احساس می کرد می تواند محتوای بودجه را عوض و جلد آنرا نگه دارد.
وی افزود: اگر مجلس از اول به کلیات ایراد داشت نباید به آن رای می داد و چیزی که من از آن تعجب می کنم این است که مجلس اختیار داشته و این لایحه بودجه را به هم ریخته و معجونی تحت عنوان گزارش کمیسیون تلفیق پس از دخالت های پنهان و آشکار و جناحی و سیاسی بیرون آمده و الان مجلس همان را هم رد کرده است.
نایب رئیس پیشین فراکسیون امید مجلس دهم با اشاره به اینکه امروز گزارش کمیسیون تلفیق در مجلس رای گیری و رد شد، اضافه کرد: گزارشی که خود مجلس آنرا دستکاری کرده و تغییر داده بود، امروز رای نیاورد که معنای آن این است که ۴۵ روز وقت کشور، معاونان پارلمانی، دولت، وزارتخانه ها، سازمان برنامه و بودجه و نماینده ها صرف دستکاری لایحه بودجه ای شد که از همین مجلس رای منفی گرفت.
تابش با اعلان اینکه خودزنی مجلس یازدهم در موضوع رد گزارش کمیسیون تلفیق ناشی از کم تجربه بودن نمایندگان است، اظهار داشت: برمبنای بخشنامه داخلی مجلس، پیش بینی شده که دولت تا ۱۵ روز لایحه جدید را به مجلس تقدیم کند که اگر قرار باشد همین تنازعات ادامه پیدا کند باز هم لایحه به همین سرنوشت مبتلا خواهد شد.
وی اظهارات اخیر سخنگوی دولت درباره تعامل با مجلس در حوزه بودجه را امیدوار کننده ارزیابی کرد و اضافه کرد: با آنکه دولت مسئول تدوین بودجه است اما علی ربیعی اعلام نموده که آماده است تا نظرات مجلس را در تدوین بودجه به شرطی که شاکله آن به هم نخورد، لحاظ کند.
مجلس به ندای دولت برای بودجه پاسخ مثبت دهد
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی از مجلس یازدهم خواست تا به ندای دولت برای تعامل جهت تدوین بودجه ۱۴۰۰ پاسخ مثبت دهد و اضافه کرد: راهکار ارائه شده از جانب دولت عاقلانه است که امیدواریم مجلس در موقعیت حساس و خطیر فعلی کاری را انجام دهند که تفاهم حداکثری حاصل شود و مجادلات اختتام یابد برای اینکه می تواند به بازار و اقتصاد سیگنال های منفی دهد و به زندگی و اقتصاد و روح و روان مردم لطمه بزند.
تابش اشاره کرد: موضوع دیگری که محل ابهام است این است که بخشنامه ۱۵ روز وقت داده ولی بخشنامه مسکوت است در اینکه این لایحه جدید دولت چطور باید به جریان بیفتد. آیا باید باردیگر رئیس جمهوری لایحه را تقدیم و به کمیسیون های تخصصی و بعد هم کمیسیون تلفیق و صحن علنی ارائه شود.
ارائه بودجه سه دوازدهم منطقی نیست
وی، طی همه این مراحل برای لایحه بودجه جدید دولت را زمانبر خواند و اظهار داشت: اگر قرار باشد این پروسه برای لایحه باردیگر طی شود ۲، سه ماه طول می کشد و این مساله الان محل ابهام است مگر اینکه از ولی فقیه مجوز گرفته شود.
نماینده پیشن اردکان در مجلس اشاره کرد: راهکار دیگر این است که دولت بودجه را سه دوازدهم را تقدیم کند که آن سه دوازدهم هم حداکثر سه دوازدهم است و با توجه به این که دولت پنج ماه اول سال بعد هنوز مسئولیت دارد، سه دوازدهم منطقی به نظر نمی رسد و دولت در ۲ ماه پس از آن چگونه کشور را مدیریت کند.
تابش با اعلان اینکه تعامل، همکاری و هماهنگی بین قوای مجریه و مقننه باید پیش از این انجام می شد تا کار به اینجا نرسد، اظهار داشت: روسای قوا نباید از تریبون مجلس باهم صحبت کنند و این موضوعات را باید در جلسات شورای سران قوا حل می کردند.
وی خواهان تعامل بیشتر سران قوا و حل مسائل در جلسات شورای سران شد و اضافه کرد: مساله بودجه یک مساله تخصصی است و همه بخش های کشور حتی بخش های سیاسی را هم تحت تاثیر قرار می دهد بدین سبب باید جهت بررسی آن مسائل سیاسی و جناحی کنار گذاشته شده و کاملا با یک نگاه تخصصی بررسی شود.

بلاتکلیف ماندن وضعیت بودجه برای کشور مضر است/ لایحه جدید از بررسی طولانی مدت معاف شود
این فعال سیاسی با اشاره به در پیش بودن انتخابات سال ۱۴۰۰ و شرایط حساس کشور اظهار داشت: انتخابات باید در یک محیط امن و آرامی اجرا شود و مباحثات سیاسی بر سر بودجه و بلاتکلیف ماندن آن در آستانه این تحولات مهم برای کشور مضر است.
تابش از دولت و مجلس خواست تا تعامل برای تصویب بودجه را افزایش داده و لایحه جدید از بررسی طولانی مدت معاف شود و اظهار داشت: همان لایحه دولت با ملاحظات مجلس در صحن بررسی شود و تا پیش از عید نوروز ان شاء الله تصویب و به دولت ابلاغ شود تا دولت بتواند با برنامه سال آینده را شروع کند.
وی اظهار داشت: در صورت بلاتکلیف ماندن بودجه، وضعیت حقوق، مزایا، سرانه درآمد بخش های اقتصادی، درآمدها، مالیات ها و همه مسائل مالی کشور مختل و کشور فلج می شود که امیدواریم چنین اتفاقی نیافتد.
یکدستی منجر به استبداد و از هم گسیتختگی می شود
عضو کمسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس دهم، غفلت و بی تجربگی نمایندگان مجلس یازدهم را در به وجود آمدن این شرایط موثر دانست و اظهار داشت: امروز پیش از جلسه علنی نزاع شدیدی بین نمایندگان همین مجلس و نحله های مختلف آن که یک دست تلقی می شد صورت گرفت که نشان داد یکدستی ثمربخش نیست و کار را خراب می کند و کار به استبداد کشیده می شود و موجب از هم گسیختگی می شود.
تابش اشاره کرد: یک دستی خوب نیست و هرچقدر تضارب آرا و گفت و گو بر محور قانون صورت گیرد نتایج کارها سنجیده تر و منطقی تر و ثمربخش تر خواهد بود.
2727


منبع:

1399/11/14
23:57:05
0.0 / 5
1207
تگهای خبر: اقتصاد , پارلمان , تحریم , رئیس جمهور
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز