در نشست مشترك با روسای كمیسیون های اقتصادی مجلس و نمایندگان دولت

قالیباف: اجرای طرح جهش تولید مسكن بار بزرگی از دوش مردم برمی دارد

قالیباف: اجرای طرح جهش تولید مسكن بار بزرگی از دوش مردم برمی دارد به گزارش سنج نیوز رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلان اینكه مجلس هیچ پیشنهادی در خصوص كاهش یا توقف تولید مسكن را نمی پذیرد، اظهار داشت: اجرای طرح جهش تولید مسكن بار بزرگی از دوش مردم برمی دارد.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، نشست محمدباقر قالیباف با روسای کمیسیون های اقتصادی مجلس و نمایندگان دولت ظهر امروز (دوشنبه ۷ مهرماه) با موضوع بررسی طرح جهش تولید مسکن اجرا شد.
قالیباف در این نشست با اعلان اینکه هم اکنون باید به مردم در دو حوزه کمک فوری کرد، افزود: اولین موضوع بحث بسته حمایت معیشتی است، چونکه هم اکنون ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی اختصاص می یابد، اما کالاها حداقل و در خوشبینانه ترین حالت با ارز نیمایی به دست مردم می رسد، که در این راستا باید مسیر پرداخت ارز دولتی اصلاح گردد.
وی با تاکید بر اینکه ارز دولتی باید به آخرین حلقه زنجیره یعنی مردم پرداخت گردد، اشاره کرد: چرا باید سود ارز 4200 تومانی به جیب واسطه ها برود و مردم کالاهای اساسی را با قیمت غیرقابل قبول خریداری کنند؟
رئیس مجلس شورای اسلامی در این جلسه با اعلان اینکه مجلس مصمم به اجرای جهش تولید در حوزه مسکن و ریل گذاری در این حوزه می باشد، اظهار داشت: تولید مسکن ضرورتی اجتناب ناپذیر است که می تواند در حوزه اشتغال و جذب نقدینگی تاثیرات مثبتی داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه در گذشته 70 درصد درآمد خانوار صرف هزینه مسکن می شد، اضافه کرد: هم اکنون اگر خانوارها 100 درصد درآمد خودرا به مسکن اختصاص دهند و به همان میزان نیز قرض بگیرند، باز نمی توانند از عهده هزینه مسکن بربیایند.
قالیباف با اعلان اینکه مجلس مصمم است که موضوع تولید مسکن به روش دولتی دنبال نشود، افزود: هم اکنون معایب و مزایای مسکن مهر احصا شده و در حوزه ساختاری به دنبال این هستیم که مردم در ساخت مسکن دخیل باشند و از طرف دیگر حوزه حکمرانی تنها ریل گذاری و مدیریت صحیح در این بخش را انجام دهد و موانع را از سر راه مردم بردارد.
رئیس قوه مقننه کشور با اشاره به افزایش قیمت صدور پروانه ساختمانی گفت: عدم تصمیم گیری مناسب در امتداد ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری ها سبب شده که شهرداری ها قیمت پروانه ساخت واحدهای مسکونی را بالا برند که این مساله سبب بالا رفتن قیمت مسکن شده است.
وی با اعلان اینکه باید از تمامی ظرفیت های کشور که مربوط به مردم بوده در راه صحیح استفاده کرد، اضافه کرد: فولاد و سیمان جزو سرمایه های مردمی و انفال است، اما مشاهده می شود که مابه التفاوت قیمت ورق فولادی و همین طور سود اصلی فولاد و سیمان به جیب دلالان می رود.
قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس با دونرخی شدن قیمت کالاها مخالف است، اظهار داشت: قرار نیست اموال عمومی که در اختیار حاکمیت قرار دارد و می تواند برای آن قیمت واحدی تعریف کند، با قیمت بالا به دست مردم برسد و هر روز افزایش قیمت داشته باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اعلان اینکه مجلس با توسعه بی رویه شهرها، مهاجرت از روستاها به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ مخالف است، بیان کرد: باید در شهرهای کوچک فرصت ساخت مسکن فراهم گردد تا مردم مجبور به حاشیه نشینی و زندگی در حلبی آباد شهرها نباشند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اعلان اینکه انجام اقدامات لازم حمایتی در حوزه مسکن و مواد غذایی بار بزرگی از دوش مردم برمی دارد، اضافه کرد: دولت هر پیشنهادی در حوزه طرح جهش تولید مسکن دارد، طی دو هفته آینده به کمیسیون تخصصی عرضه نماید. البته مجلس هیچ پیشنهادی در خصوص اینکه تولید مسکن کاهش یافته یا متوقف شود را نمی پذیرد، اما از پیشنهادات اصلاحی استقبال می کند.
قالیباف با اعلان اینکه بافت های فرسوده داخل شهرها باید در اولویت ساخت و ساز قرار گیرند، افزود: قیمت ها باید در حوزه محصولاتی که هیچ ربطی به ارز نداشته و تولید داخلی دارند، منطقی شوند.
وی با تاکید بر اینکه باید سرمایه گذاران بخش خصوصی را به ساخت مسکن ترغیب نماییم، اشاره کرد: 700 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام با قیمت کارشناسی سال 95 وجود دارد که دولت می تواند از سرمایه های مردمی برای تکمیل آنها استفاده و منابع حاصل از آنرا در تولید مسکن سرمایه گذاری کند.
رئیس قوه مقننه کشور با اعلان اینکه می تواند بدون افزایش پایه پولی، بحث جهش تولید را دنبال کرد، اظهار داشت: با جهش تولید مسکن 250 حرفه به صورت مستقیم و حدود 1500 حرفه به صورت غیرمستقیم فعال می شود.




منبع:

1399/07/07
23:49:20
5.0 / 5
1649
تگهای خبر: اقتصاد , خرید , ساخت , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز