ادامه روزهای بد لیر

ادامه روزهای بد لیر ارزش لیر در مقابل دلار به كمترین سطح خود رسید.


به گزارش سنج نیوز به نقل از سی ان بی سی، نگرانی از نتایج منفی کرونا روی کسب و کارها و توانایی دولت برای پشتیبانی از کسب و کارها موجب شد تا ارزش لیر به پایین ترین سطح تاریخی خود برسد و نرخ برابری دلار در کانال ۷.۳ لیر تثبیت شود.
داده های انتشار یافته توسط مرکز آمار ترکیه نشان میدهد که بخش تولید در این کشور از شیوع ویروس کرونا لطمه زیادی دیده است تا جایی که رشد بخش تولیدات صنعتی در ماه ژوین تنها ۰.۱ درصد بوده که این رقم فاصله بسیار زیادی با رشد مورد انتظار ۱.۱ درصدی قبلی داشته است. از طرف دیگر وادار شده بانک مرکزی به تزریق متوالی ارز به بازار سبب شده است تا ذخایر ارزی ترکیه تا اختتام هفته نخست اوت به پایین تری سطح خود طی ۴.۵ سال اخیر برسد. طبق گفته فعالان ارزی، بانک مرکزی از شروع سال تابحال حدود ۳۵ میلیارد دلار ارز برای حفظ ثبات نسبی لیر به بازار تزریق کرده است.
در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۲ درصد افزایش به ۷.۳۸۹ لیر رسید. لیر ترکیه کماکان نسبت به ابتدای سال در موقعیتی ضعیف قرار دارد و تنها طی شش ماه، حدود ۲۰ درصد ارزش خود در مقابل دلار را از دست داده است.
بگفته کارشناسان اگر ترکیه نتواند به منابع ارزی جدیدی نائل شود باید منتظر عواقب شدیدی در بازار ارز باشد خصوصاً حالا که کاهش های متوالی نرخ بهره در این کشور بر توانایی بانک مرکزی برای اجرای سیاست های حمایتی تاثیر زیادی گذاشته است.
ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تابحال ۴۵ درصد در مقابل اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. در مقابل دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۸.۷۲۴ لیر و هر پوند معادل ۹.۶۴۱ لیر اعلام گردید.
این در حالیست که رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور این کشور در واکنش به ریزش لیر گفته است اقتصاد ترکیه قویتر از پیش از بحران فعلی بیرون خواهد آمد و نوسانات اخیر لیر در مقابل دلار و یورو مساله ای موقتی خواهد بود.



1399/05/27
10:29:47
5.0 / 5
1918
تگهای خبر: آمریكا , اقتصاد , رئیس جمهور , سیاست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز