در یك طرح علمی مشخص شد؛

مقابله موثرتر با تومورهای سرطانی با تلفیق دارورسانی هدفمند

مقابله موثرتر با تومورهای سرطانی با تلفیق دارورسانی هدفمند سنج نیوز: به گزارش سنج نیوز، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد در طرحی موفق به طراحی و سنتز همزمان نانوسامانه کربنی بر پایه کربن کوانتوم دات و نانوذرات مغناطیسی به منظور اثرگذاری بر رده سلول سرطانی شد.



به گزارش سنج نیوز به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، نفیسه فرهادیان، مجری طرح «طراحی و سنتز همزمان نانوسامانه کربنی بر پایه کربن کوانتوم دات و نانوذرات مغناطیسی همراه با اصلاح ساختار سطح به منظور اثرگذاری بر رده سلول سرطانی» عنوان کرد: بدون شک سرطان یکی از پر چالش ترین بیماری هایی است که هرساله قربانیان زیادی را در سراسر دنیا می گیرد. متداول ترین و مؤثرترین روش درمان آن هم شیمی درمانی است. در این روش سلول های سرطانی با استفاده از داروهای شیمیایی از بین می روند؛ اما عدم انتخابی بودن داروها در مقابل سلول های سرطانی و اثرات جانبی آن روی سلول های سالم و سایر بافت های بدن، محققان را به سمت روش های درمانی جدید سوق داده است.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: یکی از این روش های جدید استفاده از نانوذرات بعنوان حامل دارو در یک سیستم دارورسانی است که کارایی درمانی دارو را زیاد می کند. همچون این نانوذرات جدید میتوان به مواد کوانتومی بر پایه کربن یا همان کربن کوانتوم دات اشاره نمود که در سیستم دارورسانی برای درمان سرطان به کار گرفته شده است.
دانش آموخته دکتری تخصصی مهندسی شیمی (نانو مواد) دانشگاه تهران افزود: در سالهای اخیر، کاربرد مواد کوانتومی با خاصیت فتولومینسانس در تصویربرداری و شیمی درمانی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. پژوهش های زیادی در همین راستا در کشورهای پیشرفته دنیا در حال انجام می باشد که در نتیجه آن هم موفقیت هایی حاصل شده است؛ بنابراین بومی سازی دانش فنی در این حوزه امری ضروری و مهم می باشد.
فرهادیان افزود: تهیه نانوذراتی بر پایه کوانتوم دات بگونه ای که برخوردار از هر دو خاصیت فتولومینسانس و فتوترمال باشند؛ هم از اهمیتی ویژه برخوردار می باشد. مطالعات در زمینه طراحی و سنتز یک نانوحامل بر پایه کربن کوانتوم دات که دارای خاصیت فتوترمال باشد بسیار محدود است. در حالیکه فوتوترمال تراپی منجر به حساس شدن بیش تر سلول های سرطانی به پرتو و همینطور داروهای شیمی درمانی می شود. بنابراین تلفیق
این روش درمانی در کنار طراحی نانوحامل های دارویی یکی از موضوعات بدیع و تازه در حوزه دارورسانی هدفمند است.
وی در ادامه بیان نمود: طراحی و سنتز یک سامانه نانوساختارکربنی با خاصیت فوتولومینسانس بالا و فوتوترمال می تواند به شکل قابل توجهی عوارض داروهای ضدسرطانی را کاهش و اثربخشی دارو را افزایش دهد که همین مساله یکی از مهم ترین اهداف این طرح هم بود.
این محقق در ادامه اظهار داشت: با کمک این پژوهش میتوان به بومی سازی دانش در ارتباط با تولید کربن کوانتوم دات ها و عوامل مؤثر در افزایش بازده کوانتومی و فوتوترمال آنان پرداخت. در نهایت این پژوهش به تولید نانوحاملی حاوی داروی ضدسرطان دوکسوروبیسین منجر گردید که برای نابودی تومور سرطانی همزمان از دو مکانیسم دارورسانی هدفمند و فوتوترمال تراپی بهره می برد. این نانوحامل می تواند برای سایر داروهای شیمی درمانی هم کاربرد داشته باشد. علاوه بر این، از دانش فنی بدست آمده در این تحقیق میتوان برای تولید محصولات با بازده کوانتومی بالا جهت کاربرد در تصویربرداری هم استفاده نمود.
فرهادیان در انتها تصریح کرد: سقف هزینه در نظر گرفته شده برای این طرح کم بود و من برای ادامه تحقیقات تا سه برابر بودجه مشخص شده هزینه کردم. علاوه بر این، تست های حیوانی هم گرانقیمت بود. همه گیری کرونا هم روند انجام تحقیقات را کند کرد و ما به جز کرونا با مشکلاتی نظیر تأمین مواد اولیه و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی هم دست و پنجه نرم می کردیم. با عنایت به این که این تحقیق در رابطه با سرطان بود، مواد اولیه آن فقط بوسیله ی یک برند خاص تولید می شد و احتیاج به امکانات خاص داشت. با این وجود ما برای آزمایشگاه، دستگاه لیزر مورد نیاز این تحقیق را خریداری کردیم اما نیاز ما به تجهیزات پیشرفته نظیر میکروسکوپ پیشرفته نوری همچنان وجود داشت. در آخر هم با همه این چالش ها توانستیم، طرح را به پایان برسانیم.

1402/07/13
19:40:49
5.0 / 5
309
تگهای خبر: اقتصاد , خرید , دستگاه , ریاست جمهوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز