كارنامه دیپلماسی دولت سیزدهم در سال دوم،

حقوقدان آمریکایی: نرمال سازی روابط ایران و کشورهای منطقه به نفع کل جهان است

حقوقدان آمریکایی: نرمال سازی روابط ایران و کشورهای منطقه به نفع کل جهان است به گزارش سنج نیوز، حقوقدان آمریکایی و مخبر ویژه پیشین سازمان ملل ضمن استقبال از دستاوردهای ایران در حوزه سیاست خارجی و نرمال سازی روابط میان ایران و کشورهای منطقه، تصریح کرد نرمال سازی روابط نه تنها به نفع خاورمیانه بلکه به نفع کل جهان است.


«آلفرد د زایاس» وکیل، مورخ و حقوقدان برجسته آمریکایی در زمینه حقوق بشر و حقوق بین الملل و همینطور مخبر ویژه پیشین سازمان ملل این اظهارات را در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا به مناسبت هفته دولت بیان کرد.
آلفرد د زایاس در رابطه با مبحث احیای روابط ایران با عربستان، امارات و مصر و تأثیر آن بر منطقه اظهار داشت: نرمال سازی روابط به نفع خاورمیانه و کل جهان است. برای اجرای اهداف توسعه پایدار با کمک بریکس و ابتکارعمل کمربند و جاده، یک روش زندگی میان تمامی کشورهای خاورمیانه لازم و لازم است.
وی ادامه داد: اگر همه، منشور سازمان ملل و ممنوعیت مداخله در امور داخلی کشورها را رعایت نمایند، پیشرفت زیادی در زمینه صلح و سازش حاصل خواهد شد. درک این مساله که چرا آمریکا و اتحادیه اروپا به جای اعمال یک رویکرد متقاعدکننده تر برای ایجاد یک ساز و کار برد-برد، بر اعمال تحریم ضد همه اصرار دارند، دشوار است.
مخبر ویژه پیشین سازمان ملل اشاره کرد: اگر بر روی مشترکات تمرکز نماییم، میتوان به تدریج در فضای همبستگی بین المللی با اختلافات برخورد کرد. مطمئنا مردم همه کشورها نیازها و آرزوهای یکسانی دارند – همه خواستار احترام، هماهنگی، زندگی خانوادگی، و احترام به حریم خصوصی، مذهب و سنت هستند. همه دوست دارند به خاطر کارهای خوب پاداش بگیرند، جشن بگیرند و شاد باشند. همه ما بندگان خداوند هستیم. پس چرا به دشمنی با یکدیگر ادامه می دهیم؟ مذاهب اسلام، مسیحیت و یهود همگی به صلح متعهد هستند. این راهی است که باید پیش گرفته شود.
آلفرد د زایاس در پاسخ به این پرسش که عضویت ایران در سازمان های منطقه ای مانند بریکس و شانگهای چه تاثیری در ایجاد جهان چند قطبی و حل مسائل منطقه ای از راه سازو کارهای منطقه ای خواهد داشت، اظهار داشت: یک جهان چند قطبی و دلارزدایی تدریجی برای صلح جهانی ضروری هستند. بهترین راه برای رسیدن به یک همزیستی مسالمت آمیز پایدار، از راه اعتمادسازی، احترام متقابل و پایبندی با حسن نیت به پیمان ها و توافقات دوجانبه و بین المللی امکان دارد. هیچ چیز بیشتر از نقض پیمان ها و خلف وعده ها، جو بین المللی را ضایع نمی نماید. مشکلات جهانی باید در سطح جهانی و مشکلات منطقه ای باید در سطح منطقه ای حل شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که قدرت سیاست خارجی ایران برای رفع تحریم های غرب را چطور می بینید، بعنوان مثال در آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران از کره جنوبی، اظهار داشت: مجمع عمومی هر ساله قطعنامه ای را در امتداد محکوم کردن اقدامات قهری یکجانبه تصویب می کند. بعنوان جدید ترین قطعنامه از این نوع میتوان به قطعنامه ۷۷-۲۱۴ مورخ دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی اشاره نمود. در همین حال، شورای حقوق بشر هم هر ساله اقدامات قهری یکجانبه را محکوم می کند.
د زایاس افزود: من بعنوان استاد دانشگاه، به دانشجویانم سفارش می کنم که هیچگاه از واژه "تحریم" استفاده نکنند مگر این که با تحریم های سازمان ملل طبق فصل هفتم سر و کار داشته باشند. باقی چیزها باید با عنوان "اقدامات قهری یکجانبه" مطرح شوند که به خودی خود غیرقانونی هستند، همچون نقض اصول حاکمیت، تعیین سرنوشت و ممنوعیت مداخله در امور داخلی سایر کشورها. به علاوه، واژه "تحریم" به این معناست که کشوری که دیگری را تحریم می کند به نحوی از اختیارات اخلاقی یا قانونی برای انجام این کار برخوردار است، که اینطور نیست.
حقوقدان آمریکایی همینطور اظهار داشت: آمریکا می داند که برخلاف قوانین و اصول بین المللی عمل می کند اما از آنجا که یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت است، از کنار آن به سادگی می گذرد. البته، مقررات بین المللی در موراد خاص "اقدامات تلافی جویانه" را مجاز می داند. اما شرایط آن ذکر نشده است و مسدود کردن اموال ایران هم برابر با یک "عمل خلاف بین المللی" است. اما در نهایت، نقض مقررات بین المللی توسط آمریکا، اتحادیه اروپا یا کره جنوبی مقررات بین المللی را تغییر نمی دهند و نمی توانند چنین کاری کنند. شرایطی که به وجود می آید به سبب عدم وجود مکانیسم کارآمد برای اجرای مقررات بین المللی و احکام بین المللی، مصونیت از مجازات است.
آلفرد د زایاس در انتها و در پاسخ به این پرسش که دستاوردهای ایران در حوزه سیاست خارجی در سطح منطقه و بخصوص در دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی را چطور می بینید، اظهار داشت: من صلاحیت پاسخگویی به این پرسش را ندارم. من از هر تلاشی برای تنش زدایی و دراز کردن دست دوستی به سمت رقبا استقبال می کنم. "زندگی کن و بگذار زندگی کنیم" باید اصل اساسی جهت زندگی متمدن در این سیاره باشد.



1402/06/08
08:03:54
5.0 / 5
288
تگهای خبر: آمریكا , ایران , تحریم , روابط
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳

سنج نیوز
sanjnews.ir - حقوق مادی و معنوی سایت سنج نیوز محفوظ است

سنج نیوز

خبرگزاری سنج نیوز