فلاحت پیشه به ابراهیم رئیسی:

به مبحث اخراج اساتید ورود کنید

به مبحث اخراج اساتید ورود کنید به گزارش سنج نیوز، حشمت الله فلاحت پیشه نماینده ادوار مجلس در گفتگو با جماران با انتقاد از رویه اخراج اساتید تصریح کرد رئیس جمهور به مبحث اخراج اساتید ورود کند



حشمت الله فلاحت پیشه ضمن اشاره به انتشار اخبار انتشار یافته درمورد اخراج برخی اساتید از برخی از دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: در حالی در آستانه سال جدید تحصیلی قرارگرفته ایم که خبرهایی در رابطه با اخراج بعضی از اساتید منتشر می شود. با این که هنوز آمار و اطلاعات دقیقی در اینباره در دست نیست؛ اما این خبرها به حدی گسترش پیدا کرده که متاسفانه به یکی از مهم ترین مسائل شروع سال تحصیلی جدید در مهرماه تبدیل گشته است.

وی افزود: آقای رئیسی اعلام نموده است که خود، به این مساله ورود خواهند کرد؛ ازاین رو درخواست من از آقای رئیس جمهور اینست که اگر چنین تصمیمی دارند، این ورود بگونه ای باشد که نتیجه مثبت ورود عالی ترین مقام اجرایی کشور به این مسئله، قبل از شروع به کار دانشگاه ها مشخص شود و پیش از آغاز مهرماه نوعی آرامش را در فضای دانشگاه و کلاس های درس ایجاد کند؛ اساسا این به سود کشور است.
رئیس جمهور بدون پیش زمینه های ذهنی منفی نسبت به حل مشکل اخراج اساتید ورود کند
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی، در عین حال تصریح کرد: امیدوارم آقای رئیس جمهور بدون پیش زمینه های ذهنی منفی نسبت به این مسأله ورود کند و با این دید به این مسأله بنگرد که دانشگاه ها اساسا محل نقد و بررسی است. اگر انتقاد را از دانشگاه بگیرند، روح مرده ای بر فضای علم، تحصیل و پژوهش در کشور ما حاکم می شود. بنابراین، امیدوارم ایشان با ذهنیتی مثبت این مساله را بررسی کند.

فلاحت پیشه یادآورشد: در طول ناآرامی های سال گذشته، شخصا شاهد پایمردی شماری از اساتیدی بودم که تلاش می کردند ناآرامی ها را تبدیل به فضای نقد کنند. تلاش آنها این بود که به جای اختلاف و چالش، فضای انتقاد ایجاد شود. آنها با جمع کردن دانشجوهای معترض، فضا را به سمت بیان نقدها می بردند، تا مانع تنش بیشتر شوند. جالب اینست که شماری از این اساتید در گذشته با برخوردهای افراطی هم روبرو شده بودند و تجربیات منفی برخوردهای افراطی شامل تعلیق در رابطه با وظایف آموزشی را هم تجربه کرده بودند، با این وجود حقیقتا شاهد پایمردی آنها بودم. هرچند آنها، خودشان انتقادهای جدی داشتند، اما تلاششان این بود که فضای شورش و چالش تبدیل به فضای نقد شود.
بیکار کردن اساتید به معنای کشتن روح پیشرفت و از بین بردن امنیت زندگی آنها است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم، با اشاره به اینکه اقداماتی همچون بیکار کردن اساتید به معنای کشتن روح پیشرفت و حتی از بین بردن امنیت زندگی این افراد است، اظهارداشت: اساتید دانشگاه، کسانی هستند که عمر خویش را صرف مطالعه، تحقیق و پژوهش کرده اند و از همین محل هم زندگی خویش را می گذرانند. وقتی یک دفعه برخورد قهری با آنها صورت می گیرد، از خود این افراد که بیشترین صدمه را می بینند تا خانواده های آنها گرفتار مشکل می شوند. بنابراین، باید در این برخوردها، روح انسان دوستی هم دیده شود.
استثناء گذاشتن بر عفو عمومی، خلاف هدف سیاست گذاری مبتنی بر عفو جامعه است
فلاحت پیشه با تکیه بر این که باید نتیجه مثبت ورود رئیس جمهور به این مسأله را پیش از شروع به کار رسمی دانشگاه ها شاهد باشیم، اضافه کرد: پس از ناآرامی های سال گذشته، عفو گسترده ای صورت گرفت. باید این عفو را گسترش داد. استثنا گذاشتن بر عفو عمومی، خلاف هدف سیاست گذاری مبتنی بر عفو جامعه است. این اشتباهی است که باید جدی گرفته شود.

به گفته این استاد دانشگاه، بعضی از افرادی که خارج از دانشگاه ها، با دفاع از بیکار کردن اساتید، به تهدید قهری سفارش و تهدید می کنند، اتهامات سنگینی ضد این اساتید عنوان می کنند. روشن نیست چنین اتهاماتی بر چه اساسی و با چه پشتوانه های مستندی صورت می گیرد، اما اگر شخصی در این حد جرم مرتکب شده، چرا فاقد پرونده قضایی است؟! وقتی پرونده قضایی ضد این افراد شکل نگرفته، به معنای اینست که این اشخاص جرمی مرتکب نشده اند. بنابراین، نمی توان قهری ترین برخورد را با بیکار کردن و اخراج کردن، در حق آنها انجام داد.


ادامه راه احمدی نژاد در تار و مار کردن نخبه های دانشگاهی/ اخطار در رابطه با امنیتی شدن وزارت علوم

اخطار یادگار امام در رابطه با «مسئله زشت» اخراج اساتید از دانشگاه ها

فلاحت پیشه یادآورشد: در بعضی فضاهای رسانه ای و تریبونهای کشور، که هیچ ربطی به دانشگاه ها ندارند، اتهامات سنگینی تحت عنوان «براندازی» و «تحریک به شورش» به بعضی از اساتید وارد می شود. در رابطه با هیچ شخص خاصی صحبت نمی کنم، اما باید درنظر داشت اگر این جرایم صورت گرفته، چرا کیفرخواست آن در زمان خاص خود صادر نشده است؟! وقتی کیفرخواستی صادر نشده، جرمی صورت نگرفته است. در این شرایط، به کاربردن عناوین مجرمانه برای بخشی از از اساتیدی که در زمان خود از این اتهامات مبرا بوده اند، برخوردی سخت گیرانه و غریب با فضای دانشگاه ها است.

۲۷۲۲۰



منبع:

1402/06/09
13:13:56
5.0 / 5
355
تگهای خبر: آموزش , رئیس جمهور , سیاست , كمیسیون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز