كاهش شدید سرمایه گذاری خارجی تركیه

كاهش شدید سرمایه گذاری خارجی تركیه به علت كرونا و شرایط اقتصادی، سرمایه گذاری خارجی در تركیه به شدت كاهش پیدا كرد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از دیلی صباح، ترکیه در شش ماه منتهی به ژوئن ۳.۹۳ میلیارد دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرد که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۳۱ درصد کاهش یافته است. کارشناسان تضعیف ارزش لیر، شیوع گسترده کرونا و افزایش نرخ تورم را از علل اصلی این کاهش قابل توجه عنوان می کنند. آن طور که داده های انتشار یافته نشان می دهند، در میان بخش های مختلف، ۳.۲ میلیارد دلار از کل سرمایه گذاری ها در ارتباط با بخش خدمات بوده است و ۷۶۴ میلیون دلار در زمینه صنعت و ۲.۱ میلیون دلار در کشاورزی سرمایه خارجی جذب شده است. پتروشیمی و الکترونیک محبوب ترین بخش های صنعتی برای خارجی ها بوده است.
در ماه آگوست ترکیه ۵۳۶ میلیون دلار سرمایه مستقیم خارجی جذب کرده که در مقایسه با ۸۰۲ میلیون دلار ماه قبل کاهش محسوسی داشته است. در مقام مقایسه، متوسط جذب سرمایه مستقیم خارجی در ترکیه بین سالهای ۱۹۸۴ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۴.۶ میلیارد دلار در سال بوده است.
در میان کشورهای مختلف، ایتالیا بیشترین سرمایه گذاری را در ترکیه انجام داده است بگونه ای که طی دوره فوق، ۹۹۶ میلیون دلار از کل سرمایه خارجی جذب شده در ترکیه در ارتباط با این کشور بوده است. بعد از این کشور، آمریکا با ۷۴۵ میلیون دلار، انگلیس با ۴۳۹ میلیون دلار و هلند با ۳۵۴ میلیون دلار قرار دارند.
در ماه آگوست، اتباع ترک در مجموع ۱۶۲ میلیون دلار سرمایه گذاری در دیگر کشورها انجام داده اند که نسبت به بازه مشابه سال قبل ۱۴.۹ درصد افزایش یافته است.
طی شش ماه نخست سال جاری ترکیه در مجموع ۱.۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در دیگر کشورها انجام داده است که هلند، آمریکا، آلمان و سوئیس مقاصد اصلی این سرمایه ها بوده اند. سرمایه گذاری سال جاری ترکیه در کشورهای خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.




منبع:

1399/08/19
15:08:23
5.0 / 5
1359
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , الكترونیك , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز