بررسی مسائل حوزه صنعت در مجلس

مدرس خیابانی: از شروع بیماری كرونا هیچ محدودیتی در امر تولید قائل نشدیم

مدرس خیابانی: از شروع بیماری كرونا هیچ محدودیتی در امر تولید قائل نشدیم به گزارش سنج نیوز سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از شروع بیماری كرونا هیچ محدودیتی درامر تولید قائل نشدیم و تولید ماسك از روزی 200 هزار به 6 میلیون ماسك رسیده و دراین زمینه صادر كننده هستیم.


به گزارش سنج نیوز به نقل از ایسنا، حسین مدرس خیابانی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان ارائه گزارش از مسائل حوزه صنعت به نمایندگان اظهار نمود: امید است مجوزهای پروانه های اشتغال چه در حوزه مردمی و چه در حوزه دولتی آزاد شود. جامعه بزرگ اصناف با حدود ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که ۶ میلیون شاغل را در این عرصه شکل می دهد. این اصناف با نرخ تکفل ۲۰ میلیون نفر مشغول هستند. جامعه بزرگ صنفی همیشه قبل و پس از انقلاب، اثرات قابل توجهی در حوزه اشتغال و امنیت داشته اند. اصناف، مردمی ترین نهاد اقتصادی کشور است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تاثیر همگرایی صنفی در تعطیلی بازار به خاطر کرونا اظهار داشت: از هر کاسبی که بپرسیم می گویند که کاسب و شب عیدش. در روزهای پایانی سال ۹۸ اما اصناف همگرایی خوبی داشتند و تمامی مغازه ها را تعطیل کرده و حماسه ای عظیم خلق کردند. دولت باید اصناف لطمه دیده را یاری رساند. البته در کنار اصناف سایر عناصر شبکه توزیع مثل فروشگاههای زنجیره ای حضور دارند که قسمتی از تنظیم بازار را بر عهده گرفتند.
مدرس خیابانی درباب صادرات و واردات اظهار داشت: هم اکنون بیش از ۳۳ هزار کارت بازرگانی داریم. سال ۹۸ صادر کنندگان ما که بخش عمده تولید کنندگان هستند حماسه خوبی آفریدند. ۴۱.۳ میلیارد دلار حجم صادرات کشور به ۱۰۰ کشور دنیا با شدیدترین تحریم ها رقم خورد. همین طور رکورد وزنی صادرات در سال ۹۸ زده شد.
وی با بیان این که « ۱۳۵ میلیون تن حجم کالاهای صادراتی بود» اظهار نمود: ۵۷ میلیون تن از مقدار فوق در حوزه فولاد بوده است که ارزشی ۹ میلیارد دلاری به ارمغان آورده. در حوزه واردات هم باید بگویم که به غیر از مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی و برخی از ماشین آلاتی که تولید نمی نماییم بیش از هزار و ۵۰۰ ردیف کالا را مسدود کرده ایم. همین عدد در سه ماه اول سال ۹۹ به ۲ هزار و ۵۰۰ ردیف افزایش پیدا کرد که شامل کالاهایی می شد که مشابه آن در داخل تولید می شد. ترکیب واردات کشور به شکلی است که ۸۵ درصد واردات مختص نهاده های تولید و مواد اولیه است و تنها ۱۵ درصد کالاهای وارداتی مصرفی بوده که ۷ درصد آنها کالای اساسی و بقیه کالاهایی مثل موبایل هستند که به صورتی اساسی محسوب می شوند.
سرپرست وزارت صمت در مورد وضعیت صنعتی و معدنی کشور خطاب به نمایندگان اظهار داشت: در سال ۹۸ در خیلی از بخش ها رشد را تجربه نکردیم اما در بخش معدن ۱.۹ درصد و در بخش صنعت، ۲.۱ درصد رشد داشتیم. در این سه ماهه که تحریم و کرونا شرایط را بر ما سخت کرده میزان جوازهای تاسیس حدود ۲۵ درصد افزایش داشته از لحاظ سرمایه گذاری ۳۷.۳ درصد و از لحاظ اشتغال ۱۸.۱ درصد افزایش را تجربه کردند.
مدرس خیابانی جهش تولید را وظیفه اصلی وزارت صمت عنوان نمود و اظهار داشت: یادمان نرفته که در ابتدای اسفند ۹۸ برای وارد کردن چند محموله ماسک گرفتار مشکل بوده ایم. معاون وزارت بهداشت در نخستین جلسه کمیته لجستیک وزارت صمت گفتند که چندین کادر درمانی ما در بابل و آمل به دلیل کمبود امکانات شهید شدند. امروز ما به نقطه ای رسیده ایم که با یک بسیج مردمی و میدان دادن به مردم و حضور نهادهای جهادی و انقلابی، استفاده از ظرفیت کارخانجات تولیدی را فعال کردیم از شروع کرونا هیچ محدودیتی در امر تولید قائل نشدیم مگر کارهای غیر ضروری مثل گردشگری.
وی با ارائه آماری از میزان تولید ماسک و لباس پرستاری در کشور اظهار داشت: امروز از روزی ۲۰۰ هزار ماسک به تولید روزی ۶ میلیون ماسک رسیده ایم و دراین زمینه صادر کننده هستیم و در زمینه لباس پرستاری ۷۰۰ هزار دست دپو داریم.
ادامه دارد...



منبع:

1399/04/15
11:43:21
5.0 / 5
2639
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز