زیروبم تشكیل شورای گفتگوی سیاسی پس از ناآرامی های اخیر

زیروبم تشكیل شورای گفتگوی سیاسی پس از ناآرامی های اخیر سنج نیوز زیروبم تشكیل شورای گفتگوی سیاسی پس از ناآرامی های اخیر


رضوانه رضایی پور: «شورای گفتگوی سیاسی» ایده است كه اخیرا بعنوان دستاورد جلسات مسئولان وزارت كشور با دبیران كل احزاب مطرح شده است، شورایی كه هم اكنون نه از اعضای نهایی آن خبری است و نه از وظایف و اقداماتی كه مقرر است برعهده آنها گذاشته شود اما با این حال اقدامی است كه به نظر می رسد مورد استقبال خیلی از چهره های سیاسی و البته حزبی قرار بگیرد. قدرت الله حشمتیان نایب رییس خانه احزاب با ابراز رضایت از این اقدام وزارت كشور از نحوه شكل گیری چنین شورایی گفت. او اغتشاشات و تجمعات خیابانی اخیر مردم در هفته های گذشته را عاملی برای چنین تصمیمی دانست و عنوان كرد: در این شورا هر سه جریان سیاسی كشور به گفتگو در مورد مشكلات موجود كشور خواهند پرداخت و راه حل هایی را برای آن عرضه خواهند كرد. مشروح گفتگوی خبرآنلاین با حشمتیان را در ادامه بخوانید:
آقای حشمتیان! چه شده كه وزارت كشور تصمیم گرفت تا شورایی را به این نام تشكیل دهد؟
اتفاقاتی چندی قبل در كشور ما بوجود آمد. عده ای با عنایت به نگرانی هایی كه در مورد مسائل اقتصادی، وضعیت بیكاری و فساد اداری وجود داشت به میدان آمدند تا حرف های خویش را بزنند و اعتراضات خویش را به گوش مسئولان برسانند. اما متاسفانه برخی ازعناصر ضد انقلاب به میان این ها رخنه كرده و سبب شدند كه صف معترضان با صف اغتشاشگران یكی شود و همین عامل مشكلاتی را برای كشور بوجود آورد. در این زمان احزاب نقش مهمی را برای تولید آرامش در كشور داشتند. به محض تولید این مشكل معاون سیاسی وزارت كشور برنامه ریزی كرده و تعدادی از دبیران كل احزاب را به جلسه ای دعوت كرد. هشت حزب اصلاح طلب، چهار حزب اعتدالگرا و چهار حزب اصولگرا. مباحث شما با وزارت كشور در چه موردی بود؟
جلسات ما در دو روز متوالی در وزارت كشور انجام شد. كه به پیشنهاد آقای جبارزاده اسم این شورایی كه تشكیل شد را شورای گفتگوی سیاسی گذاشتند و قرار شد این جلسات در حضور وزیر كشور ادامه یابد. پیشنهادی كه من در آن جلسه داشتم این بود كه اعضای شورای مركزی خانه احزاب كه نمایندگان احزاب كل كشور هستند به این شورا دعوت شوند. همینطور در آن جلسه قرار شد كه شورای گفتگوی سیاسی به صورت مستمر صورت گیرد. این شورا در واقع می خواهد كه چه كاری انجام دهد؟
این شورا در تولید آرامش در جامعه موثر بود. ما بیانیه دادیم، با مردم صحبت كردیم و آنها را دعوت به آرامش كردیم اما از دولتمردان هم خواستیم كه بی تفاوت از كنار این مشكلات نگذرند. بیكاری از مشكلات عدیده كشور است، عدم برخورد با مفاسد اقتصادی در سطح كلان یكی از مشكلات بزرگ كشور است. دولت باید به این امور حتما توجه ویژه داشته باشد. مردم حق دارند اعتراض كنند. در واقع در این شورا هر سه جریان سیاسی كشور به گفتگو در مورد مشكلات موجود كشور خواهند پرداخت و راه حل هایی عرضه خواهند كرد. جایگاه حقوق و سیاسی این شورا چیست؟ چون هنوز نه آیین نامه ای برای آن تعریف شده و نه اینكه اعضای آن مشخص است...
البته كه همه احزاب باید در آن دخیل باشند. اما احزابی كه از نظر وزارت كشور فعالتر بودند و كنگره های بیشتری در سطح كشور برگزار كردند به این شورا دعوت شدند. البته این در حد یك پیشنهاد بوده و قرار شد در جلسه ای كه با حضور دكتر رحمانی فضلی انجام می گردد این شورا با كمیسیون ماده ده احزاب هم تعامل داشته باشد و در آینده بتواند برای گفتگوی هر سه جریان، اصولگرا، اصلاح طلب و اعتدال گرایان تلاش كند. با تشكیل این شورا كه می گویید برای گرد هم آمدن احزاب تشكیل می شود، تكلیف جبهه هایی مثل پایداری و جمنا و.. چه می شود؟
شورا فقط برای احزاب است اصلا پایداری و... در آن نخواهند بود. البته تصمیم گیرنده در این مورد وزارت كشور و كمیسیون ماده ده احزاب است. اما ما هم فقط احزاب را می شناسیم.

شما برای دفاع ازحقوق مردم این شورا را تشكیل داده اید و آن را به تجمعات اعتراضی اخیر ربط داده اید. اما موضوعی كه چند وقت پیش در همین مورد مطرح شده، بحث تعیین مكان برای تجمع معترضان از جانب شورای شهر بوده. شما موافق این مورد هستید؟
مردم الان آرامش را برقرار كردند اما خواسته های آنان باید دیده شود. مسئولین كشور و دولتمردان و سایر قوا باید به نوبه خود به وظایف خود عمل كنند وگام موثری در جهت حل مشكلات كشور بردارند. اعتراض حق مردم است و هرجا كه ظلمی به آنها شود برابر با قانون اساسی باید فریاد خویش را به گوش مسئولان برساند. اما ما هرنوع اغتشاش را محكوم می نماییم. پیشنهاد ما این است كه جایی برای اعلان اعتراضات درنظر گرفته شود. به نظر من مقابل مجلس شورای اسلامی بهترین جایی است كه مردم می توانند اعتراضات خویش را مطرح كنند و با نظم خاص فریادهای خویش را بزنند
29215

1396/11/06
18:01:23
5.0 / 5
4412
تگهای خبر: اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز