رئیس كل دادگستری فارس:

زندان باید برای جرایم خشن باشد

زندان باید برای جرایم خشن باشد به گزارش سنج نیوز فارس رئیس کل دادگستری استان فارس اظهار داشت: اعتقاد داریم که زندان باید برای مجرمین جرائم خشن، متجاوزان به عنف و سارقان مسلح باشد نه برای مجرمین جرائم غیرعمد و مالی.


حجت الاسلام سید کاظم موسوی در مراسم آزادی ۱۱۶ زندانی جرائم غیرعمد استان فارس که به همت سپاه فجر استان، ستاد دیه و خیرین نیک اندیش فارس برگزارشد ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید حاج محسن فخری زاده و دیگر شهدای والا مقام نظام مقدس جمهوری اسلامی براهمیت اجرای سند تحول قضایی تاکید کرد.
آزادی مستقیم ۱۱۶ و غیرمستقیم ۱۶۳ زندانی در فارس
به گزارش سنج نیوز به نقل از روابط عمومی دادگستری فارس، موسوی به سند تحول قضایی که در ایام اخیر از جانب ریاست معظم قوه قضائیه رونمایی گردید اشاره و افزود: یکی از برنامه ها و محورهای این سند، همکاری و هم افزایی همه قوا است و امروز در این اقدام خداپسندانه مسؤلان سازمان ها و نهاد های استان با مشارکت یکدیگر زمینه آزادی ۱۱۶ زندانی جرائم غیرعمد استان فارس به صورت مستقیم و ۱۶۳ زندانی به صورت غیرمستقیم را فراهم نموده اند.
ایشان در ادامه به برخی دیگر از طرح های تحولی قوه قضائیه همچون استفاده حداکثری از ظرفیت های قوه قضائیه، هوشمندسازی قوه قضائیه، مقابله با مفسدین و شناسایی بسترهای فسادزا وغیره اشاره نمود و اظهار داشت: سند تحول قضایی با اهتمام و برنامه ریزی و کار علمی مناسب تدوین شده و لازم است این اقدام مهم از راه رسانه های جمعی و صدا و سیما توسط صاحب نظران تشریح شود.
صدور ۶۲۰۰ رای جایگزین
موسوی از اهتمام ویژه مجموعه دادگستری استان فارس در زمینه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد اطلاع داد و اظهار داشت: قضات فارس از آغاز سال جاری تا کنون بیشتر از ۶۲۰۰ رای جایگزین حبس صادر کرده اند که به نسبت سال قبل ۳۹درصد افزایش داشته است.
ایشان در ادامه اضافه کرد: در جهت سیاست های کلان و اجرائی قوه قضائیه به قضات تاکید شده که با استفاده از ظرفیت های قانونی زمینه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد را فراهم و از احکام جایگزین حبس استفاده کنند.
سامانه کنترل الکترونیک زندانیان
موسوی ضمن اشاره به استفاده از سامانه کنترل الکترونیک زندانیان برای ۹۰ نفر از زندانیان در محیط خارج از زندان، اظهار داشت: از دیگر اقدامات مهم دادگستری در این خصوص ارسال بخشنامه ای در خصوص استفاده از تاسیسات قانونی برای صدور ۵۰ درصدی احکام زندان به صورت باز و جهادی به تمام حوزه های قضایی است.
رئیس کل دادگستری فارس اظهار داشت: معتقدیم زندان باید برای مجرمین جرائم خشن، متجاوزین به عنف و سارقین مسلح باشد و نه مجرمین جرائم غیر عمد و مالی.
گرفتن رضایت و فراهم شدن زمینه صلح و سازش
وی با بیان اینکه تا کنون زمینه مصالحه ۴۸ پرونده قتل فراهم و رضایت اولیاء دم گرفته شده است، اظهار داشت: استان فارس در زمینه صلح و سازش پرونده های قتل در کشور حائز رتبه برتر بوده و در همین راستا اهتمام و تلاش رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی فارس و مسؤلان مرکز توسعه حل اختلاف و داوری استان قابل تقدیر است.
موسوی اظهار داشت: کمیسیون عفو دادگستری فارس بسیار فعال بوده و باید تا جایی که امکان دارد از این تاسیسات قانونی استفاده گردد.
وی با اشاره به اینکه رئیس قوه قضائیه، به صورت هدفمند به زندان ها رجوع و از نزدیک وضعیت مددجویان زندان ها را مورد برررسی قرار می دهد، تاکید کرد: لازم است قضات استان به صورت مستمر از زندان ها و به خصوص بند نسوان بازدید کنند و از نزدیک در جریان مشکلات و درخواست های مددجویان قرار گیرند.
اعطای مرخصی و آزادی زندانیان
رئیس کل دادگستری فارس در ادمه اضافه کرد: سال جاری ۲۳ هزار مورد مرخصی به زندانیان واجد شرایط داده شده که کار بسیار با ارزشی است.
موسوی بازاجتماعی کردن مددجویان را از اقدامات مناسب زندان دانست و ضمن اشاره به طرح غربالگری و پایش زندانیان، اظهار داشت: اخیرا ۱۰۷۴ نفر از زندانیان فارس در اجرای طرح پایش زندانیان آزاد شده اند.
آزادی ۵۰۰ زندانی تا آخر سال
مدیرکل زندان های فارس هم ضمن قدردانی از مسؤولین و خیرین استان، اظهار داشت: در یک حرکت جهادی و مؤمنانه قدم بر عرصه خیر گذاشتید و به برکت خون شهید سلیمانی و نام مبارک ایشان در آزادی افراد ناتوان در پرداخت بدهکاری خود و نیازمند شرکت داشته اید.
اسحاق ابراهیمی اضافه کرد: با عنایت به تفاهم نامه فی درخلال سازمان بسیج مستضعفین و سازمان زندان ها با همکاری سپاه فجر و تمام ارکان سپاه و بسیج در سطح استان امروز شاهد برگزاری مراسم آزادسازی تعداد ۱۱۶ نفر از زندانیان بدهکار مالی از زندان های استان هستیم.
وی ضمن قدردانی از رئیس کل دادگستری استان درمورد پشتیبانی از مجموعه زندان ها در اجرای اهداف سازمانی، اظهار داشت: سازمان بسیج حقوقدانان هم در چندین مرحله با اعزام گروه های جهادی پزشکان، دندانپزشکان و مشاوران حقوقی و توزیع بسته های معیشتی بین خانواده های زندانیان با مجموعه زندان های استان مشارکت و همکاری دلسوزانه داشته اند.
مدیرکل زندان های فارس اظهار داشت: با پیگیری سپاه فجر و ستاد دیه استان این برنامه تا آخر سال ادامه دارد و مقرر شده ۵۰۰ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد استان تا آخر سال آزاد شوند.




منبع:

1399/10/19
12:47:07
0.0 / 5
1139
تگهای خبر: الكترونیك , حقوقی , دادستان , روابط
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز